8 typer content marketing som konverterer

Illustrasjon

Det er kanskje noen som tenker at content marketing er på vei ut nå som generativ AI tar over verden, men det er ikke første gang strategien har måttet utvikle seg og tilpasse seg nye teknologier og forbrukeratferd. Content marketing er fortsatt en av de mest effektive måtene å nå ut til og engasjere potensielle kunder på. Men hvilke former for innhold gir best resultater i dagens marked? Her er syv typer content marketing du fortsatt kan bruke for å generere leads. 

1. Blogg

Bloggen omtales gjerne som solen i innholdets solsystem og er ofte en av de grunnleggende bestanddelene av et content marketing- program. Originalt innhold som distribueres på nettsider, sosiale medier og nyhetsbrev har sitt fysiske bosted her. Det finnes flere typer blogger:

  • Firmabloggen
    En firmablogg har ofte to eller flere firmaansatte skribenter. Noen bedrifter velger å ha en mer anonym profil hvor skribenten er anonym og uvesentlig, hvor bedriften er avsender – dette gjelder ofte de bedriftene som velger å outsource innholdsproduksjonen. Hos oss bidrar alle de ansatte til bloggene våre og de skriver om temaene de kan mest om, under sitt eget navn.
  • Lederbloggen
    Undersøkelser viser at 77% av forbrukere sier det er større sannsynlighet for at de vil kjøpe fra en bedrift når toppledelsen er aktive i sosiale medier. Ikke bare det, men omtrent samme andel sier de ønsker å jobbe i en bedrift med en sosial aktiv ledelse. Lederblogg- formatet føres ofte i pennen av bedriftens daglige leder, men kan også bestå av blogginnlegg av kolleger. På bloggen vår Digitalleder skriver både daglig leder, resten av ledelsen og rådgiverne våre om de temaene de brenner for.
  • Prosjektbloggen
    Har bedriften et satsningsområde som krever en egen kommunikasjonskanal er bloggen ofte et godt egnet medium. Hos oss er HubSpot noe av de viktigste så vi har valgt å lage en egen blogg om HubSpot hvor vi deler vår kunnskap, oppdateringer, nyheter og tips og triks om HubSpot.

 2. E-bok

E-bøker er et innholdsprodukt som ofte brukes i kombinasjon med e-post og web/blogg for å generere leads, ved å tilby e-boken i bytte mot kontaktopplysninger. E-bok er et populært innholdstilbud hvor du kan gå mer i dybden på et tema. Vi har akkurat oppdatert e-boken vår Hvordan lykkes med content marketing, hvor vi gjør nettopp det. Her gir vi først en introduksjon til temaet, for å sette ting i perspektiv for leseren. Deretter forklarer vi hva content marketing er. Den tredje delen viser eksempler på content marketing, og den fjerde gir en oppskrift på hvordan leseren kan ta det i bruk i egen virksomhet.

Sitter du på kunnskap målgruppen din anser som verdifull, har du allerede et godt grunnlag for å lage en e-bok. I motsetning til trykte bøker stiger ikke produksjonskostnadene hvis du har mange sider. Du har derfor god plass å formidle innholdet på, samtidig som du kan benytte deg av luft og illustrasjoner for å gjøre e-boken visuelt pen og leservennlig.

3. Video

Video fortsetter å dominere som den mest engasjerende formen for innhold. Med plattformer som YouTube, TikTok og Instagram Reels, har bedrifter flere muligheter enn noen gang til å nå ut til sitt publikum på en visuelt engasjerende måte. I følge HubSpot Marketing Trend Report fra 2024 er korte videoer det med brukte formatet i markedsføreres innholdsstrategier.

Bruk video til å formidle kort og konsis informasjon, gjerne på en lettbeint måte som trigger seerne til å se ferdig. Husk at de første sekundene er helt avgjørende for om en video blir sett. Alt fra innhold som bygger kjennskap til selskapet, til demoer til tips og triks kan fungere i dette formatet.

4. AI-assistent

En AI-assistent er et programvaresystem designet for å hjelpe brukere ved å automatisere oppgaver, gi informasjon og interagere med dem på en naturlig måte, ofte gjennom tekst eller tale. Disse assistentene kan integreres på ulike plattformer, inkludert nettsider, for å forbedre brukeropplevelsen, øke engasjementet og tilby verdifull støtte. Du kan for eksempel bruke en AI-assistent til å svare på kundeservicehenvendelser, analysere brukeratferd og preferanser for å anbefale relevant innhold, produkter eller tjenester eller la assistenten håndtere repeterende oppgaver som brukerregistrering, innhenting av tilbakemeldinger eller booking av avtaler.

Les også: GPT-er: personlige assistenter alle kan lage

5. Kalkulator

Potensielle kunder som er sent i evalueringsfasen (eller tidlig i beslutningsfasen), har behov for å forstå hvilke resultater din løsning vil gi dem – eventuelt hva den vil koste i deres unike tilfelle. Da er kalkulatoren et flott hjelpemiddel. 

Under ser du et eksempel på lånekalkulatoren til Santander Consumer Bank, som lar potensielle låntagere leke seg med ulike finansieringsscenarier. Veien derfra til å søke om lån er kort.

Skjermbilde 2024-06-25 kl. 10.24.05

Du kan bruke kalkulator som innholdstilbud på mange ulike måter. Vi har en kalkulator som hjelper deg å regne ut annonsekostnader til leadsgenerende kampanjer. Uten en klar forståelse av hvor mye du må bruke for å få de resultatene du ønsker, er det sannsynlig at du enten over- eller underforbruker. I denne malen kan du legge inn nøkkelinformasjon om produktet eller tjenesten din, for eksempel gjennomsnittlig inntekt per salg og salgsmål, og deretter beregne det optimale annonseforbruket du trenger for å nå disse målene.

6. Webinar

Webinar er en svært effektiv måte å få oppmerksomheten til mange personer samtidig. Et webinar er et direktesendt møte der du deltar i sanntid. Det gir deg muligheten til å kommunisere direkte med både foredragsholderen og andre deltakere via en kommunikasjonsplattform.

Det kan være kortere webinarer på 30 minutter til 1 time om et konkret tema, eller det kan være hel- eller halvdagswebinar hvor du tar opp mange temaer. Sånn som vi gjør på Inbound-dagen og Kundereisedagen.

7. Test eller quiz

Tilbyr du flere ulike løsninger og ønsker å hjelpe potensielle kunder til å velge den som passer best? Eller kanskje kunden trenger hjelp til å avklare om det du kan tilby i det hele tatt er løsningen for han/henne? En quiz á la vår egen "Passer inbound marketing for meg?" vil kunne gi en rapport og en score basert på personens svar.

8. Sjekkliste

En e-bok kan ta lang tid å skrive, men den har en lillebror som kan være vel så effektiv: Sjekklister er gjerne på 1-2 sider og beskriver en prosess med punkter som er sortert i logisk rekkefølge - nesten som en oppskrift: "10 ting du bør tenke på før ..." eller "Sjekkliste for lansering av ...".

Helt til slutt ... 

Mitt tips til deg som ennå ikke har kommet i gang med leadsgenerering på dine egne nettsteder er å velge den typen innholdstilbud som du har best forutsetninger for å lage. Tilby dette til de som besøker nettstedet ditt i bytte mot deres kontaktopplysninger, og du er i gang!

Helene Nissen Woie's photo

Av: Helene Nissen Woie

Helene er digital innholdsspesialist i Markedspartner. Helene kommer fra en rolle som Innholdsprodusent og freelance tekstforfatter. Hun har en spennende faglig bakgrunn med studier både ved Norges Kreative Høyskole (tekstforfatter) og en bachelor i Interaktivt design fra Høyskolen Kristiania. I bagasjen har hun har også med seg studier i norsk grammatikk.