Alle snakker om Webinar – men bør egentlig din bedrift holde det?

Portrettbilde av Hans-Petter Nygård-Hansen, Vegard Rooth og Nina_Furu

Ifølge InsideSales.com uttrykker hele 73% av markeds- og salgsledere at webinarer er en av de beste metodene for å generere leads. Da kan det virke som en salig enkel avgjørelse å hoppe på dette leads-toget. Men som med det meste her i livet så holder det ikke å ønske seg flere leads. Du må også ha en god forståelse og strategi for hvorvidt, hvorfor og hvordan akkurat din bedrift bør holde webinarer.

Webinarer øker troverdighet

Nina Furu er en veteran innen digital markedsføring og kommunikasjon. Som partner og kursholder i Webgruppen har hun en unik erfaring med webinarer. Hennes virksomhet har holdt ukentlige live-sendinger i webinarformatet de siste to årene.

— Først og fremst gir webinarer dere som bedrift en økt troverdighet. Så lenge dere klarer å presentere løsninger på problemer som en potensiell kunde sitter med, vil de oppleve en verdi som direkte kan knyttes til din bedrift, mener Furu.

Og når en webinar-seer kan knytte både troverdighet og verdi til en bedrift, har de utvilsomt kommet et steg videre i kundereisen.

— Den knappeste resursen her i verden er jo oppmerksomhet. Webinarer og livesendinger er en metode hvor du får oppmerksomhet samtidig som kunden engasjerer seg og er interaktiv med deg over en angitt tidsperiode, legger Furu til.

Se webinar: Bør egentlig din bedrift holde webinar? 

Webinarer bygger merkevare

Vegard Rooth, administrerende direktør i Interimleder, forteller at en av deres suksessfaktorer er å forstå kundene deres. En viktig del av dette har vært hyppig kontakt, både fysisk og digitalt, samt seminarer.

— Når vi ikke kunne holde fysiske seminarer på grunn av COVID-19, forstod vi at webinarer var det neste riktige steget, forteller Rooth.

Den aller viktigste effekten Rooth har merket seg etter at de satt i gang med webinarer, er generell merkevarebygging.

— Vi blir opplevd som solide og troverdige på det vi driver med. Konkret har det vært over 200 deltakere med oss under livesendingene så langt, og flere som ser webinaret i ettertid.

Webinarer genererer innhold og markedsaktivitet

Webinar er i seg selv et viktig innholdselement. Enten det går direkte eller i opptak. I tillegg genererer webinaret innhold som kan deles i etterkant i form av bloggartikler, videosnutter og Q&A’s.

Webinar er rett og slett et fullverdig ledd i en innholdsstrategi, som få bedrifter foreløpig utnytter seg av.

Vegard Rooth og Interimleder går ikke tilbake på sin strategi.

— Etter at vi startet med webinarer i mars 2020 doblet vi besøkende fra sosiale medier til nettsiden, og ga oss en ny rekord, sier Rooth og fortsetter:

— Vi ser at webinarer kommer godt med som innhold til sosiale medier og egne nettsider. Være seg i form av påmeldingsskjemaer, deling av innhold og redigerte snutter fra webinaret til Facebook og LinkedIn. Oppsummerende blogginnlegg i etterkant av webinaret legger vi alltid ut.

Rooth var på ingen måte 100% sikker på at webinarer ville falle i god fisk hos seerne.

— Jeg var faktisk litt redd for at folk syntes webinarer var kjedelige, men positive kommentarer strømmer inn, både mens vi er live og i etterkant. Så lenge innholdet er bra og det faglige sitter — samt målrettet slik at vi treffer de rette seerne — er webinarer et innholdsverktøy vi vil fortsette å benytte oss av, legger Rooth til.

Men, hvordan generere leads fra webinarer?

Oppsummert så er det kvaliteten på innholdet ditt som generer leads. Samtidig som markedsaktivitetene og bonus-innholdet blir et ledd av den øvrige markedsstrategien din.

— Webinarer er den neste versjonen av overgangen fra telefonmarkedsføring til e-postmarkedsføring: Dette er den neste fasen av den digitale kommunikasjonen — som i tillegg er interaktiv, hvis du legger til rette for det, sier Hans-Petter Nygård-Hansen.

Nygård-Hansen har lang fartstid som foredragsholder og formidler innen teknologi, digitalisering og trender.

Du ønsker jo å konvertere et webinar. Ikke bare ved direkte salg, men ved at folk skal ville ta kontakt med bedriften din og konvertere til leads. Da er det ekstra viktig å være tydelig på hvem målgruppen din er, råder Nygård-Hansen.

Nygård-Hansen poengterer at hvis du bommer på innholdet i et webinar og lover mer enn du kan holde, så taper seerne dine tid og eventuelt penger. Det liker ingen! Så treff for all del målgruppen din.

— Det er ikke her du tar deg tid til lange anekdoter og artige historier. Mindre emosjon, og mer rasjonelt innhold, er Nygård-Hansen sitt råd.

Furu er helt enig i dette.

— Du må ha et konsept. Innhold uten konsept er nesten alltid bare støy. Snakk kun om det som dine seere er interessert i og kan ha praktisk nytte av.

Furu mener det er viktig å gi noe som tilfører seerne en verdi.

— Prøv å holde deg til ditt tema eller konsept. Du kommer ikke til å se baketips fra Webgruppen, selv om både jeg og sikkert flere av følgerne våre liker å bake. Det er ikke relevant til det vi jobber med eller grunnlaget for konvertering.

Webinarer som genererer leads, klarer den mesterlige balansen ved å gi nyttig verdi, samtidig som det oppfordrer til å knytte kontakt. Indirekte kan dette være ved å laste ned en oppsummerende liste av webinaret, eller motta en whitepaper på et gitt emne.

— På lik linje som når dere skriver blogginnlegg eller kunnskapsartikler, så forteller dere ikke alt, men akkurat nok til at lesere skjønner at dere er eksperter, og tar kontakt, sier Nygård-Hansen.

Husk også å legge en god plan for markedsføringen av webinaret i forkant.

Selv om du har en livesending så får du ikke automatisk seere, dette må du jobbe for. Husk at det er lettere å tiltrekke seere til noe som gir verdi, og ikke bare innhold som går rett over på «kjøp dette», råder Furu.

Hvordan sette i gang med webinarer?

— Snakk med erfarne fjellfolk som kan ting. Være seg om du trenger hjelp med systemvalg og teknikk, oppsett av systemet, innhold, lokaler eller selve webinar-presentasjonen. Men ikke vær redd for å prøve litt selv! Den enkleste måten er å streame live internt i bedriften for å se hvordan det virker. Sett dere inn i systemet dere velger dere for å være godt forberedt når bedriften går live med eksterne seere, råder Rooth i Interimleder.

Nygård-Hansen mener at webinarer ikke erstatter seminarer, foredrag og direkte kontakt, men han mener også at webinarer kommer med en rekke goder. Nygår-Hansen oppsummerer:

  • Tidsbesparende — man trenger ikke reise
  • Kortere varighet med innhold som går rett på sak
  • Godt supplement til fysiske møter
  • Webinarer skalerer bedre — møtelokaler kan ha begrensinger, mens webinarer gir plass til flere

Konkurransemessig mener Furu at det er godt med plass i markedet når det kommer til webinarer.

— Norske bedrifter har blitt langt flinkere nå enn for tre uker siden, men det er fortsatt et fåtall som holder webinarer. Jeg mener det er plass til mange flere og formatet i seg selv blir egentlig ikke mettet, sier hun og legger til:

— Husk, ingen kan være alt for alle, men du kan være noe for noen så lenge du vet hva din nisje er, avslutter Furu.

Kort oppsummert hva er et webinar? 

Ordet webinar er en sammentrukket form av ‘web’ og ‘seminar’. Via nettbaserte videosendinger gir webinarer deg muligheten til å bygge relasjoner og dele kompetanse med potensielle kunder. Webinarer kan være direkte-sendt eller opptak, men bør alltid sendes direkte på et gitt tidspunkt slik at kommentarer og spørsmål kan besvares i real-time.


Gode KPI’er for webinar

  • Rekkevidde
  • Engasjement
  • Økt trafikk fra sosiale medier
  • Konverteringer

God planlegging av innhold til webinar:

  • Spiss konseptet etter din nisje
  • Gi kunden en verdi
  • Tilrettelegg innholdskomponentene du trenger
  • Velg et webinar-system som passer for bedriften
  • Markedsfør og målrett webinaret i forkant
  • Utnytt innholdet som webinaret generer i etterkant

 

Webinar med Magne Henriksen og Hans-Petter Nygård-Hansen: Bør egentlig din bedrift holde webinar?

 

Tove Eggen's photo

Av: Tove Eggen

Tove er leder for innhold og kommunikasjonsavdelingen i Markedspartner, og har over 12 års erfaring som tekstforfatter og innholdsrådgiver for internasjonale merkevarer. I tillegg har hun lang fartstid som forbrukerjournalist for Egmont, Aller og Bonnier. Hun har en brennende lidenskap for både ny kunnskap og engasjerende innhold basert på inbound marketing, SEO og digitale trender. I tillegg er hun en forkjemper for at alle temaer er interessante å skrive om – det gjelder bare å finne riktig vinkling, for riktig målgruppe.