Ny nettside? Dette bør du tenke på først!

 

Er det på tide med en ny hjemmeside for bedriften? Skal du av en eller annen grunn bytte leverandør? Eller er det kanskje en ny bedrift som enda ikke er på nett?

Uansett utgangspunkt bør du begynne med «hvorfor».

Hvorfor skal du ha en ny nettside?

Kanskje du allerede har et nettsted som har levd så lenge at det er en hengemyr av dimensjoner å vade igjennom for alle som skal innom - være seg nettredaktører, besøkende eller kunder? Er det visse krav den nåværende løsningen ikke møter? Er den frakjørt av konkurrentene? Skyr dine kunder den som pesten?

Last ned gratis e-bok: 4 steg til en mer selgende web

Våre kunder kommer ofte til oss med et strategisk fundamentert behov: hjemmesiden klarer ikke gjøre noe den burde ha gjort. Det kan være å tiltrekke seg nok besøk, at besøkende ikke får gjort det de skal, eller at den rett og slett ikke virker på siste, hotteste gadget.

Unngå å grave deg ned i tekniske spesifikasjoner, funksjonalitetskrav og episke photoshop-skisser på dette stadiet i prosessen. Episke kravspesifikasjoner om funksjonalitet, visuelt design og siste skrik kan resultere i en flott pakke, men det hender ofte at resultatet blir en buss eller stridsvogn, når du egentlig trenger en moped.

Definer heller hva du ønsker å oppnå, og sett konkrete mål. Eksempler på slike mål kan være: 

  • Generere flere leads
  • Selge produkter i en nettbutikk
  • Selvbetjening for kunder eller ansatte
  • Fortelle en historie
  • Hello World!

Tidligere var ofte hjemmesiden selskapets stolthet som skulle gjøre absolutt alt. Nå er det mange flere kanaler man kan velge i, som også må være med: sosiale medier, tredjepartsløsninger, integrasjoner, optimaliseringsløsninger, osv. Når du vet hva målene dine er, er det lettere å finne ut hvilke verktøy du skal bruke til hva.

Les også: Ny nettside? Sørg for at du bevarer søkemotorposisjonene »

Hvem er nettsiden for?

Når du har definert hvorfor du skal ha en ny nettside og vet hva du skal oppnå, er det på tide å tenke på hvem som skal bruke hjemmesiden din. Her er det viktig at du er så spesifikk som mulig.

Lag personas basert på kundene dine. Finn ut hvordan de oppfører seg, hva de ønsker å oppnå og hvor de befinner seg ute på internett. Hvordan skal du snakke til dem, og hvordan skal du konvertere de til kunder?

Hvordan skal du lage nettsiden?

Du vet hva du ønsker å oppnå, og hvem du skal snakke til og med for å oppnå målene. Neste trinn dreier seg om hvordan du skal lage nettsiden.

Først og fremst må du starte dialogen med rådgivere innen digital markedsføring og strategi. Disse kan hjelpe deg med å nyansere hvem du skal nå og hvordan du skal sette opp nettsiden. Rådgiveren kobler også på flere prosjektdeltagere. Hvem skal fremskaffe innhold til nettsiden? Hvem skal være bindeleddet mellom ditt selskap og en leverandør? Bør det kobles på en interaksjonsdesigner?

Om du allerede har en del innhold – brosjyretekster, produktinformasjon, bilder eller video – bør du samle inn og organisere dette.

Les også: Personalisering: Derfor bør du vurdere smart innhold på firmasidene »

Når alle disse tingene er på plass, kan du omsider begynne å utforme tekniske krav. Rådgiveren din kan hjelpe deg med å svare på spørsmål rundt dette, som for eksempel:

  • Skal nettsiden være på flere språk?
  • Skal det være mulig å betale med kort?
  • Skal nettsiden integreres med andre systemer?
  • Hvor ferdig må innholdet være før det kan slippes ut?
  • Hva er kjerneinnholdet som må være med ut i første runde?

Følger du denne oppskriften kan du danne deg et bedre bilde av hva slags nettside du faktisk trenger.  Gratis e-Bok  4 steg til en mer selgende web  Gjør weben din til en kundemagnet

Birger Patrick's photo

Av: Birger Patrick

Birger jobbet tidligere som leder for interaksjonsdesign og front-end utvikling hos MarkedsPartner, men jobber nå som digital designer hos Infotjenester. Han har utdanning fra Høgskolen i Østfold innen IT, Statsvitenskap og Merkantil Engelsk.