Nøkkelen til en høy konverteringsrate er ofte en god CTA (Call-to-Action). I HubSpot har du mulighet til å A/B-teste flere ulike versjoner for å finne den som fungerer best. I denne oppskriften viser jeg deg hvordan.
Oppskriften krever at du har en Marketing Hub Professional eller Enterprise-lisens hos HubSpot, og en ferdig CTA (hvis du ikke har det, kan du lage en).
For å A/B-teste trenger du flere versjoner, eller i hvert fall én versjon til i tillegg til din originale CTA. Den originale CTA-en blir versjon A og utfordreren(e) blir versjon B, versjon C og så videre. La testen gå i minimum 1-2 uker, slik at du får inn nok resultater (visninger) for å kunne bedømme hvilken variant som gir høyest konverteringsrate.
Cracyegg har trukket fram 3 eksempler på A/B-tester det kan være verdt å teste ut.
1. Logg inn på HubSpot-kontoen din.
2. Naviger deg til Marketing > Lead Capture > CTAs
3. Hold musepekeren over CTA-en du ønsker å lage en ny versjon av og klikk på Actions i nedtrekksmenyen, klikk deretter på Create multivariate test.
4. Lag versjon B. Redigeringsverktøyet er delt opp i to steg:
5. Du vil nå se versjon A og B under Variation test CTA. Du kan legge til en ny versjon ved å klikke på Add another variation.
6. Mål resultatene fra testingen.
Først og fremst er det viktig at testingen har pågått lenge nok til at det har kommet inn tilstrekkelig med data for å kunne avgjøre en vinner. En tommelfingerregel er å ha 100 visninger per versjon for en nøyaktig test, spesielt hvis du kun endret på én variabel. For å se resultatene fra testingen klikker du på navnet til CTA-en.
7. Ta handling basert på resultatene.
Når du har samlet nok resultater, vil du se et bannervarsel øverst på detaljskjermbildet. Hvis en vinnende variant er identifisert, klikker du på «Only show this version».
Du kan også velge å slå av CTA-en tidligere/senere ved å klikke på Actions > Edit og Turn off ved siden av versjonen du ønsker å slå av. Her kan du også velge å redigere igjen, slette eller klone CTA-en.
HubSpot: A/B test your calls-to-action (CTAs)
Vekstoppskrifter: Slik A/B tester du en e-post i HubSpot.
Først publisert 2. juni 2017. Oppdatert 14. februar 2020.