Kunnskap om hva som er mulig å oppnå gjennom digitale kanaler, og kompetanse til å implementere kostnadseffektive digitale markedsføringsprogrammer vil skille vinnere fra tapere i tiden som kommer.
Hjemmeside og nyhetsbrev ikke lenger nok
For det er ikke lenger nok å ha en hjemmeside og et nyhetsbrev, eller for den saks skyld et CRM-system. Disse verktøyene er i dag helt grunnleggende hygienefaktorer som enhver bedrift bør ha, og som hver for seg ikke skaper de store konkurransefortrinnene.
LES OGSÅ: 5 grunner til at tradisjonelle CRM-løsninger ikke lenger holder mål
Disse verktøyene er heller ikke tilpasset skiftet i kundens kjøpsprosess. Dette skiftet har for lengst skjedd, men effekten av det vil bli mer og mer synlig - på en negativ måte for dem som ikke skaffer seg digital markedsføringskompetanse, og på en positiv måte for dem som har den.
Mange byråer mangler også digital markedsføringskompetanse
Mange virksomheter stoler på sine byråer når det gjelder tilførsel av slik kompetanse, men som en amerikansk studie fra 2014 viser, melder hele 93% av byråene at de har huller i sin egen digitale kompetanse.
Dette har antagelig vært vanskelig å dekke over, da 78 prosent av byråkundene i den samme undersøkelsen sier at de er bekymret for den digitale kompetansen til deres eget byrå.
Hvis dette er overførbart til Norge (og det er det nok, da norske byråer ikke er mer fremoverlente enn sine amerikanske motparter), betyr det at et flertall av norske CEO-er og markedssjefer sannsynligvis også har huller i sin kompetanse, og at de rådene de får av sine rådgivere kan være av "utdatert" art.
- Man kan ikke være markedssjef uten digital kompetanse
Det uttalte Helge Tennø (en norsk tankeleder innen forretningsutvikling og strategi) til Kampanje i sommer, og fortsatte:
"Og hvis ikke toppsjefen skjønner at dette er viktig, blir man blokkert ved lederbordet i bedriften. Det hjelper heller ikke å ha talenter i organisasjonen som mestrer dette, hvis ikke markedssjefen selv har digitale visjoner. Barrieren mellom de som skjønner det og de som ikke skjønner det bare vokser."
Jeg deler Tennøs bekymring, men er samtidig optimistisk, da vi i MarkedsPartner også møter mange markedssjefer og toppledere som har forstått behovet for å utnytte de digitale mulighetene som nå finnes.
Det nytter ikke å hvile på sine laurbær og tenke at det vi lærte på høyskolen om markedsstrategi og de 4 P-ene er alt vi trenger å vite. Framskrittene i markedsføringsteknologi, bare på noen få år, er monumentale, og trolig overraskende for mange.
Uviklingen har gått så fort at akademia ikke klarer å henge med og produsere forskningsbasert litteratur om dagens beste praksis innen digital markedsføring. Derfor må utdanningsinstitusjonene ty til litteratur produsert av praktikantene, slik Markedshøyskolen har gjort, ved å innføre MarkedsPartners e-bok om inbound marketing som pensum for sine studenter.
Føler du at du ønsker et kompetanseløft innen digital markedsføring, så anbefaler jeg å starte med å lese innlegget Hva CEO og styret må vite om digital markedsstrategi. Følg også med på blogginnleggene våre fremover, og legg gjerne igjen en kommentar.