Som leder eller markedsfører vil de markedsstrategiske veivalgene du gjør for din virksomhet ha store konsekvenser i lang tid fremover. Du bør derfor være sikker på at du beslutter tiltak og strategier ut fra oppdatert kunnskap om teknologi og muligheter innen digital markedsføring og salg. I dette innlegget presenterer jeg to gratis nettkurs som vil løfte virksomhetens digitale kompetanse og konkurransekraft.
Sertifiseringer innen inbound marketing og inbound sales
Selskapet bak begrepet og markedsføringsfilosofien inbound marketing, HubSpot, har lenge tilbudt et gratis nettkurs som gjennom videoer, artikler og webinarer gir ledere og markedsførere en innføring i dagens beste praksis for digital markedsføring. Nylig lanserte de et tilsvarende kurs for selgere. Begge nettkursene avsluttes med en nettbasert eksamen, hvor bestått prøve gir sertifisering. Her er en kort introduksjon av de to kursene:
Inbound Certification
Nettkurset omfatter tolv leksjoner som tar for seg de fire fasene av inbound marketing-metoden. Her lærer du om hvordan SEO (søkemotoroptimalisering), blogging, landingssider, leadsgenerering, e-postmarkedsføring, lead nurturing, analyse og rapportering sammen utgjør en gjensidig forsterkende helhet. Du vil også lære mer om hvordan du kan benytte metoden til å forbedre samspillet mellom salgs- og markedsavdelingen din.
Enten du er en fersk eller erfaren markedsfører - eller bare ønsker å forstå de digitale mulighetene for virksomheten din bedre - vil sertifiseringen i inbound marketing være et solid grunnlag for å jobbe mer effektivt og langsiktig med å tiltrekke fremmede, konvertere besøkende, generere leads og skape tilfredse og lønnsomme kunder.
Les mer om Inbound Certification her »
Inbound Sales Certification
Dette nettkurset er delt opp i fem leksjoner som introduserer deg til inbound sales-metoden. Her lærer du alt fra å identifisere potensielle kunder til å utvikle strategier for å følge disse opp. Du vil også få en innføring i hvordan du bygger skreddersydde presentasjoner.
Enten du leder en salgsavdeling eller du jobber selvstendig med salg, vil dette kurset være et verdifullt grunnlag for å lykkes med salg i en digital hverdag.
Les mer om Inbound Sales Certification her »
Hvorfor virksomheten trenger et digitalt kompetanseløft
La meg illustrere ved å bruke meg selv som eksempel. Jeg avsluttet studiene mine innen markedskommunikasjon på Handelshøyskolen BI i 2002 og gikk direkte ut i jobb som markedskonsulent i et selskap som solgte tjenester til bedriftsmarkedet.
Før jeg forlot skolebenken husker jeg at en av mine favorittforelesere, Morten William Knudsen, sørget for å løfte selvtilliten vår med å si at vi nå ble "sendt ut som profeter blant de enøyde".
Jeg tror absolutt at det teoretiske fundamentet jeg fikk med meg fra BI gjorde meg i stand til å utøve rollen som fersk markedsfører på en tilfredsstillende måte, og jeg har ikke lagt bort pensumlitteraturen ennå - den er fremdeles nyttig å vende tilbake til.
Likevel var det (da som nå) helt vesentlige ting vi ikke lærte på skolebenken.
Verden var litt mer praktisk i arbeidslivet enn hva skolebøkene hadde forespeilet. Det jeg måtte lære meg fra dag én var hvordan jeg skulle bruke CRM-systemet og hvordan jeg laget flettefelter i Word for utsendelse av adresserte DM-er. Viktige teknologier på den tiden, om man kan kalle Word en teknologi da.
Utviklingen siden den gang har vært enorm, og akademia har mildt sagt ikke hatt sjans til å henge med i svingene og lage forskningsbasert litteratur om det som fungerer innen digital markedsføring og salg akkurat nå.
LES OGSÅ: Karriere innen digital markedsføring - fra et studentperspektiv »
Den kompetansen må markedsførere skaffe seg på andre måter, gjennom fag- og bransjetidsskrifter, kurs, seminarer og ved å holde seg oppdatert via blogger og sosiale medier. Nye teknologier skaper nye atferdsmønstre, og dermed nye muligheter for markedsførere å nå og engasjere målgruppen. Og det er kritisk kompetanse i enhver virksomhet!
LES OGSÅ: Digital markedsføringskompetanse kritisk for CEO-er og markedssjefer »
Nettkursene jeg har nevnt over vil gi deg og dine medarbeidere verdifulle og lett omsettelige kunnskaper om ny teknologi, samt metoder for hvordan dere kan jobbe effektivt og smart med digitalt salg og marketing i en hverdag hvor de tradisjonelle virkemidlene som oppsøkende salg og reklame gir mindre og mindre effekt.
Lykke til!