Bruk direktesendt video på Twitter til å formidle noe «når det skjer». I denne vekstoppskriften viser jeg deg hvordan du skaper engasjement, og enkelt kommer i gang med live streaming på Twitter.
Alt du trenger er en smarttelefon, og naturligvis en konto på Twitter.
Twitter bruker Periscope (tredjepart) for at du skal kunne sende direkte. Dette forutsetter imdlertid ikke at du har en Periscope bruker. Når du starter en live-sending vil videoen din være tilgjengelig for følgere på Twitter, samtidig som den er søkbar på Periscope/Twitter.
Du bør også:
Sportsutstyrleverandøren Nike live-streamet et verdensrekordforsøk på å løpe en maraton på under 2 timer. Her oppfordres det (se bildet under) blant annet til å retweete, og like «tweeten» direkte i delingsteksten (ref. punkt 4 i listen ovenfor). Dette, kombinert med den faktiske gjennomføringen, resulterte i 994 kommentarer, 20.000 retweets og 60.000 likes.
Til sammenlikning har en opplastet video (uten oppfordring til deling/likes) langt mindre engasjement. Under har jeg hentet ut de nevnte eksemplene direkte fra Nike's Twitter-konto:
Live-video:
Opplastet video:
Det vil selvsagt ikke alltid være like stor forskjell på en live- og opplastet video, men treffer du med engasjerende innhold på «direkten» kan det spre seg som ill i tørt gress.
Vekstoppskrifter: Slik bruker du avstemninger på Twitter til å skape engasjement
Vekstoppskrifter: Slik bruker du live streaming på YouTube
Vekstoppskrifter: Skap engasjement ved å sende direkte på Facebook