Rand Fishkin: Hva blir Googles neste trekk?

INBOUND i Boston 2018 - dag 2-248814-edited

 

Vi møtte SEO-guru og grunnlegger av Moz, Rand Fishkin, på INBOUND-konferansen i Boston i år. Her kan du lese mer om hva han tror blir viktig innen søk og synlighet fremover, og se videointervjuet med ham.

Erlend Førsund:Hva tenker du Googles neste skritt vil være?

Rand Fishkin: Det blir nok mange ting, men jeg tror det markedsførere flest bør være bekymret for er at Google gjør mye mer for å holde folk på sin egen plattform. De ønsker at folk skal få svar på spørsmålene sine i deres kanaler. Dette gjør de både på desktop og alle applikasjoner tilknyttet stemmekommando. Det betyr at et økende antall Google-søk aldri kommer lenger enn til søkeresultatsiden.  

Jeg tror absolutt at vi har flere år igjen hvor Google vil fortsette å sende store andeler av webtrafikken videre til andre nettsteder, så jeg ville ikke ignorert tradisjonell søkemotoroptimalisering (SEO) på dette tidspunktet, men jeg ville også fokusert på hvordan vi kan optimalisere søkeresultatsiden på Google (SERP).  

Førsund: Hva bør markedsførere fokusere på nå for å forbedre rangeringen sin på Google?

Fishkin: Hvis målet ditt er å forbedre rangering din på Google nå, må du blant annet sørge for at artiklene du publiserer løser søkerens problem bedre enn de andre som rangerer på førstesiden. I tillegg fungerer fortsatt mange av de klassiske SEO-tiltakene. Eksempelvis det å bruke søkeord på samme måte som målgruppen din bruker dem, skrive gode overskrifter og beskrivelser og lage innhold som tiltrekker målgruppen din.

Det er absolutt et stort push rundt merkevarebygging. Google favoriserer de merkene og bedriftene som kunden allerede kjenner til i den bestemte kategorien. Det betyr at selv om du er en autoritet i kategori A så er du ikke nødvendigvis kjent i kategori B, og du må sannsynligvis bygge deg opp et omdømme før Google begynner å rangere deg der.

Lenker har fortsatt enorm betydning, så det å få sider til å linke både til individuelle sider på nettsiden din og til hoveddomenet kan påvirke rangeringen positivt. Dessuten er fortsatt selve innholdet du publiserer av stor betydning. 

Til slutt er det selvfølgelig viktig å ha alle tekniske detaljer på plass. Dersom Google ikke kan crawle nettstedet ditt effektivt, dersom sidene ikke lastes raskt, dersom det ikke er god sikkerhet eller det er problemer rundt splittet autoritet på tvers av flere sider, vil det påvirke rangeringen din. Alle disse tekniske tingene er fortsatt viktige.

Førsund: Hvordan ser fremtiden ut innen SEO?

Fishkin: Jeg tror at SEO har bevist at det bør være et eget fagområde. Jeg tror ikke det vil bli fusjonert med sosiale medier, PR eller andre disipliner. Men SEO har etter min mening blitt mer og mer en kombinasjon av teknisk og kreativ kompetanse. Jeg tror også fagfeltet vil utvikle seg til å bli en snevrere og mer kontrollert industri, som hovedsakelig Google kontrollerer.

Dette fordi Google har dominert søkemotormarkedet i et tiår allerede. Slik situasjonen er nå kan de i utgangspunktet bare publisere en artikkel på Google Webmaster-bloggen, og dermed endre alles oppfatning om noe eller få alle til å implementere en ny standard. Bare se hva som skjedde da de sa at HTTPS var nødvendig; to år senere benytter 90 % av nettet dette.

Førsund: I lys av det Mark Schaefer skrev om «the content shock», tenker du at inbound marketing fortsatt er en bærekraftig strategi?

Fishkin: For noen vil det være det. Samtidig må jeg si meg enig i at det i dag produseres overveldende mye innhold og at kun en brøkdel av det kan bli konsumert. Så dersom du ikke klarer å skille deg ut fra mengden, kommer du til å slite.  Last ned gratis:  Markedsførerens guide til bedre SEO

Erlend Førsund's photo

Av: Erlend Førsund

Erlend Førsund jobbet som innholdsrådgiver og markedssjef i Markedspartner fra 2015-2021. Han er utdannet ved BI og NHH og har blogget om markedsføring og digitalisering på sin egen blogg.