I denne artikkelen får du bli med på en reise i søkemotormarkedsføringens verden, med kjøpsprosessens tre trinn som reiseguide. Her gir jeg deg tips til hvordan du kan optimalisere AdWords-annonseringen din for hver av de tre trinnene. I tillegg byr jeg på et innspill til hvordan du kan høste effekten av dine konkurrenters markedsføring.
Vi deler gjerne kundereisen inn i 3 faser: erkjennelse – evaluering – beslutning. I erkjennelsesfasen får potensielle kunder øynene opp for det du tilbyr – de erkjenner at de har et behov. I evalueringsfasen kjenner potensielle kunder behovet sitt og evaluerer alternativene som finnes. I beslutningsfasen spisser salgsprosessen seg. Her dreier det seg om de små detaljene før et kjøp finner sted.
Les også: Vi knuser 3 myter om Google AdWords
Kampen om potensielle kunders oppmerksomhet er stor, og mange bruker mye tid og markedsføringsmidler på å få frem budskapet sitt. Er du ikke synlig i beslutningsfasen, risikerer du å ikke få avkastning på investeringene du har gjort i erkjennelses- og evalueringsfasen. Hvordan? La oss se på søkemotorannonseringens rolle i de ulike fasene.
Søkemotorannonsering i erkjennelsesfasen:
Du bruker midler på å tiltrekke deg trafikk som påvirker og skaper et behov for det du tilbyr. Eksempelvis er du synlig på en rekke generiske søkeord både organisk og betalt, du annonserer i de riktige kanalene for målgruppen din og du presenterer det du tilbyr som løsning på målgruppens problemer.
Søkeordene i denne fasen kan være tilknyttet problemstillinger og situasjoner hvor du tilbyr løsningen. Trafikken fra annonseringen sendes gjerne til en artikkel, med tydelig vei videre til mulighet for konvertering.
Søkemotorannonsering i evalueringsfasen:
Du bruker midler på retargeting, både programmatiske kjøp og i Google sitt displaynettverk. Du produserer innhold hvor du sammenligner produktene dine med alternativer. Midlene du bruker nå, sikrer at du ikke blir glemt; du er fremdeles med i den potensielle kundens vurderingsgrunnlag.
Nå er søkeordene mer konkrete. De dreier seg om de bestemte alternativene potensielle kunder søker etter når de har erkjent behov for det du tilbyr. Nå sender du trafikken til en side hvor potensielle kunder kan registrere seg for å laste ned et innholdstilbud, for eksempel en guide, som øker kunnskapsnivået på det aktuelle temaet.
Søkemotorannonsering i beslutningsfasen:
Nå er det like før. Det dreier seg om de små detaljene før kjøpet finner sted. Det er nå du skal utnytte kunnskapen du har om dine leads, og eksponere dem for rett budskap til rett tid. Her opplever jeg at det fremdeles er mange som slurver og mister potensielle kunder på målstreken. Det er store muligheter for bedrifter som er bevisst på dette.
Kan du komme inn fra sidelinjen og overbevise de potensielle kundene som konkurrentene dine har brukt midler på å påvirke? Hva søker potensielle kjøpeklare leads etter rett før de tar en beslutning? Er det pris som er viktig? Funksjonalitet? Finansieringsmodell? Bransjespesifikke begreper og måltall? Svaret på disse spørsmålene vil sannsynligvis lede deg til gode søkeord og søkefraser for annonsering i denne fasen.
En alternativ strategi er å fokusere på long tail søkefraser (lange, konkrete søkefraser) fremfor korte generiske søkeord. Med fokus på de riktige long tail søkefrasene vil konkurransen og dermed også klikkprisen være lav.
» Les også: Hva har slips til felles med SEO?