Nå kan du velge bil ved hjelp av kunstig intelligens

Kjøpshjelpen

Markedspartner har utviklet en løsning for Frydenbø Bil, som lar kundene finne riktig bruktbil ved hjelp av kunstig intelligens.  

Er du ute etter en bil som har plass til barnevogn, hund og har god rekkevidde? Eller kanskje en liten økonomisk bybil? Nå kan du spørre Frydenbø Bil sin kjøpshjelp, og få forslag til bil basert på kunstig intelligens. 

Løsningen er utviklet av Markedspartner, og CTO Ken Leren sier den kan gjøre stor forskjell for kunder som skal velge riktig bil for sine behov.   

– Generativ AI gir nye og smarte muligheter til å forbedre kjøpsreisen for kunder som ikke vet nøyaktig hva de leter etter. Løsningen vi nå har levert til Frydenbø Bil er et godt eksempel på hvordan AI kan bidra til å fjerne friksjon og hjelpe kunder til å finne riktig produkt ved å beskrive sine behov og ønsker. Salg av brukte biler er et veldig godt eksempel på en kategori der kunstig intelligens tilfører stor verdi, sier Leren.    

Han mener dette er et enormt skritt videre fra chat-botene veldig mange selskaper har investert i de siste årene, som i veldig liten grad hjelper kunder med noe som helst.

Bygget på Open AI sin teknologi  

Kjøpshjelpen som nå er i drift på Frydenbø Bil sine nettsider er bygget på teknologien til Open AI, som er selskapet bak ChatGPT.

– Vi har laget et system for å hente og systematisere produktene til Frydenbø Bil, og så brukes generativ AI til å kommunisere med kundene og vise frem relevante produkter. Det ligger en del arbeid i å sørge for at Kjøpshjelpen gir gode svar hver gang, og i å hindre at den kan misbrukes. Det mener vi å ha lykkes godt med, sier Ken Leren i Markedspartner.

Han understreker at vi er i en tidlig fase i slik teknologi, og at feil kan forekomme.

Mye lettere å velge bruktbil 

Heidrun Reigstad Tveit, CMO i Frydenbø Bil, sier målet har vært å gjøre det enklere for kundene å velge riktig bil til sitt behov.  

– Det er virkelig tungvint å lete gjennom tabeller og trykke rundt i ulike konfiguratorer for å finne frem til riktig bil. Med vår nye AI-løsning kan kundene enkelt beskrive sine behov og ønsker, og få hjelp til å velge riktig bil. På den måten kan de identifisere bilmodeller de nødvendigvis ikke kjente til fra før, men som passer bra til behovene de har. AI kjøpshjelp kan også være et fint sted å stille de «dumme» spørsmålene du kanskje ikke ville turt å stille ansikt til ansikt med en selger, smiler Reigstad Tveit.  

CMO i Frydenbø Bil Heidrun Reigstad Tveit og CTO i Markedspartner Ken Leren.

Store muligheter fremover 

Markedspartners CTO skryter av Frydenbø Bil, som er fremoverlent og tar i bruk ny teknologi for å hjelpe kundene sine. Han tror mange kommer til å følge etter i tiden som kommer. 

– Alle som selger produkter der det kan være vanskelig å få oversikt og finne frem med tradisjonelle søk, eller som har kunder som ikke selv klarer å velge riktig produkt, kan ha nytte av å ta i bruk verktøy som Kjøpshjelpen. Vi tror dette blir standarden i nettbutikker i tiden som kommer, og våre konsulenter er klar til å hjelpe flere som ønsker å ta i brukt kunstig intelligens i kundereisene sine, sier CTO Ken Leren i Markedspartner.   

Helene Nissen Woie's photo

Av: Helene Nissen Woie

Helene er digital innholdsspesialist i Markedspartner. Hun kommer fra en rolle som innholdsprodusent og tekstforfatter. Hun har en spennende faglig bakgrunn med studier både ved Norges Kreative Høyskole (tekstforfatter) og en bachelor i Interaktivt design fra Høyskolen Kristiania. I bagasjen har hun har også med seg studier i norsk grammatikk.