10 spørsmål du bør stille før du velger inbound marketing-byrå

10_sporsmaal_du_bor_stille_for_du_velger_inbound_marketing_byraa

 

Å velge riktig samarbeidspartner for din inbound marketing-satsing er et valg du bør tenke nøye gjennom. I dette innlegget vil jeg gi deg noen kritiske spørsmål du kan stille i prosessen.

Last ned gratis e-bok: Skap resultater med inbound marketing

Dere har bestemt dere for å gå i dialog med potensielle leverandører av inbound marketing. Hvilke spørsmål bør dere stille, og hvilken research bør dere gjøre før dere treffer en beslutning på hvem dere går for? Her er de 10 viktigste spørsmålene dere bør stille.

Hva er inbound marketing? 

Inbound marketing er en effektiv og utprøvd digital markedsføringsstrategi som hjelper deg å skape mer trafikk til bedriftens nettsteder og deretter konvertere besøkende til leads, leads til kunder og kunder til entusiastiske ambassadører. Inbound marketing handler om å få potensielle kunder til å jakte på deg, i stedet for at du jakter på dem. Inbound marketing handler om å lage innhold i form av video, artikler og liknende som forklarer problemer og løsninger potensielle kunder har og trenger, slik at kunden selv kan finne deg (som bedrift) ved å gjøre et enkelt søk på nett og deretter tar kontakt med deg. 

1. Tar dette inbound marketing byrået sin egen medisin?

Undersøk byrået du vurderer. Blogger de jevnlig? Produserer de engasjerende innhold til målgruppen – og er det kvalitet i det de leverer? Hvis de ikke tar sin egen medisin, bør det ringe en bjelle. 

Les også: En markedssjefs erfaringer med inbound marketing etter ett år

2. Kan dette inbound marketing byrået vise til gode resultater?

Hvilke resultater har deres egen inbound marketing-satsning gitt dem, og ikke minst, hva har de oppnådd for sine kunder? Sine egne resultater burde de enkelt kunne legge frem. Be også om referanser på kunder som har tilfredsstillende resultater i form av økt trafikk, salgskvalifiserte leads eller kunder. 

3. Forstår de virksomheten din?

Dette vil du merke tidlig i dialogen. Skjønner de businessen din? Har de erfarne rådgivere som er vant til å håndtere komplekse problemstillinger, som ser selskapets utfordringer og muligheter, som evner å komme til kjernen i utfordringene, og som kan bistå i den nødvendige endringsprosessen? 

Det kan være vanskelig å vite dette før du har gjennomført den første workshopen med byrået ditt. Derfor har vi ved flere anledninger gjort workshoper med nye kunder før vi har inngått en samarbeidsavtale, som gjerne strekker seg over flere år.

Det betyr at kunden med en liten investering up-front får se hva vi er gode for, uten å forplikte seg til noe. Samtidig får de med seg en nøkkelferdig strategi de kan velge å gjennomføre selv, med noen andre, eller med oss.

4. Har de kompetanse og løsninger for å sikre samsvar med GDPR? 

EUs forordning om personvern, GDPR (General Data Protection Act), ble innført i 2018. Denne forordningen har betydelige konsekvenser for bedrifters digitale markedsføring, hvor lagring og behandling av personopplysninger og brukerdata spiller en vesentlig rolle. Det er potensielt stort minefelt å tråkke i her, så vær sikker på at ditt byrå har kontroll på dette området.  

5. Har de fornøyde kunder? 

Du kan be om referanser på fornøyde kunder. Det burde ikke være vanskelig for dem å oppdrive. Sjekk også hjemmesiden deres. Der ligger det kanskje logoer eller en liste med kundenavn. De kan du kontakte på eget initiativ.  

6. Er det et en partner vi kan vokse med?

Er byrået en «one trick pony», som vet nok til å få deg opp og stå i et inbound marketing-prosjekt? Eller er de en partner som ligger et hestehode foran i egen praksis, som du hele tiden kan strekke deg etter?

Se etter et byrå som har kompetanse på digital salgs- og markedsstrategi, med spesialisering på inbound. Inbound marketing er en viktig brikke i den overordnede strategien, men den består også av andre brikker.

Etter at du har implementert inbound marketing, vil du kanskje i år 2 og 3 utvide satsingen med inbound sales eller account-based marketing. Eller bygge om nettstedet ditt eller din ecommerce-plattform. Det er viktig at byrået ditt ser det totale bildet og kan hjelpe deg å fullføre puslespillet med de brikkene som skal til.

Inbound er i stadig endring. Det som fungerte i fjor, fungerer ikke nødvendigvis i dag. Er byrået ditt dimensjonert til å fange opp ny kunnskap? Har de kritisk masse og et fagmiljø som henger med i svingene? Det ville jeg også ha spurt om.

7. Er forretningssystemet de benytter ideelt for oss, og har de dokumentert kompetanse på det?

Det er umulig å praktisere inbound marketing uten et forretningssystem, eller det mange kaller en kundedataplattform eller marketing automation-system. Det finnes mange på markedet, som for eksempel HubSpot (som vi bruker), Marketo, Eloqua, Pardot, Act-On med flere.

HubSpot er den markedsledende programvaren på verdensbasis, og den som har størst fotfeste i Norge. Men du kan gjerne utfordre leverandøren din på hvorfor de mener at deres plattform er ideell for din virksomhet. Kan den betjene mange domener og språk? Hvordan er det med nivåstyring av brukertilganger? Har den en bloggplattform? Hvordan er brukervennligheten? Tilbyr de norskspråklig support? 

Byrået bør også ha dokumentert kompetanse på programvaren de leverer. Hvilket nivå selskapet er sertifisert på forteller deg også noe om hvor god relasjon de har til softwareleverandøren, og hvor mye intern erfaring de har bygget opp på programvaren. Forsikre deg også om at byråets team, personene som skal jobbe med din virksomhet, er sertifiserte og kvalifiserte. Be gjerne om en presentasjonen av teamet, med en CV fra hver person. Gå inn i samarbeidet med samme mentalitet som om du skulle ansatt dem.  

Les også: Dette er HubSpot

8. Har de en fartstid og en økonomi som tilsier at de vil være her i morgen?

Hvem som helst kan i dag opprette et AS, kjøpe lisens på HubSpot, ta sertifiseringene og kalle seg et inbound-byrå. Teknisk sett. Men, det vil ta dem tid å skaffe erfaring og utvikle beste praksis. MarkedsPartner startet i 2014. Den gangen gjorde vi mye som vi i dag kan le litt av. Men, vi hadde for ordens skyld også erfaring med digital markedsføring fra slutten av nittitallet, så vi begynte ikke helt på bar bakke. Når du skal velge byrå, bør du ta en kikk på Proff.no. Hvilke resultater har byrået du vurderer levert? Har de vekst og god lønnsomhet? Det er jo det de skal hjelpe deg med. Er det ikke slik, be om en forklaring. Skal du gå over Sydpolen ønsker du råd fra en som har gjort det før, ikke fra en som bare har lest om det.  

9. Har de et realistisk prisnivå?

Prisnivået bør være bærekraftig for deg som kunde, og for leverandøren. Dersom innholdsproduksjon er en del av leveransen, og du har to leverandører med ganske stor differanse i pris, bør du be om en forklaring på hvordan et blogginnlegg er priset. I en normal case vil et blogginnlegg gjerne ta fra 4-8 timer å skrive, dersom du skal ha kvalitet. Du får det du betaler for.

10. Har de erfaring fra lignende kunder?

Det du egentlig ønsker deg er en leverandør som har løst lignende problemstillinger før, eller som har rådgivere og inbound marketing-konsulenter med erfaring som kan overføres til din virksomhet. Jeg ville bedt om en forklaring på hvorfor de tror de kan hjelpe deg.

Har du spørsmål, innspill, kritikk eller ros? Da hører jeg fra deg i kommentarfeltet. Lykke til med valg av leverandør for din inbound marketing-satsning.

Du fortjener den beste partneren, så slå deg ikke til ro med noe mindre enn det. 

Lesetips: Se vår omfattende ressursside for inbound marketing her » 

Last ned gratis e-bok:  Skap resultater med inbound marketing

Først publisert 6. mars 2018. Oppdatert 10. mars 2020.

Erlend Førsund's photo

Av: Erlend Førsund

Erlend Førsund jobbet som innholdsrådgiver og markedssjef i Markedspartner fra 2015-2021. Han er utdannet ved BI og NHH og har blogget om markedsføring og digitalisering på sin egen blogg.