Jeg skal fjerne en av unnskyldningene dine for ikke å blogge: at du ikke vet hvordan du skal gjøre det. For du er jo klar over at virksomheter som blogger genererer mye flere leads enn de som ikke gjør det? Og at bloggen er en perfekt arena for å posisjonere seg som tankeleder innenfor ditt felt? Du har jo flust med gode ideer, visjoner og erfaringer du gjerne deler med et lydhørt publikum. Særlig de som selv har valgt å høre på det du har å si? En unnskyldning mindre. Det er alt jeg lover.
Velg et emne du vil skrive om, og formuler en arbeidstittel. Dette bestemmer omfanget av artikkelen. Vær spesifikk fra starten, slik at du unngår å gape over for mye. Bloggformatet skal by på oversiktlig og lettlest stoff som ikke er for langt. I denne artikkelen har jeg valgt å fokusere på hvordan du kan komme i gang, og bare det. I et par andre artikler jeg har skrevet om blogging, har jeg tatt for meg henholdsvis språk og form på firmabloggen. Men alle tre artiklene handler om bloggetips. Én artikkel hadde blitt altfor lang, omfangsrik og sprikende.
Hvordan kan du raskt og effektivt fange leserens oppmerksomhet, formidle hva du skal snakke om og engasjere på en gang? Introen er din eneste sjanse til å kapre leseren, og du kan ikke kaste bort tiden. Mange benytter introen til å komme i gang med artikkelen. Det innebærer ofte en god del selvfølgeligheter som ”Jeg er ikke noe bedre til å forutsi framtiden enn alle andre. Derfor er det en viss usikkerhet knyttet til det jeg nå skal si”. Bruk heller denne anledningen til å formidle det interessante poenget du har. Klarer du å engasjere leseren følelsesmessig, er det fint, enten du er morsom, empatisk eller provoserende. Det er din stemme som lyder, så du har lov til (jeg vil sågar si: du har plikt til) å være personlig.
Powertip: Ikke vær for flink for tidlig! Hvis du ikke spikrer introen med en gang, skal du ikke sitte og flikke på den i timevis. Skriv heller en dårlig formulert og lite lesevennlig intro som får fram poenget ditt, og gå videre med resten av teksten. Jeg har ennå ikke skrevet en artikkel der jeg ikke har revidert introen når første utkast er ferdig. Det er ofte lettere å få den presis når du har hele artikkelen på plass.
Les også: Hvorfor firmabloggen handler mer om sjekking enn om salg
”Så har me juksa litt…”. Eller det føles kanskje slik når vi hopper til slutten med en gang. Poenget med å skrive konklusjonen nå, er at du blir veldig bevisst på hvor artikkelen din skal lande. Det hjelper deg til å være strukturert når du skriver resten av innholdet.
Om du ikke har gjort det før (det vil jeg anbefale), er det nå du skal skrive en disposisjon. Hvilke argumenter, bevis eller tips skal du underbygge hovedpremisset ditt med? I hvilken rekkefølge vil du presentere dem? Hvilken form skal de ha? Dette hjelper både deg og leseren til en god opplevelse. Struktur og retning er finfine greier!
Det skal være enkelt å fatte hovedpoengene og strukturen i artikkelen din, slik at leseren raskt finner det han er ute etter. I mange tilfeller har han søkt på en term i søkemotoren og fått tilslag på din artikkel. Da bør det være enkelt å avklare om dette svarer på hans spørsmål eller ei.
Følg strukturen og punktene i disposisjonen, og skriv utfyllende om hvert punkt. Ha i tankene at du skal by leseren på hjelp, ny kunnskap eller en meningsbrytning - du skal ikke selge. Velg ett tema per artikkel, og skriv utfyllende om dette. Undertitler, avsnitt og lister øker lesevennligheten.
Powertip i: Du trenger kanskje tall og fakta til å underbygge påstandene dine. La researchen vente til du har skrevet ferdig. Det er ineffektivt å stadig avbryte skrivingen for å finne referanser, henvisninger eller tallmateriale. Det går utover skriveflyten og gjør arbeidet mer tidkrevende.
Powertip ii: Legg bort selvbevisstheten og den kritiske sansen, om enn bare for en liten stund. Det kommer nok av muligheter til å flikke på formuleringer og redigere teksten. Skriv corny og banalt om du ikke finner den perfekte formuleringen. Det er viktigere at du holder flyten og får tankene dine ned på papiret i en god struktur. La også rettskrivingen/korrekturen vente til du er ferdig. Jeg vet av erfaring at dette er veldig vrient, men jeg har lært meg det og spart mye tid.
Les også: Content marketing: 5 kjennetegn på kvalitetsinnhold
Nå er det på tide å aktivere den kritiske sansen.
Første punkt er lengden. Du er for lang. Du er ALLTID for lang.
Andre punkt er formatering:
Tredje punkt er bildebruk:
Fjerde punkt er korrektur:
Les også: Hvordan skrive 104 gode blogginnlegg på firmabloggen på ett år
Ble artikkelen slik du planla? Speiler tittelen innholdet? Vil leseren finne informasjonen tittelen antyder?
Les også: Firmabloggerens guide til å finne overskrifter som selger
Dette er omfattende saker, og vi har har skrevet mye om hvordan du går fram i disse artiklene på vår blogg, Inboundbloggen. Se et utvalg av disse artiklene her.
Jeg bruker gjerne en halvtime på å gjøre litt research og notere stikkord den ene dagen, og skrive disposisjon og artikkel den andre. Et realistisk tidsforbruk er fem-seks timer til å begynne med, så beveger du deg nedover etter hvert som du blir familiær med metoden. Men du kan ikke skrive blogg utelukkende når du har tid til overs. Du er nødt til å prioritere det og sette av tid i kalenderen. Skal du nå opp på Googles førsteside, må du blogge jevnlig - minst en gang i uka. Men såpass har du vel på hjertet?