Starter du med å finne søkeord i Google Keyword Planner? Da kan du gå glipp av viktige søkefraser for målgruppen din. I denne oppskriften viser jeg hvordan du går frem for å finne de riktige (og viktige) søkeordene som kan gi deg flere besøk til nettsidene dine.
Alt du trenger er et Word-dokument eller en tekstfil.
Det er best å starte med tema for nisjen din før du hopper på Google Keyword Planner (Backlinko). Lag derfor en liste over interessene til målgruppen din, slik at du kan identifisere potensielle søkefraser. Merk deg at det er kombinasjonen av alle disse som vil gi deg trafikk, ikke hvert enkelt ord.
En som er interessert i å kjøpe en basketballkurv vil kanskje søke etter frasene:
I søken etter gode søkeord er personas til stor nytte. Dersom du har laget en allerede, benytt denne – hvis ikke, bør du lage en.
Backlinko har laget en detaljert fremgangsmåte for hvordan du kan utnytte Wikipedia og forum på nett med samme formål, dersom du sliter med å finne gode søkeord.
Når du er ferdig med dette kan du gå et steg videre for å velge ut hvilke søkeord du skal fokusere på. Kombiner head, body og long-tail-keywords, men legg fokus på body. Disse søkeordene ligger i midtsjiktet med tanke på søkevolum og konkurranse.
For å finne gode søkeord bør du komme opp med minst fem ulike nisjemarkeder. Dersom vi tar utgangspunkt i basketkurv-eksempelet ovenfor kan dette være en liste:
Det er holder ikke bare å finne gode søkeord. Her er noen ting du bør tenke på ved valg av søkeord:
Neil Patel genererte 173 336 kvalifiserte besøkende ved hjelp av long-tail søkeord på et år.
Backlinko: The definitive guide to keyword research
Hva er en søkeordsanalyse og hvorfor trenger du en?