Vekstoppskrifter - en kokebok for digital vekst fra Markedspartner

Slik A/B-tester du en landingsside i HubSpot

Skrevet av Ann Helen Fossheim | 22. august 2017

 

Tid: 1 time
Vanskelighetsgrad: 1 av 5

Du har en landingsside, men hvordan får du den til å gi optimale resultater? A/B-tester du landingssiden din kan du optimalisere for flere konverteringer. Denne oppskriften viser deg hvordan du gjennomfører tester av din egen landingsside i HubSpot for å øke konverteringsraten.

Tekniske forberedelser

Oppskriften krever en HubSpot Marketing Hub Professional- eller Enterprise-lisens og en ferdig landingsside (hvis ikke kan du lage en).  

Slik går du frem

Du trenger to ulike versjoner av landingssiden du ønsker å teste. Landingssiden du allerede har er kontrollversjonen – A. Versjon B er utfordreren. Når du A/B-tester en landingsside i HubSpot så vil begge landingssidene ha samme URL. HubSpot bestemmer tilfeldig hvilken versjon som blir vist til besøkende for å avdekke hvilken versjon som gir flest konverteringer.

Desto mer trafikk på landingssiden, desto raskere vil du kunne kåre vinneren av testen. Kjør testen i 1-2 måneder slik at du får inn nok visninger til å kunne bedømme hvilken variant som ga best resultat. I HubSpot kan du se hvor godt hver variant presterer underveis.

Konkrete ideer for å få best mulig utbytte

  • Test forskjellige tilbud: Eksperimenter med innholdstilbudet ditt. Fungerer en e-bok bedre enn en sjekkliste eller video?
  • Test format og oppsett: Eksperimenter med oppsettet av innholdet. Finn ut hva som fungerer best av hele tekster og lengre avsnitt, kontra punktlister og kortere avsnitt.
  • Test forskjellige bilder: Finn ut om enkelte bilder resonnerer bedre enn andre.
  • Test variasjoner av skjemaer: Test forskjellige varianter av kontaktskjemaet. Bør du kun spørre om e-posten til personen, eller om mer informasjon?

Her har du 45 kjappe tips til hva du kan endre på landingssiden din.

Eksempel på konkret anvendelse

Her er 6 eksempler på A/B-testing: 6 Landing Page A/B Test Examples to Improve Your Conversion Rate

Her kan du lese om konkrete endringsforslag for 17 forskjellige landingssider. 

Detaljert fremgangsmåte

1. Logg inn på HubSpot-kontoen din

2. Lag en landingsside dersom du ikke har en fra før av.

3. I HubSpot klikk på Marketing > Website > Landing Pages

4. Inne på landingssiden, klikk på Run a test (ligger øverst til venstre på siden). 

5. Etter klikk på Run a test vil du få valget mellom å gjøre en A/B test eller en Adaptive test (beta). Velg A/B test og klikk på Next.

6. Videre får du mulighet til å skrive navn på de ulike variasjonene. Her har jeg kun skrevet versjon A og versjon B for å vise. Klikk på Create variation for å gå videre. 

7. Nå har du opprettet to variasjoner. Versjon B er en kopi av versjon A. Sørg for å gjøre de nødvendige endringer for å kunne teste. Følg tipsene under «Konkrete ideer for å få best mulig utbytte».

Du kan enkelt navigere mellom versjon A og B ved å klikke på navnet øverst til venstre på siden.

8. Publiser sidene og følg med på resultatene av testen for å avgjøre en vinner. 

For å kåre vinneren gjør du følgende: 

1. I HubSpot naviger til Marketing > Website > Landing Pages.

2. Klikk på navnet til landingssiden din med A/B-testen.

3. Klikk på Test results.

4. Klikk på Date range og Frequency i dropdown-menyen og velg tidsrammen for å se de resultatene du er interessert i.

 

5. Klikk på kolonneoverskriftene i tabellen for å sortere resultatene etter en bestemt beregning.

6. For å velge en versjon som vinner av testen og slutte å vise taper-versjonen, hold over vinner-versjonen og klikk Choose as winner.

Bilde hentet fra HubSpot-artikkel: A/B test your page 

7. Hvis du ønsker så kan du etter litt tid velge å kjøre testen på nytt. Da klikker du på Rerun this variation

Greit å vite: Dersom du klikker på Rerun this variation på en A/B-test så vil siden bli publisert på nytt med engang. 

Kilder

HubSpot: A/B test your page

Wishpond Blog  

Relatert innhold

Slik A/B tester du en CTA i HubSpot

Slik A/B tester du en e-post i HubSpot