Din kjøreplan for å bli synlig på nett i år

 

Nå som julematen har fått synke litt, og nyttårsfeiringen er vel overstått er det på tide å tenke over din forretningsstrategi for å bli mer synlig på nett i 2016. Mange lager seg store nyttårsforsetter, noe som er vel og bra, men de er lite verdt med mindre en faktisk har en klar plan for hvordan en skal nå målene sine. I dette blogginnlegget skriver jeg litt om hvilke tiltak som bør være en del av din nettstrategi for året som kommer.

Hovedpunktene er ikke noen store nyheter i seg selv, men de er alle viktige i en helhetlig markedsføringsstrategi:

  1. Søkemotoroptimalisering (SEO)
  2. Betalt markedsføring
  3. Sosiale Medier
  4. Blogging
  5. Nyhetsbrev
  6. Inbound marketing

1. Søkemotoroptimalisering

Så godt som alle som har en bedriftsside på nett, ønsker bedre rangeringer i søkemotorene, og lurer på hvordan bli mer synlig på nett. Dette er ikke lenger like enkelt som det var for noen år tilbake, fordi konkurransen stadig øker, samtidig som at Googles algoritmer stadig blir smartere og mer avanserte. Søkemotortrafikk er noe som gradvis bygges opp over tid, det er en langsiktig, men svært viktig kilde til «gratis» trafikk. Gratis er skrevet i gåseøyne fordi det ikke behøver å koste mer enn arbeidet som investeres.

> Les også: Ekspertenes dom: Slik blir du synlig på Google

Det er likevel verdt å merke seg at det er avgjørende hvilke søkeord og termer en fokuserer på dersom en driver bevisst med SEO. Mange benytter gjerne de første nøkkelordene som dukker opp i tankene i forbindelse med bedriftens tjenester og produkter. Dette er normalt enkle nøkkelord med høy konkurranse. Risikoen er da at det kan ta måneder og år før bedriften blir dominerende på førstesiden av Google for disse.

Ved å heller være bevisst på å gå etter såkalte long tail keywords, vil en kunne posisjonere seg raskere. En profesjonell SEO-spesialist vil ha de tilgjengelige verktøy, erfaring og kompetanse til å gjøre research og finne frem til hvilke fraser som vil gi best kost/nytte-effekt.

Som et generelt råd vil jeg ellers si at det beste er å dele av sin kunnskap innen bransjen og å skrive innhold for målgruppen, ikke for søkemotorene. Da vil long tail keywords naturlig bli inkludert i blogginnlegg og andre sider på nettstedet automatisk, så lenge språket er godt og naturlig.

2. Betalt markedsføring

Betalt markedsføring på nett kan være alt fra Google Adwords og Facebook Ads til display-annonsering og retargeting. Kjøp av webtrafikk kan gi store trafikkvolum på kort tid, men krever både god administrasjon og optimalisering for å sikre økonomisk gevinst av investeringen. Enkelte bedrifter fokuserer utelukkende på betalt trafikk, med svært gode resultater. For flertallet bør betalt trafikk ses på som et supplement til SEO og eide trafikkanaler.

Brukt korrekt kan betalt trafikk være et godt drivstoff til hele trafikkmaskineriet for et nettsted. Dette forutsetter at nettstedet er optimalisert for å ta imot og bearbeide denne trafikken på en mest mulig hensiktsmessig måte. Å kjøpe trafikk uten klare mål og optimalisering underveis, vil være sløsing, som ofte kan gi negativ avkastning, med mindre ren synlighet for merkevaren er formålet.

> Les også: 3 veier til økt synlighet på nett: Betalte medier

Råd: Finn ut hvor din målgruppe befinner seg og test ut annonsering i denne kanalen, som et supplement til resten av din markedsføringsstrategi. For noen bedrifter vil Facebook-annonsering være gunstig, for andre vil LinkedIn være å foretrekke. Dette vet en ikke før en har et klart bilde av sin målgruppe, samt våger å teste ut hva som fungerer og ikke. Betalt markedsføring vil alltid kreve testing, det er heller uvanlig at en ser økonomisk overskudd fra dag én. Når en først har klart å skape en velfungerende kampanje, vil en kunne åpne trafikkslusene og oppnå store trafikkvolumer med gode resultater.

3. Sosiale medier

Sørg for å være synlig og tilgjengelig der målgruppen din befinner seg. Det være seg Facebook, LinkedIn, Twitter eller YouTube. Tilstedeværelse i sosiale medier bør ikke foregå som en sporadisk aktivitet, men være basert på en godt gjennomtenkt strategi med retningslinjer. La aldri tilfeldige personer i bedriften ha ansvaret for Facebook-siden, dette vil ofte resultere i en svært varierende tone of voice og kvalitetsopplevelse hos brukerne.

Vedkommende som står ansvarlig for dette bør ha god innsikt i bruken av sosiale medier som markedsføringskanal, og spesielt den aktuelle plattformen som benyttes. Videre bør hun eller han inneha gode skriftlige ferdigheter samt være generelt hjelpsom og serviceinnstilt mot brukere som legger igjen kommentarer på bedriftens side. Kommentarer og henvendelser bør besvares så raskt som overhodet mulig. I sosiale medier forventes hurtig respons, gjerne innen en time.

Å opprette firmaside på Facebook bare fordi «alle andre» er der, er derimot et lite lurt trekk. I sosiale medier kan laber aktivitet og dårlig respons slå svært negativt ut.

Sosiale medier inneholder enorme trafikkvolum, men har gjerne noe lavere konverteringsrater, da dette er arenaer der brukerne først og fremst er ute etter sosial aktivitet og underholdning, fremfor å bli forstyrret av reklame og kjøpepress. Bedrifter som evner å finne en god balansegang her, vil kunne dra god nytte av trafikk fra Facebook, for eksempel. Del innhold som vil glede og gi verdi til din målgruppe - og vær tilstede der målgruppen din befinner seg.

4. Blogging

Blogging har fått et ufortjent rykte som åpne nettdagbøker for folk som skriver om personlige dramaer og overfladisk jåleri. Når det er sagt, begynner heldigvis stadig flere bedrifter å få med seg at Google elsker blogger, og gjerne sender mye trafikk til en aktiv og god blogg. Blogging er ikke bare en god metode for søkemotoroptimalisering, men også en velegnet måte å vise de besøkende på nettstedet hvem du er, hva du står for, og ikke minst hvordan du kan hjelpe dem med deres problemer og utfordringer.

Blogging er en viktig del av en inbound marketing-strategi, som vi i MarkedsPartner selv benytter til det fulle med god suksess. Her handler det ikke om å bombardere brukerne med reklame, men heller å dele villig av din kunnskap innen ditt fagfelt, noe som vil gi økt goodwill over tid. Som sosiale medier bør også blogging være en gjennomtenkt strategi, med faste oppdateringer for leserne. Vi anbefaler våre kunder å blogge minimum to ganger per uke, hele året igjennom, uten unntak. Dette er noe både Google og leserne vil sette pris på.

> Les også: Hvorfor du bør begynne å blogge nå - og ikke senere

Råd: Sett opp en kalender med publiseringsdato for alle blogginnlegg som din bedrift skal publisere i 2016. Skriv gjerne noen ekstra blogginnlegg som du kan ha «i banken», som backup i tilfelle noe uforutsett skulle skje. På denne måten sikres en konstant jevn strøm av nye artikler på firmabloggen.

5. Nyhetsbrev

Når du først har investert tid, penger og arbeid i å få trafikk via SEO, betalt markedsføring, sosiale medier og blogging, bør du sikre at du fortsatt kan nå en del av disse brukerne, i motsetning til å bare la trafikken renne rett ut igjen. Dette kan du oppnå ved bruk av såkalte lead magnets (innholdstilbud), eksempelvis e-bøker som brukerne tilbys å laste ned gratis i bytte mot sin e-postadresse.

Det er svært viktig at dette gratismaterialet er av høy kvalitet, da dette skal overbevise dine påmeldte leads at din bedrift virkelig har noe verdifullt å komme med. Har du det, vil de åpne nyhetsbrevene dine med glede, fremfor å se på det som spam. En solid mailingliste kan være en av dine mest verdifulle trafikkilder, fordi du har direkte kontakt med målgruppen din på tidspunkter som passer dem, samtidig som de allerede har tillit til dine råd og anbefalinger. Dette vil ofte resultere i høyere konverteringsrater og ROI enn andre trafikkanaler.

6. Inbound marketing

Inbound marketing er en helhetlig markedsføringsstrategi som vi i MarkedsPartner har omfavnet til det fulle. Dette inkluderer alle de nevnte strategiene ovenfor, der hovedtanken er å tiltrekke målgruppen ved å tilby kvalitetsinnhold av verdi, fremfor å forsøke å presse noen til å kjøpe varer og tjenester. Alle finner telefonselgere, gateselgere og dørselgere irriterende. Hvem vil du helst kjøpe av? Bedriften som pøser på med reklame på Facebook, til din innboks og med blinkende bannere overalt? Eller bedriften som på en rolig og hjelpsom måte sprer store mengder nyttige og interessante artikler om det du interesserer deg for, som ser dine behov og på en nøktern måte skisserer ulike løsninger som vil kunne bidra til å løse dette? Korrekt utført vil kunden ta kontakt med bedriften, og ikke omvendt. Dette er inbound marketing i et nøtteskall.

> Les også: Hva er inbound marketing?

Et siste råd for din markedsføringsplan for 2016: Ikke glem å sette konkrete tall og tidsfrister for det som du ønsker å oppnå. Det hjelper lite å si at «Jeg vil slutte å røyke» eller «Jeg vil bli slankere i år». 

Et mer spesifikt mål kan være:

«Jeg skal ha kuttet ned til maks 3 røyk om dagen fra og med 10. januar, maks 1 røyk om dagen fra og med 1. februar og deretter være fullstendig røykfri resten av mitt liv fra og med 1. mars 2016

DER har du et spesifikt mål som du ikke kan vri deg unna.

Dersom du ikke røyker, men heller vil ta av noen kilo, vil det ikke nødvendigvis være noen god ide å sette mål i antall kilo, fordi dette kun er et symptom på kalorier inn minus kalorier ut. Her bør målene heller gå på antall treningsøkter av X minutters varighet og intensitet per uke, samt eventuelt daglig kaloriinntak, og så videre.

Vær altså påpasselig med at målene du setter i din markedsføringsstrategi ikke er symptomene men selve tiltakene som skal utføres i et bestemt tidsrom. Trafikkvolum vil automatisk følge med som et symptom dersom du foretar alle tiltakene nevnt i denne artikkelen.

Gratis guide:  17 SEO-myter du bør legge fra deg i 2017

Elin Schjelderup's photo

Av: Elin Schjelderup

Elin Schjelderup har lang erfaring med både strategisk, praktisk og rådgivende arbeid innen digital markedsføring- og forreningsvirksomhet. Hennes dybdespesialisering er innen synlighet på Google (SEO/SEM) og målgruppers søkeadferd på Google gjennom ulike stadier av kundereisen. Elin jobbet tidligere som Leder Search Marketing i Markedspartner og er i dag Fagsjef Search Marketing hos Gjensidige Forsikring ASA.