Vimeo Business vs. TwentyThree

Vimeo_Business_vs_TwentyThree

 

Det finnes ikke et hav av kjente videoplattformer. Mange bedrifter har for lengst valgt YouTube eller Vimeo som sitt hjem for videoer, men i dag må videoene også lastes opp på Facebook, LinkedIn, Instagram og egen nettside. I jakten på et felles hjem for bedriftens videoer, så er det på tide å ta noen valg, og nå skal vi blant annet finne ut av om du skal velge Vimeo eller TwentyThree sin betalingsløsning.

Vimeo som videoplattform

Vimeo Business koster 420 NOK pr. måned som betales årlig, og det gir deg mye for pengene. Du får mulighet til å laste opp en mengde videoer (5TB), og du har mye bedre kontroll på dataen enn du har på mange av de konkurrerende videoplattformene. Vimeo er kjent for å være en kanal som tilbyr «Kvalitet over kvantitet», i motsetning til YouTube som satser mest på et stort kvantum av brukergenererte videoer som bombarderes av irrelevant reklame. Likevel er det viktig å vurdere YouTube som et alternativ om det er realistisk at dine potensielle kunder søker etter ditt tema på YouTube, ofte i form av underholdning eller hvordan de skal løse et problem.

Beste praksis for video i din markedsføring

TwentyThree som videoplattform

Hvis man derimot ønsker å eie en videoplattform med flere funksjoner enn Vimeo, så mener jeg at TwentyThree et godt alternativ, spesielt dersom video blir viktig i din bedrifts markedsføringsstrategi og kundereise. Ved å eie en egen videoplattform får du masse igjen for synlighet på nett for din egen nettside, samtidig som at din bedrift sitter med meget god kontroll på bruk og rettigheter. Prisen for en pakke med webinarløsning og videoplattform er på stive 699 EUR pr. måned, men fy søren så mye man får igjen.

Som videoprodusent synes jeg at TwentyThree sin løsning hjelper meg med å gjøre jobben min mye mer effektivt, og med bedre resultater. TwentyThree tilbyr sømløse integrasjoner mot de fleste store CRM-systemene, et bredt spekter av muligheter for innsamling av data, og et system som gir deg muligheten til å skreddersy en egen videostrategi. Du kan direkte publisere til Facebook, LinkedIn og Twitter som vil spare deg for masse tid, og det blir designmessig tydelig at det er din bedrift som er avsender i alle kanaler. Her kan du også laste opp subtitles/undertekster til videoene dine.

Vimeo som webinarplattform

Vimeo Business gir deg også mulighet for å sette opp webinarer. Vimeo sin webinar-løsning er ikke den som har eksistert lengst, men den fungerer godt. Du har mulighet til å sette opp en enkel løsning hvor du bruker webkamera, med mulighet for å dele bilder og chatte med publikum. Det finnes også en avansert løsning hvor man streamer en egen bildemiks til plattformen, så selve strømmetjenesten til Vimeo er god – på lik linje med YouTube. Likevel kommer man ofte til kort dersom man ikke har systemer på plass for oppfølging av deltakerne, påmelding og mailutsendelse.

Les mer om Vimeo her >

Våre beste tips til å komme i gang med webinar >  <https://www.markedspartner.no/tjenester-og-kompetanse/>

TwentyThree som webinarplattform

Ser vi på webinar-mulighetene som TwentyThree tilbyr, så blir det tydelig hva du ikke får hos mange andre gratis-løsninger. Du får de samme løsningene som hos Vimeo, men du har også mulighet for å (utrolig enkelt!) lage en egen påmeldingsside/landingsside for webinaret ditt. I tillegg har TwentyThree et integrert e-postsystem hvor du kan sende påminnelser på e-post direkte fra webinar-rommet, slik at alle påmeldte får sin unike påmeldingslenke når de ser på ditt webinar. Dette settes opp på forhånd og automatiseres slik at man ikke trenger å tenke på påmeldinger og oppfølging når webinaret nærmer seg. Da ønsker man ofte å fokusere på innhold!

Her kan du se alle våre tidligere webinarer helt gratis! 

Selve gjennomføringen av webinaret er ganske intuitivt, men du har veldig mange elementer og muligheter for å utvikle webinaret til å bli noe mer enn ditt snakkende hode, om du ønsker å bruke litt tid på det. Du kan også invitere andre for å prate i ditt webinar som gjester, hvor de får tilgang til en begrenset back-end og egne muligheter. Helt til slutt sitter du igjen med utrolig mye verdifull data over alle som har vært innom for å se, alt av spørsmål, chat-logg og spørreundersøkelser. Den viktigste dataen med alle nye og eksisterende kontakter kan sendes automatisk til ditt CRM-system, og detaljene kan du få god oversikt over i TwentyThree eller som nedlastbar data.

Les mer om TwentyThree her >

Så hva skal du velge?

Vimeo er et meget godt valg dersom du skal publisere en håndfull videoer som ikke er en sentral del av din markedsføringsstrategi, men som skal supplere annet innhold. Det gjelder også webinarer, hvor Vimeo fungerer godt i seg selv som kanal for deling av live video. Likevel forutsetter det at du gjør all jobben med påmeldinger, oppfølging/påminnelser og overføring av data selv i et annet system. Dersom du går i gang med Vimeo anbefaler jeg at du embed-der både videoer og webinarer på egen nettside, og ikke linker til Vimeo. Da holder du trafikken i ditt domene.

En eid kanal som TwentyThree er det klart beste valget dersom kostnaden ikke anses som for høy for din bedrift. Mulighetene og kvalitetsnivået blir høyere, gjennomføringen er mer effektiv, datafangsten er større, og alt av video blir tettere integrert med ditt eksisterende system. For SEO vil videoer fra egen eid plattform styrke din nettside, spesielt dersom du har god metatekst og undertekster i alle videoene. Etter omfattende undersøkelser og tester har MarkedsPartner valgt å bruke denne plattformen i egen markedsføring de siste årene, og mange av våre kunder gjør det samme. Vi erfarer at videoplattformen fungerer som et viktig ledd i kundereisen, og som en teknisk viktig del av CRM-systemet og innsamling av essensiell data. Både vi og våre kunder sitter igjen med resultater som aldri ville vært oppnådd gjennom en leid videoplattform, og vi anbefaler at du gjør samme vurdering dersom video er en voksende del av din bedrifts markedsstrategi.

Christoffer Urdal Pedersen's photo

Av: Christoffer Urdal Pedersen

Christoffer jobbet tidligere som videoprodusent i Markedspartner. Han er en kreativ, energisk lagspiller, som behersker både teknikk, redigering og historiefortelling med levende lyd og bilder. Han startet karrieren sin med en fascinasjon for lyd, for det meste gjennom musikk, og tok siden en bachelor i dokumentarproduksjon fra HiL og solid erfaring fra et par titalls film- og TV-produksjoner, blant annet realityseriene Farmen Kjendis og Anno.