LinkedIn er en spennende markedsføringskanal, spesielt for B2B. I fjor sommer ble gratisverktøyet LinkedIn Website Demographics lansert. Siden da har jeg testet det og fulgt med på utviklingen. I dette innlegget viser jeg hvilke muligheter og begrensninger verktøyet har, og hvilke ønsker jeg har til LinkedIn.
Hva er LinkedIn Website Demographics?
LinkedIn Website Demographics er et analyseverktøy som gir bedrifter demografisk informasjon om LinkedIn-brukere som besøker nettstedet deres.
Med 1,2 millioner brukere i Norge (Ipsos' SoMe-tracker Q4'17) er LinkedIn såpass stort at det vil gi de fleste bedrifter et omfattende og verdifullt analysemateriale.
For å ta i bruk verktøyet plasserer man en pixel fra LinkedIn i kildekoden på nettstedet ditt. Website Demographics vil da gi deg følgende informasjon om personene som besøker nettstedet ditt:
- Bedrift
- Bransje
- Stillingstittel
- Funksjon
- Ansiennitet
- Bedriftsstørrelse
- Lokasjon
- Land
Innsikten LinkedIn gir kan benyttes til å enklere identifisere hvem de som besøker nettstedet ditt er (bedrifter, roller, stillingstitler, bransjer osv.), så du kan skape innhold som beveger potensielle fremover på kjøpsreisen og skape salgsmuligheter.
So far, so good! Men verktøyet har sine utfordringer og begrensninger, som legger en demper på min entusiasme.
På vegne av mine markedsføringskolleger har jeg derfor tatt meg friheten til å utforme resten av blogginnlegget som en ønskeliste til LinkedIn.
For jeg tror dette verktøyet har potensiale til å bli meget, meget bra.
Les mer: Bruk innholdstilbud på LinkedIn til å konvertere potensielle kunder »
1. La oss få lov til å krysskoble demografiske data
LinkedIn Website Demographics lar deg segmentere rapportene basert på URL (hvilke deler av nettstedet ditt de har besøkt), noe som er prisverdig.
I MarkedsPartner har vi for eksempel muligheten til å sammenligne demografien til dem som besøker Digitalleder.no med dem som besøker Inboundbloggen.no.
Minuset er at man ikke kan krysskoble dataene. Det vil si at jeg kan se hvor mange daglige ledere som har besøkt nettstedene våre, men jeg kan ikke se hvor de jobber.
Den muligheten ville gjort verktøyet langt mer verdifullt.
2. La oss enkelt bruke dataene til annonsering
Siden verktøyet ligger i annonsekontoen skulle man tro at innsikten kunne brukes til å definere målgrupper for annonsering, slik man kan gjøre i Facebook Audience Insights.
Dette ville gitt veldige gode muligheter til å målrette annonseringen sylskarpt til relevante brukere. Dessverre er det (av en eller annen grunn) ikke et valg i annonseverktøyet til LinkedIn.
Ja, du kan gjøre en manuell jobb og (beklager at jeg blir litt teknisk her) sette opp målgruppen i målgruppeadministratorverktøyet.
Et manuelt oppsett for noe som enkelt kunne vært automatisert er tungvint. Her forventer jeg at LinkedIn gjør det enklere for markedsførere å dra nytte av innsikten Website Demographics gir.
3. La oss få lov til å spisse annonseringen mot små målgrupper
Man møter også på et annen hinder til spisset målretting. LinkedIn krever nemlig at målgruppen du definerer skal inneholde minimum 300 personer.
De begrunner dette med at systemet må ha nok visningsdata til å kunne vurdere effektiviteten av kampanjen.
Dette er betenkelig, da Facebook til sammenligning kun krever 20 personer i en målgruppe, en begrensning som er satt av hensyn til personvern.
Dette gjør Account-Based Marketing mot en ledergruppe i en bedrift umulig.
Konklusjon
«Close, but no cigar», er et uttrykk som stammer fra praksisen ved å overrekke sigarer som priser på karneval på 1900-tallet i USA. Som uttrykket og tittelen på innlegget beskriver, er LinkedIn inne på noe veldig spennende med produktene sine, men de er ikke helt i mål etter min mening.
LinkedIn har potensialet til å bli en kraftfull markedsføringsmaskin, dersom de gjør dataene sine mer tilgjengelig for markedsførere. Jeg hadde forventet meg at dette var bedre nå i 2018, når man sammenligner med hva Google og Facebook tilbyr i sine annonseverktøy.
Når ting fungerer sømløst, og man kan bruke verktøyene samlet som en enhet, vil dette bli et fantastisk verktøy. Jeg krysser fingre og tær for at det skjer i løpet av kort tid, og håper jeg får anledning til å sende noen cubanske sigarer til LinkedIns hovedkontor i Sunnyvale, California.