Digital endringsledelse starter med at du og ledergruppen blir bevisste på hvor digitalt moden virksomheten er i dag. Det handler om å stille de rette spørsmålene. I denne artikkelen deler jeg indikatorer formulert som spørsmål, som vil gi deg litt starthjelp på veien.Det snakkes mye om digital endringsledelse. Jeg tror mye av interessen handler om nysgjerrighet og usikkerhet. Det finnes heller ingen felles oppfatning blant de ulike aktørene på hva begrepet innebærer. Min definisjon er som følger:
Med digital endringsledelse mener jeg ledelse av omstillingsprosesser, innovasjon påvirket av teknologi og utnyttelse av teknologi for å gjennomføre endringene. Digital endringsledelse handler om hvordan din virksomhet responderer på digitale trender som enten du selv tok initiativet til, eller tilfeller hvor du ble nødt til å reagere grunnet disrupsjon fra digitale disruptive selskaper.
En av flere misforståelser er at digitale endringsprosesser kun dreier seg om utvikling og implementering av ny, og gjerne avansert, teknologi. Det kan være et element i en digital endringsprosess, men er overhodet ikke noe krav. Du kan gjennomføre betydelige digitale endringsprosesser gjennom bruk av allerede godt utprøvd teknologi.
Det kan være teknologi som har vært kjent og i bruk i andre bransjer, som du identifiserer som verdifulle – enten som et ledd i styring av egen virksomhet eller som et viktig fundament i produksjon av varer og tjenester.
Det er nok av eksempler på virksomheter som har investert i banebrytende teknologi, uten at det har gitt de ansatte den støtten de forventet i virksomhetsprosessene, eller kundene den forenklingen de søkte.
Dessuten er en vesentlig del av endringene helt utenfor din kontroll. Det være seg behov for tilpasninger til hvordan kunder, ansatte eller konkurrenter bruker ny teknologi og hvordan dette slår ut i endringer i atferd og preferanser.
Les også: Digital endringsledelse for toppledere og markedsdirektører
Digital modenhet utvikler seg gradvis og kan spre seg fra funksjon til funksjon over tid. Det kan også være en prosess som starter i begrenset grad på tvers av funksjoner, men øker i innflytelse og virksomhetsverdi over tid.
Ingen ledere vet hvordan organisasjonen vil bli seende ut med høy grad av digitalisering på alle kjerneprosesser. Modningsprosessen kan likevel starte. Begrepet «veien blir til mens du går» oppfattes av mange som motsatsen til en strategisk ledet prosess. Det er feil.
Er det tett tåke, må du sikre at du har teknologi og kunnskap til å manøvrere, selv om du ikke ser hvordan farvannet ser ut mer enn ti meter foran baugen. Dette krever tydelig lederskap og evnen til å justere kursen underveis. Innsikt og ferdigheter utvikles under hele den metaforiske seilasen.
Det kreves også at du sikrer deg relevant sanntidsinformasjon. Det kan du kun oppnå gjennom digital datafangst i sanntid og observasjon. Observasjon skalerer dårlig og er en kostbar metode for datainnsamling. Metoden har også klare begrensninger på hva du kan fange av data.
Les også: Markedsdirektøren som ikke forstår Big Data får ikke jobb i 2018
Et godt utgangspunkt for endringsprosessen er å sikre at du kjenner utgangspunktet. Det er umulig å estimere investeringsbehov, finne relevant kompetanse eller lage implementeringsplaner hvis du ikke vet hvor endringsreisen starter. Analyse- og rådgivningsselskapet Forrester anbefaler at du måler digital modenhet på fire områder:
Hvordan virksomheten
Forrester har også utgitt Digital Maturity Model 5.0, som er nyttig lesning i denne sammenhengen. Dette er en rapport som kan kjøpes fra selskapets nettside her.
Her følger 23 spørsmål (eller indikatorer) inndelt i fire kategorier, som du kan stille deg selv og ledergruppen for å avklare hvor digitalt modne dere er.
Indikatorer på digital modenhet kan være hvorvidt / i hvilken grad:
Indikatorer på digital modenhet kan være hvorvidt / i hvilken grad:
Indikatorer på digital modenhet kan være hvorvidt / i hvilken grad:
Indikatorer på digital modenhet kan være hvorvidt / i hvilken grad:
Les også: Endringsledelse: Tenk markedsføring og salg i et treårs-perspektiv
Dersom virksomheten din scorer høyt på alle fire parameterne, har dere en høy digital modenhet. Det er svært få virksomheter som når dette nivået. Er du på dette nivået er anbefalt strategi å systematisere beste praksis.
I motsatt ende av skalaen finner du skeptikerne. Disse scorer lavt på alle fire parameterne. Strategien her kan være å overbevise skeptikerne gjennom å lansere digitale initiativer med «quick wins» og synliggjøre det logiske ved en digital strategi.
Avslutningsvis vil jeg nevne noen kilder til deg som ønsker å få mer informasjon om digital endringsledelse og modenhet:
Først publisert: 16. august 2017. Oppdatert: 18. desember 2018.