Tips og råd for et strategisk bakgrunnsbilde i Microsoft Teams

Av Lise Lippert 12. januar 2021 | 4 minutter lesetid

Tips og råd for et strategisk bakgrunnsbilde i Microsoft Teams - MarkedsPartnerlogo

Stadig flere bedrifter går over til digitale møtepunkter. I Microsoft Teams kan din bedrift bruke sin egen digitale bakgrunn i videosamtaler. Dette kan din bedrift bruke for å løfte helhetsinntrykket. Her er noen tips til hvordan du bør gå fram for å optimalisere videomøtene dine.

Videomøter er bedriftens nye ansikt utad

Hver bidige dag benytter 44 millioner mennesker samarbeidsappen Teams. Med teams kan bedrifter holde kontakten med sine ansatte, gjennomføre kunde- og salgsmøter, selv med deltakere fra hjemmekontor og på andre siden av landet (eller verden). Chatten tillater 20 deltakere samtidig, mens møter har en grense på 300 deltakere. Under møtene er det mulig å chatte, sende filer og dele skjerm med hverandre. I seg selv var ikke denne muligheten noe nytt, men en form for digitalisering som bedrifter ble nødt til å implementere for å kunne fortsette driften i en verden i lock-down. Da er det ikke så rart at antall videosamtaler økte med 1 000% i mars 2020.

Med andre ord har disse digitale møtene ansiktet utad, på vegne av bedriften. Og det er ikke utenkelig at dette er en trend som vil fortsette i årene fremover. Derfor er det strategisk smart å optimalisere disse videomøtene så godt som mulig, ved hjelp av et skreddersydd bakgrunnsbilde i Teams. La oss ta en titt på hvordan lage merkevarebyggende og egendefinerte bakgrunnsbilder i Teams.

Last ned gratis e-bok: Hvordan lykkes med content marketing

Nye muligheter i eget videobilde

Sommeren 2020 gjorde Teams det mulig å ha egendefinerte bakgrunnsbilder på eget videobilde. Dette feltet bør bedrifter benytte seg av i sin markedsføring og gjennom employer branding. Bedrifter som viser en gjennomgående visuell identitet på alle plattformer, gir et mer profesjonelt inntrykk. I tillegg gir det et godt helhetsinntrykk når alle i bedriften bruker det samme bakgrunnsbildet.

gif-bakgrunnsbilde-i-teams

Et bakgrunnsbilde gir også en diskré anledning til å skjule rot og andre forstyrrende elementer, et velkjent fenomen fra hjemmekontor i det ganske land. Inntil dere har noe eget på plass, tilbyr Teams muligheten til å gjøre bakgrunnen uskarp, og har i tillegg noen eksempelbilder tilgjengelige.

Dette bør du tenke på før du starter designprosessen

Du vil at fokuset skal forbli på deg når du snakker til kameraet. Derfor bør ikke bakgrunnen være en reklameplakat, med for mange elementer. Det kan være fristende å lage animerte bilder, med humørspredende detaljer, men da blir det fort vanskelig å konsentrere seg. Sentrale elementer på en egendefinert bakgrunn kan være:

  • Bedriftens logo
  • Grafiske elementer som finnes i profilmanualen, for eksempel mønster eller symboler
  • Bilde av bedriftslokalet (veldig fint for nye kunder)
  • Illustrasjonsfoto av noe som kjennetegner bransjen eller bedriften
  • Bildet av hjemmekontoret slik det faktisk ser ut, men i konstant ryddig og forstyrrelsesfri form

Ved å utvikle en bakgrunn som gjenspeiler bedriftens identitet, viser du at dere er oppdatert på teknologien og henger med på den stadig, utviklende digitaliseringen. Men et bakgrunnsbilde av dårlig og rotete kvalitet, kan sende det motsatte signalet. Vær derfor trygg på at du eller noen i bedriften håndterer en slik oppgave, eller be om hjelp fra en profesjonell designer.

Ønsker du å prøve deg frem selv kan du bruke programvarer som Indesign, PhotoShop eller Canva. Usikker på hvor stort bakgrunnsbildet i Teams kan være? Det riktige svaret er formatet 16:9. Det betyr at størrelsesforholdet for eksempel kan være 1080x720 piksler eller 1920x1080 piksler.

Du kan finne flere kule eksempler på bakgrunnsbilder her >

Plasser fokuspunktet der det synes

Husk at personen som vises på videosamtalen stort sett sitter i sentrum av bildet, og derfor dekker mye av bakgrunnen der. Samtidig kan Teams kutte bildet på sidene, avhengig av hvor mange personer som deltar i møtet. Hvis det er noen detaljer du virkelig ønsker at skal være synlig – eksempelvis logo – bør den plasseres høyt og mot midten av bildet.

Du bør også tenke på hvordan bakgrunnsbildet blir seende ut hvis flere fra bedriften er med i møtet. Denne bakgrunnen kan da potensielt bli vist i mange ruter, i samme samtale. Er det behagelig, eller masete å se på? En løsning på dette kan være å gi ansatte muligheten til å velge mellom 2-3 bakgrunner. Om man da er i samme møte så avtales det nærmere om hvem som skal bruke hvilket bakgrunnsbilde.

Når dere har fått designet egne bakgrunner til Teams, er det lurt å testkjøre dem ved å sende Teamsbildene ut til kollegaene dine. Inviter dem gjerne til videomøter for å se hvordan bakgrunnsbildene ser ut i praksis. Be om tilbakemeldinger og gjør nødvendige endringer deretter.

Mine 5 beste tips

  1. Tenk plasseringen av elementene på bakgrunnsbildet. Det er kjedelig hvis sentrale elementer forsvinner bak personen på webkameraet. Se eksempel under:

    gif-bakgrunnsbilde-i-teams-MarkedsPartner bakgrunnsbilde-i-Teams-MarkedsPartner-logo

  2. Ha god kvalitet på bakgrunnen. Det kan virke mot sin hensikt hvis bildet er i dårlig kvalitet og blir oppfattet som uprofesjonelt.
  3. Test ut bakgrunnen før du bruker den i et møte. Det er nyttig å se hvordan bakgrunnen passer med utsnittet på ditt webkamera.
  4. Unngå bakgrunner som inneholder nærbilde av et menneske. Det kan virke forstyrrende med andre ansikter som ikke beveger seg i bakgrunnen. Se eksempel under: 

    bakgrunssbilde-i-teams-MarkedsPartner

  5. La designeren ha en finger med i spillet. Designeren vil kunne si noe om kvaliteten på bildet, plasseringen av elementene og om identiteten er gjengitt riktig i henhold til profilmanualen.

Last ned gratis e-bok  Hvordan lykkes med content marketing

 

Temaer: bakgrunnsbilde, optimaliser videomøtene dine, Microsoft Teams, bakgrunnsbilde i Teams


Lise Lippert's photo

Av: Lise Lippert

Lise Lippert startet i MarkedsPartner som intern i 2018, og har etter fullført Bachelor i Visuell kommunikasjon ved Høyskolen i Drammen gått inn i stillingen som digital designer.

Følg på LinkedIn

Epost

Relaterte innlegg

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

Temaer

Se alle