6 tips til å benytte inbound marketing i din rekrutteringsstrategi

Inbound marketing er ikke bare egnet til å generere nye leads og kunder. Det er også en svært effektiv måte å tiltrekke seg potensielle nye medarbeidere. I dette innlegget deler vi noen tips både til HR-sjefen og studenten.

Bygg et sterkt employer brand og tiltrekk talentene

Et sterkt employer brand bygges blant annet ved å være en synlig aktør i markedet. Synlighet kan oppnås på flere måter, men i denne konteksten snakker vi om digital synlighet. Størstedelen av jobbsøk begynner på Google, og virksomheter som kontinuerlig publiserer interessant kvalitetsinnhold og er aktivt tilstede (både deler, lytter og samtaler) i sosiale medier vil oppnå sterk synlighet.

Inbound marketing er en metode som kan hjelpe bedriften med å nå følgende HR-relaterte mål:

  • Bygge et sterkt employer brand ved hjelp av innhold
  • Tiltrekke talentfulle potensielle ansatte til dine nettsteder
  • Gjøre disse til abonnenter av ditt innhold og slik bli registrert i ditt system
  • Automatisert profilbygging på kandidatenes egne premisser
  • Bygge en voksende database over potensielle kandidater 
  • Sende stillingsutlysninger basert på kandidatenes profiler

Nedenfor har vi definert seks steg til hvordan du kan implementere inbound marketing som en del av bedriftens rekrutteringsstrategi. 

1. Definer den ideelle ansatte

Jim Collins sier det godt i boken Good to Great:  

“Leaders of companies that go from good to great start not with “where” but with “who.” They start by getting the right people on the bus, the wrong people off the bus, and the right people in the right seats. And they stick with that discipline—first the people, then the direction—no matter how dire the circumstances.”

Rett person på rett plass begynner med å definere hvordan den ideelle kandidaten ser ut. Dette er en forutsetning for at innholdet (som er magneten som tiltrekker besøk til dine nettsteder og sosiale nettprofiler) skal treffe rett i hjertet på mottakeren - og ikke minst det rette hjertet.

I MarkedsPartner bruker vi "personas" - fiktive navngitte personer som representerer målgruppene våre. Blant dem er "Student Silje", som vi har laget en utfyllende profl på. Når du har et ansikt å forhold deg til er det mye enklere å produsere relevant innhold til vedkommende.

2. Skap verdifullt innhold 

Nøkkelen til bedre synlighet og økt trafikk er jevn produksjon av innhold som målgruppen opplever som relevant og verdifullt. Selv blogger vi to ganger i uken, en beste praksis vi også anbefaler kundene våre.

Temaene vi skriver om er hovedsaklig rettet mot bedrifts- og linjeledere, samt markedssjefer, men vi ser også at mange studenter (gjerne med spesialisering innen digital markedsføring) registrerer seg som abonnenter på bloggen vår.

Det er nok ikke unikt for markedsføringsbransjen at studentenes lærebøker ikke er helt up-to-date på utviklingen i teknologi, vitenskap og metode ute i næringslivet. Ved å ta posisjonen som en kunnskapsformidler til neste generasjon av potensielle ansatte, leverandører og kunder, sår du til en fin høst lenger ned i veien. 

Bortsett fra det rent faglige, vil studenter og jobbsøkere være opptatt av å få se litt bak forhenget: Hvordan er kulturen i selskapet? Hvordan er det å jobbe der? Et inbound rekrutteringsprogram bør også inkludere innhold som går på disse tingene.

>> Les også: Content marketing: 5 kjennetegn på kvalitetsinnhold

3. Lag mekanismer som konverterer 

Etter hvert som du skaper og distribuerer verdifullt innhold vil du se at pilene for besøkstall til nettstedene dine begynner å peke oppover. Men hva med antall henvendelser og/eller registreringer? Pilene på antall konverteringer bør også stige i samme takt.

Her er det viktig at nettsidene og alle blogginnleggene dine inneholder CTA-er. En CTA (Call To Action) er en knapp eller et banner som tilbyr leseren/seeren noe av verdi. Klikk på CTA-en skal sende personen til en landingsside hvor du presenterer tilbudet (e-bok, guide, video, gratis konsultasjon, osv.) sammen med et registreringsskjema.

Dette er en konverteringsmekanisme som sikrer at trafikken du skaper til dine nettsteder også genererer henvendelser som senere kan bli dine nye medarbeidere eller kunder.

4. Få ekstra uttelling gjennom sosiale medier

Del innholdet du skaper i sosiale medier (vurder både LinkedIn, Facebook, Google+ og Twitter) og gjør det lett for de som konsumerer innholdet ditt å dele det i sine foretrukne kanaler. 

5. Bygg kandidatprofiler

Har du et ordentlig Marketing automation-system, som f.eks. HubSpot, som vi bruker, vil du kunne bygge profiler av dine kontakter med informasjon som disse selv oppgir når de laster ned innhold eller interagerer med andre tiltak. Er du senere ute etter en person som møter bestemte forhåndsdefinerte kriterier som f.eks. utdanning, erfaring, interesser, sertifiseringer osv., vil det være mye enklere å sortere ut de aktuelle kandidatene og kommunisere målrettet med dem.

6. Engasjer målgruppen

Mange studenter og/eller jobbsøkere - for øvrig også bransjefolk som ikke er aktive jobbsøkere - vil være positive til å opptre som gjesteskribenter på din blogg eller nettsted. Så lenge innholdet holder en viss kvalitet vil dette være en vinn-vinn-situasjon for begge parter og samtidig etablere eller styrke relasjonen mellom deg og gjestebloggeren. 

Store muligheter for studenter å komme på radaren

Til slutt et lite tips til studenter og jobbsøkere: Er du interessert i å jobbe i en bestemt bransje eller for en bestemt bedrift, vis interesse for faget eller virksomheten. Det kan, men trenger ikke å være i form av gjesteblogginnlegg. Bare ved å spørre, kommentere og/eller spre det virksomheten blogger om eller deler i sosiale medier vil være nok til at du havner på radaren. Husk at svært mange stillinger i det private næringslivet aldri utlyses - så vær proaktiv og sørg for at du synes. 

Last ned gratis e-bok:  Skap resultater med inbound marketing

Fred Stave's photo

Av: Fred Stave

Fred er utdannet med MSc in Management with Marketing (University of Bath), BSc in PR & Communication (BI) og BSc in Music and Culture (UiO). Han jobbet tidligere som strategisk rådgiver i MarkedsPartner, og arbeider i dag som digital markedssjef i NHST Media Group.