Som digital designer er man opptatt av godt design, enten det er på en annonse, blogg eller nettside. Men til tider ser man at ønsket utforming på nettsider overgår formålet og man forhindrer optimal konvertering.
Hva er poenget med en nettside?
I utgangspunktet trenger man en eller flere nettsider for å gi en potensiell kunde muligheten til å bli kjent med bedriften din og hva bedriften tilbyr. En nettside kan ha mange hensikter; styrke identiteten til bedriften, salg av produkter og tjenester, ha relevant innhold søkemotorene prioriterer eller for eksempel konvertering av nye kontakter (leads).
Det finnes mange måter for en ny kontakt å konvertere på. Det kan være å booke et møte med bedriften, abonnere på bloggen, melde seg på et webinar, laste ned en e-bok eller lignende.
Ikke glem KPI'ene med/for nettsiden
Jeg var nylig i et kundemøte der det var snakk om å redesigne en nettside. Kunden ønsket et innovativt design. Kult, tenkte jeg, for skissene fra designbyrået var moderne og kreative. Oppsettet var luftig og asymmetrisk, som man gjerne ser fra byråer som tenker utenfor boksen. Designeren i meg synes designet var stilig, og det fattet interessen min umiddelbart.
Men plutselig så jeg meg nødt til å ta et skritt tilbake og tenke meg om. Utforming er viktig, men man må ikke la det gå på bekostning av målet og brukergrensesnittet, nemlig konverteringen. Man kan fort se seg blind på design, noe som kan ta fokuset vekk fra resultatene man ønsker å oppnå.
Hva er en KPI?
KPI står for Key Performance Indicator og defineres som et måltall som brukes til å evaluere en faktor som er avgjørende for virksomhetens suksess. KPI-er egner seg derfor som prestasjonsmål for å måle effekten av hjemmesiden din. Står det bra til eller må det iverksettes akutte tiltak? Ved å måle riktige KPI-er, kan du raskt avgjøre om hjemmesiden din leverer på de målene som er satt for den. Nøkkelen er å finne de prestasjonsmålene som passer din kontekst og overordnede mål.
Webdesign-trender og prioriteringer
En av de raskest voksende trendene innen webdesign for 2021 er 3D-grafikk. Leser man om webdesign-trender kan man raskt få lyst på kule animasjoner, parallax scrolling og dynamiske grider. For all del, dette er også viktige punkter, men pass på at det ikke går på bekostning av konverteringen eller brukergrensesnittet. Man ønsker jo en visuell pen side, men hvis designet ser oppdatert ut og er i tråd med resten av profilen til bedriften har man allerede kommet et stykke på vei. Man må passe på at målgruppen følger konverteringsruten som er satt.
La oss ta for oss en bedriftsblogg. En vanlig og fungerende måte å konvertere på er et abonneringsskjema. Her har leseren mulighet til å fylle ut et skjema for å deretter få varslinger på e-post når nye innlegg blir publisert. Skjemaet består gjerne av noen fyll-inn-felter og GDPR-tekst. Det finnes noen designgrep man kan ta for å gjøre skjemaet mer moderne.
Eksempler på dette er høyere felter, fjerne standard linje rundt utfyllingsfeltene, eller ha felttittel inne i hvert enkelt utfyllingsfelt. Det er likevel begrenset hvor pent et skjema kan være, og derfor kan det være fristende å flytte det lenger ned på siden for å gjøre plass til flere visuelle elementer.
Det er viktig å gjøre en prioritering av elementene på siden din, og dersom konvertering er et viktig mål med nettsiden må dette være tydelig for brukeren. Å fremheve konverteringsmuligheten kan gjøres på ulike måter, enten i form av farge, plassering eller pop-up. Fremheving av konverteringsmulighetene kan også gjøres ved å minske andre alternativer. På blogg og landingssider kan det for eksempel være å droppe navigasjonsmeny i headeren, for å holde brukeren på siden og muligheten for konvertering øker.
Enkelt forklart: Form skal ikke overgå funksjon
Kunder ønsker ofte at nettsiden skal se “fancy” og innbydende ut. Designeren i meg er selvfølgelig glad for det, men det er viktig å ha fokus på reisen brukeren er på vei. Kan overdrevent design forstyrre målet? Svaret er ja.