Du bygger alltid merkevaren til bedriften din, om det er bevisst eller ikke. Hvordan bedriften din ser ut utad er en viktig del av å bygge og utvikle merkevaren din. En god identitet er sterk, tydelig og lett å kjenne igjen. Den speiler hvem dere er, hva dere gjør og hvor dere er på vei. Et konsistent uttrykk gjør det enklere for omverdenen å huske og gjenkjenne bedriften din.
Hva er en profilmanual?
Den visuelle identiteten deres skal leve på mange ulike flater, som for eksempel web, annonser og messemateriell. Derfor er det viktig at dere har klare retningslinjer for hvordan dere skal fremstå. Disse retningslinjene blir kalt profilmanual eller «brand guidelines». En sterk visuell identitet er svært viktig for å skille seg ut blant konkurrentene, men også for å være et visuelt bindeledd mellom merkevaren og kundene.
En profilmanual er et dokument som veileder ansatte, designere og andre som skal jobbe med merkevaren om hvordan ulike elementer skal brukes. Den inneholder ofte hvilke fonter som brukes, logoer i ulike versjoner etter ulik bruk, farger bedriften bruker – både primær og sekundærfarger, hvordan e-postsignaturen skal se ut, bildebruk m.m. Alle disse elementene er med på å skape gjenkjennelse for merkevaren. Profilmanualen gjør det også enklere og mer tidsbesparende å utarbeide nytt materiell.
Fordeler ved å utarbeide en profilmanual
Sterk identitet
Konsekvent merkevarebygging gjør at man skaper en gjenkjennelig merkevare. Det gjør at man kjenner igjen bedriften ikke bare ved logoen, men også ved farger, fonter og et helhetlig bilde. Konsekvent bruk av dette skaper en sterk identitet.
Les også: 3 tips til intern e-postsignatur
Bedriften fremstår som profesjonelle
Det vil oppleves profesjonelt om man er konsekvent i bruken av identitet. For eksempel; fremstår bedriften forskjellig på sin egen nettside, som den fremstår på Twitter og på Linkedin, kan kunder bli forvirret og i verste fall tenke at bedriften fremstår useriøs.
Gjenkjenning
Den mest åpenbare grunnen er at bedrifter trenger å bli gjenkjent, og alle bedrifter ønsker å bli med i tankeprosessen når en kunde skaper et nytt behov. Det å vise seg frem på en positiv måte og skape gjenkjennelse, gjør at kunder kan tenke på deg som et førstevalg fremfor konkurrentene dine.
Les også: Kan lekkert design ødelegge konverteringen på dine nettsider?
Nyttig for de ansatte
Det er veldig praktisk at de ansatte har retningslinjer å gå ut fra dersom det skal videreutvikles produkter for bedriften. Dette kan være for eksempel produktemballasje, nyhetsbrev, nettbutikk, kataloger, brosjyrer, plakater, m.m. Det er viktig at all markedsføring fra bedriften har en rød tråd og følger retningslinjene.
Noen steg du bør tenke gjennom før du går i gang
1. Evaluering
Ta en evaluering av og svar på disse spørsmålene: Hvor er du nå? Hva fungerer bra og hva bør endres eller forbedres? Hvordan oppfattes du av andre? Samsvarer din visuelle profil med det du ønsker å si?
2. Inspirasjon
Når du har svart på disse spørsmålene kan du begynne og hente inspirasjon. Se på andre bedrifter som selger lignende produkter, samle sammen bilder og lag en inspirasjonstavle.
3. Fargebruk
Farge er et grunnleggende element i enhver merkevares visuelle profil. Det er et effektivt kommunikasjonsverktøy, gir merkevaren din identitet og sørger for høy gjenkjennelseseffekt. En gjennomført og konsekvent bruk av farger i alle kanaler, alt fra visittkort til sosiale medier, skaper tillit og lojalitet. Tenk nøye gjennom hvilke farger du ønsker å bruke og hva fargene betyr.
4. logo
Logo er også en svært viktig del av alle merkevarer. Den gjør at du blir gjenkjent og skal brukes på alle flater. Den skal føles aktuell og relevant, appellere til kundene dine og understreke merkevaren din.
5. Bildestil
Velg bilder som passer sammen med fargepaletten, stilen og logoen du har valgt. Tenk over hva slags bilder som kommuniserer den følelsen du ønsker å skape.
Les også: Bilder på web: Dette må du vite om kvalitet og formater.
Hva nå?
Alt dette virker kanskje overveldende, men husk at det er mulig å få hjelp av en grafisk designer eller et byrå når du skal lage en profilmanual. Har du tenkt over disse tingene på forhånd og har et klart bilde på hva du ønsker, blir prosessen raskere for designeren, det blir mer sannsynlig at du får det akkurat slik du ønsker, og det sikrer at bedriften din fremstår helhetlig.