Har du oppdaget behovet for å organisere og håndtere dine digitale aktiviteter? Kanskje foretar du mange av de samme markedsføringsoppgavene om igjen og om igjen? Visste du at det finnes en løsning som lar deg redusere mengden av repeterende oppgaver, og som samtidig gjør din hverdag som markedsfører tusen ganger enklere?
Hva er HubSpot?
HubSpot er et amerikansk firma som ble grunnlagt i 2006. Selskapet har vokst til å bli verdens ledende leverandør av programvare som automatiserer markedsføring og salg basert på inbound marketing-metodikken. I følge dem selv, hjelper HubSpot andre virksomheter med å tiltrekke besøkende (traffikk), konvertere disse til leads og deretter til kunder ved hjelp av inbound marketing programvare.
Les mer om programvaren her: En introduksjon til HubSpot
Hva er inbound marketing?
Inbound-metoden gir en helhetlig tilnærming til digital markedsføring basert på hele kundereisen og kan defineres slik: "Inbound marketing er en effektiv og utprøvd digital markedsføringsstrategi som hjelper deg å skape mer trafikk til bedriftens nettsteder og deretter konvertere besøkende til leads, leads til kunder og kunder til entusiastiske ambassadører." Du kan lese mer om hva inbound marketing er her.
Hva er marketing automation?
Marketing automation er en programvare som lar deg automatisere oppgaver relatert til markedsføring og salg. Dette betyr at oppgaver du repeterer ofte, og som du nå håndterer manuelt, kan utføres mye mer effektivt med automatisering. HubSpot sitt verktøy omfatter mange flere funksjoner enn et rent marketing automation-verktøy, og er spesielt tilpasset inbound marketing og inbound sales.
I og med at MarkedsPartner er HubSpot-partner, er HubSpot naturlig nok det marketing automation-verktøyet vi sverger til. Du tenker kanskje derfor at vår posisjon er noe partisk. Nettopp derfor ønsker vi også å trekke frem ulemper ved HubSpot, slik at du skal unngå å velge et verktøy som ikke passer behovene til din bedrift.
Fordeler ved å velge HubSpot
- Enkel å bruke: HubSpot-plattformen er designet slik at den er enkel og intuitiv i bruk. Dette minimerer behovet for kunnskap om koding og utvikling.
- Gratis prøveversjon: HubSpot tilbyr en 30-dagers gratis prøveperiode. Da får du muligheten til å prøve ut verktøyet før du eventuelt bestemmer deg for å investere. Jeg anbefaler deg å se på de unike opplæringsressursene HubSpot tilbyr før du starter prøveperioden.
- Opplæringsressurser: Noe HubSpot bruker mange ressurser på, er å utdanne brukerne sine i både inbound marketing og salg, samt opplæring i plattformen deres. Gjennom HubSpot Academy, Marketing Library og de ulike bloggene deres publiseres imponerende mengder materiale av høy kvalitet. Du kan ta sertifiseringer med eksamen og kursbevis, få detaljerte oppskrifter på hvordan du bruker HubSpot-verktøyet og mye mer.
- All-inclusive løsning: Med HubSpot har du de fleste digitale verktøy du trenger på ett sted. Ja, du kan kanskje få tak i alle HubSpot sine funksjoner gratis eller billigere fra andre leverandører og sette dem sammen selv (HubSpot kaller dette FrankenSpot), men da uten fordelen av én innlogging, funksjoner som snakker sammen og gjør det mulig å måle og analysere på tvers av kanaler. Her er noen eksempler på hvilke funksjoner som finnes i HubSpot:
- Analyse og rapportering
- Bloggverktøy
- Calls-To-Action, landingssider og elektroniske ("smarte") skjemaer
- Marketing Automation
- SEO (søkemotoroptimalisering)
- Enkel publisering og overvåkning av sosiale medier
- E-postmarkedsføring
- Lead Management og Nurturing
- Salgsverktøy
- Kundedatabase
- Nettside
- Integrasjoner: Det finnes en mengde integrasjoner til HubSpot. Du kan blant annet koble til CRM, Facebook, LinkedIn, Twitter, publisere spørreundersøkelser med SurveyMonkey, videoer med Wistia, holde webinarer med GoToWebinar og få mer innsikt om kundene dine med Zendesk.
- Teknisk brukerstøtte for betalende brukere: Uten ekstra kostnader, har du alltid et hurtig og dyktig team i ryggen, dersom du støter på problemer eller har spørsmål. Dersom support ikke kan gi deg svaret med en gang, opprettes et saksnummer og de kommer tilbake til deg så fort de har undersøkt nærmere. (Kjøper du HubSpot gjennom en leverandør som oss, har du tilgang til norsk brukerstøtte.)
Ulemper ved å velge HubSpot
- 12 måneders binding: HubSpot ønsker at prismodellen skal reflektere forpliktelsen og den langsiktige tankegangen som kreves for å jobbe med inbound marketing. HubSpot-kontrakter har derfor en 12-måneders bindingstid som faktureres årlig. For mange er dette kanskje en stor utgift, som ideelt sett skulle fordelt seg over 12 mindre beløp.
- Basic-versjonen mangler funksjoner: HubSpot kommer i tre versjoner: Basic, Pro og Enterprise. Basic-versjonen mangler viktige funksjoner for rapportering, A/B-testing og automatisering av oppgaver.
- Bratt priskurve: Prismodellen til HubSpot har en svært bratt priskurve. Spesielt med tanke på at du må oppgradere til Pro eller Enterprise (4-12 ganger dyrere) for å få marketing automation-funksjoner. Du kan lese mer om hva HubSpot koster her.
- Gratis alternativer: Selv om HubSpot tilbyr en brukervennlig og omfattende plattform, finnes det rimeligere eller gratis alternativer til nesten alle HubSpots funksjoner. (Ha med i regnestykket alternativkostnaden på å ikke ha muligheten til å analysere data på tvers av disse verktøyene.)
Har du spørsmål om HubSpot og mulighetene med verktøyet, hører jeg gjerne fra deg i kommentarfeltet under!