Flere og flere virksomheter ønsker å bruke sosiale medier. Det er lett å kaste seg ut i det, men det kan gi uheldige konsekvenser hvis det ikke ligger en plan bak. Hva er egentlig en strategi for bruk av sosiale medier? Jo, du må ha en plan for hva du ønsker å oppnå, hvor du skal være og hvem du skal snakke med.
En strategi for sosiale medier kan sammenlignes med kjøp av bil. Før man kjøper bil, kan det være nyttig å stille seg følgende spørsmål:
- Hva skal bilen brukes til?
- Hvilken type bil passer best til mitt behov?
- Hvor stort budsjett har jeg?
Du kjøper ikke en liten, forhjulsdrevet Fiat, hvis du har en familie på fem og hytte på fjellet. Da kan det tenkes at god plass og stort bagasjerom er viktig. Bor du derimot alene, og kun har behov for å bruke bilen til bykjøring, vil en liten bil være et godt valg.
For å sikre at du gjør et godt bilkjøp, er det viktig å planlegge. Alle kan kjøpe en bil på impuls, men resultatet blir ikke nødvendigvis optimalt. Det samme gjelder for bruk av sosiale medier - det er helt nødvendig med en gjennomtenkt plan.
Husk virksomhetens eksisterende mål og strategier
Det er viktig at strategien for bruk av sosiale medier er i samsvar med en helhetlig kommunikasjonsstrategi. Det betyr at en strategi for bruk av sosiale medier ikke må ses på isolert - det du gjør med sosiale medier skal bidra til at virksomheten når sine overordnede forretningsmål. Kommunikasjonsforeningen kaller dette for strategisk kommunikasjon.
"Failure to plan is planning to fail"
Det er mange måter å bruke sosiale medier på - det viktigste er å finne den løsningen som passer best for din virksomhet. Det er flere ting du bør tenke på før du tar steget ut i sosiale medier:
- Mål: Hva ønsker virksomheten å oppnå med bruk av sosiale medier?
- Hensikt: Hvorfor skal du være tilstede i sosiale medier?
- Målgrupper: Hvem ønsker virksomheten å nå?
Ved hjelp av disse spørsmålene vil du oppdage hva som er mest effektivt for din virksomhet. Hvilke sosiale medier du bør satse på er avhengig av hvor målgruppene dine befinner seg. Det er ikke hensiktsmessig å opprette en Twitter-konto hvis de du ønsker å nå bruker helt andre kanaler. Les gjerne lista under for å se hvilke andre fallgruver du bør unngå.
Les også: Slik lager du en enkel strategi for sosiale medier
Unngå de 7 vanligste fellene for sosiale medier:
1. Uetisk oppførsel – ærlighet varer lengst.
Vær åpen og ærlig. Alt annet kan, og vil, gjennomskues.
2. Å starte en Facebook side/blogg man ikke følger opp.
Det er lett å etablere et tiltak i sosiale medier – utfordringen kommer når man skal følge opp. Ha en langsiktig plan for gjennomførelse.
3. For lite dialog, og for mye monolog.
Sosiale medier handler om toveis-kommunikasjon.
4. Manglende måling resultat.
Sett opp målinger for å evaluere tiltakene, slik at du kan justere etter behov.
5. Å anta at sosiale medier er gratis.
Selv om mange av verktøyene er gratis, så vil resultatet avhenge av hvor mye som blir lagt inn av ressurser – nøye planlagte tiltak som får god oppfølgning, vil ha større sjanser for å lykkes.
6. Å erstatte annen kommunikasjon med sosiale medier.
Sosiale medier er ikke et substitutt for tradisjonelle kanaler, men et supplement.
7. Å prøve og være overalt.
Ikke forsøk deg på alle sosiale medier med én gang. Glem hva som er mest populært, og velg heller den plattformen som passer best til din virksomhet og det du ønsker å oppnå.
Denne lista kunne vært mye lengre, men de 7 punktene over er ganske sentrale. Har du forslag til flere punkter som bør være med? Legg gjerne igjen en kommentar!