Hvilke sosiale medier burde din bedrift være på i 2022?

Dame som holder en mobil med notifications som kommer opp fra mobilen. 23 hjerter, 17 venneforespørsler og 2 meldinger.

For noen uker siden kom Ipsos med sin analyse av nordmenns SoMe-bruk i tredje kvartal av 2021. I dette blogginnlegget tar jeg en gjennomgang av rapportem og ser nærmere på hvilke kanaler din bedrift bør være på i det kommende året.

Last ned gratis e-bok: Influencer marketing - vinn markedsandeler i sosiale  medier

Min første anbefaling til alle som jobber med markedsføring og kommunikasjon er å følge med på disse rapportene når de kommer. Rapportene kommer ut hvert kvartal og tar grundig for seg utviklingen i nordmenns sosiale mediebruk.

OBS! Undersøkelsen måler befolkningen fra 18 år og eldre. Med mindre noe annet spesifiseres vil det være disse tallene jeg tar utgangspunkt i.

Hvilke kanaler bør min bedrift være på?

Hvilke kanaler din bedrift bør være på avhenger av en del faktorer:

  • Hvem er målgruppen din?
  • Hvor mye tid har du til rådighet?
  • Hvilken kompetanse finnes i bedriften?

Har din bedrift et mål om å satse på sosiale medier, krever det at tid og ressurser prioriteres til det. Det er ikke alle som forstår alt arbeidet som ligger bak å drifte sosiale medier for en bedrift, men skal man lykkes med å nå gjennom må man ha en klar visjon, en plan og godt innhold.

Facebook

Facebook er fortsatt det desidert største sosiale mediet. Selv om enkelte mener at «ingen er på Facebook lenger», viser rapporten at 68 % av befolkningen er daglig innom plattformen. Det er allikevel verdt å merke seg at bruken synker ganske kraftig blant de mellom 18 og 29 år, men øker blant aldersgruppene 30-39 og 50-59 år.

Utvikling daglig bruk - sosiale medier

Hvis du ikke har så mye erfaring med å bruke sosiale medier i bedriftssammenheng er Facebook et godt sted å starte. Plattformen har flere verktøy for å hjelpe bedrifter i gang.

Tenk gjennom hvem målgruppen din er og prøv å sett deg inn i deres tankegang når du skal planlegge innhold. Hva er de interessert i å se? Hva ønsker de å lese om? Husk også å sette av tid til å følge med på og svare på henvendelser i kommentarfelt og innboksen. På sosiale medier forventer folk at det skal gå fort.

Snapchat

Snapchat har det siste kvartalet for første gang gått forbi Messenger (Facebook sin chattetjeneste) i antall daglige brukere. Mye tyder på at flere og flere bruker Snapchat til løpende kommunikasjon og meldingsutveksling, i stedet for bare for å sende «snaps» av dagligdagse øyeblikk. Her ser vi at den yngste aldersgruppen (18-29 år) er sterkest representert.

Flere norske bedrifter har benyttet seg av mulighetene for merkevarebygging og synlighet plattformen gir. For eksempel har norske mediehus mestret å gjøre Snapchat til en plattform hvor man kan holde seg oppdatert på nyheter. Mediehusene lager «stories» hvor dagens nyheter presenteres på en visuell måte med så få ord som mulig. Det er også mulig å legge inn interaktive elementer, for eksempel avstemminger, som holder lesernes engasjement oppe.

I tillegg kan bedrifter lage sine egne filtre brukerne kan benytte seg av når de snapper. Flere norske bedrifter er gode på å lage morsomme filter som i tillegg til å være god underholdning for brukerne, fremmer bedriften eller et produkt.

snap

En stor del av konseptet til Snapchat er at ting skal gå fort og være morsomt. Når snaps og meldinger er sett blir de borte, og kan i utgangspunktet ikke sees igjen. Dette er en plattform som er tilpasset menneskers stadig synkende oppmerksomhetsspenn og som markedsfører på Snapchat må du sørge for at brukerne forstår budskapet ditt på få sekunder.

Instagram

Instagram kryper stadig vekk oppover og 41 % av befolkningen oppgir at de bruker appen daglig. Fra statistikken kan vi se at det er et overveldende flertall kvinner som bruker appen daglig: hele 49 % av norske kvinner oppgir at de er daglige brukere.

For bedrifter gir Instagram mange muligheter, avhengig av hva slags bedrift det er. Plattformen kan både brukes til å vise «behind the scenes» i kontorlandskapet, presentere produkter eller spre et budskap. Husk at Instagram er en veldig visuell plattform. Lag innhold som får folk til å stoppe opp og sørg for at det er lett å forstå.

Mange bruker Instagram for å finne inspirasjon. Derfor er funksjonen «Instagram Shopping» veldig praktisk. Med denne funksjonen kan du sette opp en slags nettbutikk i Instagram hvor brukerne kan bla gjennom og finne informasjon om dine produkter, og trykke seg videre til den faktiske nettbutikken din hvor de kan kjøpe produktene. Du kan også «tagge» produktene i dine innlegg du legger ut i feeden din og på denne måten føre potensielle kunder inn til nettbutikken din.

Instagram-shopping

TikTok

Noe av det mest interessante å merke seg i denne rapporten er at det allerede er 15 % av den norske befolkningen som bruker TikTok daglig. Appen har hatt en uvanlig rask økning etter at den ble lansert i 2018, og er en veldig spennende kanal å følge med på for bedrifter. Flere norske bedrifter har allerede prøvd seg på kanalen med hell, som trafikkskoler og politiet.

Bruk tid på å sette deg inn i hva andre lager. TikTok er i stor grad basert på trender, som danser og utfordringer som kanskje kan være gøy for din bedrift å prøve. Vær likevel bevisst på hva målet med kanalen din er. Ikke gå for langt vekk fra budskapet du prøver å nå ut til målgruppen med − selv om dere slår dere litt løs på TikTok.

Ikke gi opp og finn ut hva som fungerer for deg 

«Reglene» på sosiale medier endres hele tiden, så det jeg skriver i dette blogginnlegget kan like gjerne være utdatert om en måned eller en uke. Å holde seg oppdatert på trender, algoritmer og oppdateringer krever en viss interesse og dedikasjon. Det er en grunn til at det finnes flere og flere heltidsstillinger for å drive med sosiale medier.

Ikke gi opp selv om likes og følgere ikke renner inn med en gang. Å etablere seg på sosiale medier kan ta tid, og det kan være krevende å finne ut hva som fungerer på din målgruppe. Gjør deg godt kjent med plattformene du har lyst til å bruke. Det finnes mange flere funksjoner på kanalene enn de jeg har nevnt her, så utforsk og finn ut hva som fenger ditt publikum!

CTA_influencer_marketing_ebok

Siri Hofstad Ruud's photo

Av: Siri Hofstad Ruud

Siri er innholdsrådgiver i Markedspartner. Hun opptatt av å skape innhold folk vil se mer av. Både i bloggform, på sosiale medier og i tradisjonelle medier. Siri har en bachelor i PR og samfunnspåvirkning fra Høyskolen Kristiania og kom til oss fra jobben som kommunikasjonsrådgiver for Venstre.