– Jeg ler godt når roboter leter etter sikkerhetshull på nettsidene våre

Portrett-av-lars-erik-aabech-umbraco-mvp

Hvert år deler CMS-giganten Umbraco ut anerkjennelser til systemutviklere rundt om i verden som har gjort seg fortjent til tittelen MVP. Forkortelsen står ikke for Most Valuable Programmer, Umbraco kaller det heller Most Valuable People. For Umbraco vet å heie på folk som ikke bare tilbyr Umbraco som publiseringssystem for sine kunder. Utviklere som bidrar til at kjernekoden konstant styrkes, at dokumentasjon forbedres, at det læres på forum, og at meetups arrangeres – anerkjennes. Dét stiller vi oss mer en gjerne bak.

Lars-Erik Aabech er leder for systemutvikling i Markedspartner. Det var spesielt Aabechs engasjement i Umbraco-miljøet, samt et fenomenalt arbeid for å automatisere testing, som Umbraco valgte å hylle i år. Og hvis Aabech kan skape mye verdi for Umbraco, så kan du jo bare tenke deg hva slags eventyr av noen nettsider han har tatt kundene våre med på.

Last ned gratis e-bok: 4 steg til en mer selgende web

At Aabechs kjælighet for Umbraco som CMS er til å ta og føle på er ingen overdrivelse. Men hva er 8 ting han skulle ønske at du visste om CMS-løsningen? Vi ga Aabech ordet:

#1: Open source - åpen kildekode

Umbraco er 100% utvidbart, og kommer med blanke ark. Dermed er det er opp til oss som leverandør å skape en god brukeropplevelse for kundene våre – og deres kunder. Umbraco gir oss en enorm frihet. I motsetning til mange andre CMS-løsninger så tilrettelegger Umbraco for at vi som systemutviklere og designere kan gjøre akkurat det vi og kundene våre ønsker med nettsiden sin. Det finnes en rekke utvidelser med høy kvalitet fra miljøet rundt Umbraco som også er open source.

Det at Umbraco og utvidelsene er open source betyr at vi kan hjelpe til å rette bugs når vi finner dem, men enda viktigere  bidra med ny funksjonalitet som blir til glede for alle som benytter Umbraco. 

#2: Fantastisk for UX og UI

Back-end kan vi sette sammen publiseringsverktøyet med sideredigering, innholdsorganisering og plugins på akkurat den måten som fungerer best for kundene våre. Noen ønsker full kontroll, mens andre foretrekker avgrenset tilgang. Front-end kan vi designe skreddersydde UX- og UI-opplevelser, som gjør kundereisen langt mer effektiv og nyttig for sluttbrukeren. Som kunde trenger du ikke å kunne kode eller webdesign, men muligheten for å selv kunne ta styring over det strukturelle ligger der. Være seg om du vil gjøre designjusteringer i profileringen, eller er stødig nok på koding til at du kan endre nettsidens DNA.

#3: Skreddersydd nettside – ikke hyllevareweb

I og med at våre Umbraco-nettsider kan skreddersys av oss som leverandør, kan vi styre og endre akkurat som kundene våre ønsker. Etter stabile år som Umbraco-leverandør har vi utviklet startpakker, som får deg raskt i gang, men dette er fortsatt ikke en hyllevare-web, en mal eller template om du vil. Vi vil alltid ha mulighet til å endre og skalere nettsiden med kostnadseffektive designkrumspring og fleksible driftsmiljøer.

Liste over utviklere med tittelen Umbraco MVP

#4: For store og små nettsider

Umbraco fungerer like godt til store nettsider for små bedrifter. Og vice versa, naturligvis. Trenger du en liten nettside med 5-6 sider og et kontaktskjema, som ikke involverer avansert utvikling, designer vi typisk det på et par dager. Trenger du en skreddersydd brukeropplevelse back-end, hvor vi utvikler løsninger som passer best for kundens brukere, kreves det naturligvis lenger tid og et større team. Men med vår lange erfaring har vi bygd oss en grunnmur som gir oss et rikt sett med funksjonalitet, og en kostnadseffektiv måte å få disse til å følge kundens profil på.

#5: Ivareta investeringen din

Når du først har satt opp en nettside, uansett hvor basic eller avansert den er, må du bevare investeringen din ved å løpende forbedre den. Med andre ord er en nettside aldri helt ferdig. Men vi har løsninger som gjør at du kan vedlikeholde mye selv, samtidig som vi alltid vil være her for å ta nettsiden ett hakk videre i takt med at brukerne dine utvikler seg.

#6: Leses lettere av Google

Strukturert informasjon er avgjørende hvis du selger produkter som skal vises i Google Shop. Google leser nemlig ikke en produktbeskrivelse eller berikelse. Også kjent som «rik tekst». Den leser strukturerte data, som typisk finnes i en tabellform, med ledertekster foran hver verdi. Strukturert data er for eksempel ofte plassert der hvor man kan klikke på «produktspesifikasjoner» i en nettbutikk eller booking-side. Umbraco tilrettelegger innføring av strukturert data på en særs god måte.

#7: Full sikkerhet, men ...

– I seg selv så har Umbraco alle typiske sikkerhetshensyn ivaretatt. Slik som at det ikke lagres et passord, men en såkalt hash – som gjør at et «passord» ikke kan stjeles. Men i og med at Umbraco er så fleksibelt, og er mulig å hoste og utvikle akkurat som du selv vil, kan en dårlig eller uerfaren leverandør by på trøbbel. Hvis du for eksempel hoster nettsiden din via Umbracos egen SAAS-løsning Umbraco Cloud, garanterer Umbraco for sikker drift. Vi har jobbet med Umbraco i snart et tiår, og jeg er selv med på å utvikle nye funksjoner og plugins. Når vi leverer fra oss en nettside sørger vi for et trygt og sikkert driftsmiljø i Microsofts Azure Datasentere. Jeg ler godt når vi ser at roboter leter etter notoriske sikkerhetshull fra populære Wordpress-pakker, på våre nettsider. Men disse robotene kommer ikke gjennom på Umbraco. Det at Umbraco er open source bidrar også til at flere hundre konsulenter er med og gransker koden for sikkerhetsproblemer. Slik massiv granskning er typisk ikke mulig med proprietære SAAS-løsninger.

#8: Informasjons- og lagringsstruktur for 3D

Noe som er ekstra gøy med internett i dag, men også viktig for markedet akkurat nå, er muligheten til å bruke 3D. Være seg produktmodeller som kan snurres 360º, i alle retninger, eller bygningsmodeller som lar kunden gå lagvis inn i arkitekturen. Denne interaktive måten å engasjere kundene på egner seg godt for administrasjon i Umbraco hvor vi kan bygge informasjons- og lagringsstrukturen som skal til for en slik løsning. I motsetning til en video eller bilder kan du la kundene snurre og zoome så mye de vil, for et helhetsinntrykk av eksempelvis et produkt, en bygning eller en prosess. Apropos video så ville en «choose your own adventure»-løsning for brukerstyrte filmopplevelser også egnet seg godt for administrasjon i Umbraco.

Hvor mye koster Umbraco?

Kontakt oss for en uforpliktende prat om hvordan Umbraco kan hjelpe deg å ta  dine kundereiser til nye høyder. Klikk her

Tove Eggen's photo

Av: Tove Eggen

Tove er leder for innhold og kommunikasjonsavdelingen i Markedspartner, og har over 12 års erfaring som tekstforfatter og innholdsrådgiver for internasjonale merkevarer. I tillegg har hun lang fartstid som forbrukerjournalist for Egmont, Aller og Bonnier. Hun har en brennende lidenskap for både ny kunnskap og engasjerende innhold basert på inbound marketing, SEO og digitale trender. I tillegg er hun en forkjemper for at alle temaer er interessante å skrive om – det gjelder bare å finne riktig vinkling, for riktig målgruppe.