Instagram gikk i strupen på YouTube den 20. juni, da CEO Kevin Systrom annonserte at de i anledning å ha passert 1 milliard brukere nå lanserer IGTV (Instagram TV). Den nye appen gir brukere anledning til å lansere egne TV-kanaler med vertikale videoer på opp til 1 times lengde.
Hva er IGTV?
«IGTV er en app for å se lengre, vertikale videoer fra favorittskaperne dine», sa Systrom etter å ha presentert de tre prinsippene de bygde appen på:
- «Mobile first» – derfor vertikale (stående) videoer
- Enkel å bruke – Snapchat-lignende sveipe-navigasjon
- Kvalitet – lett oversikt over videoer fra kreatører du har valgt å følge på Instagram
» Følg MarkedsPartner på IGTV her!
IGTV har et grensesnitt som minner om Snapchat. Videoene vises i fullskjerm i stående format uten svarte felter på sidene – full utnyttelse av skjermflaten med andre ord!
Som nevnt tillater IGTV videolengder på opp til én time, men det gjelder kun store, verifiserte kontoer, og filene må da lastes opp fra en datamaskin. For alle andre gjelder regelen om at videoen må være mellom 15 sekunder og 10 minutter lang.
I videosnutten under (som opprinnelig ble lastet opp på IGTV-kanalen vår – følg oss gjerne, forresten) tar jeg en «på-sparket-prat» om IGTV med vår leder for innholdsmarkedsføring, Magne Henriksen:
Hvordan komme i gang?
Det er lett å komme i gang. Du laster ned appen (iOS / Android) og logger inn med Instagram-kontoen din. Fra appen kan du enkelt opprette din egen kanal, se på kanalene til de du følger eller på det som trender.
Det er også mulig å koble IGTV til Facebook-kontoen din og auto-publisere til en valgt side hver gang du publiserer på IGTV.
NB: Selv om IGTV er en stand-alone app, har du også tilgang til funksjonaliteten fra hovedappen deres, gode gamle Instagram.
En YouTube-killer?
Systroms keynote ble streamet på Instagram, og det er tydelig at Facebook-eide Instagram nå posisjonerer seg som en reell YouTube-konkurrent, spesielt for den yngre demografien, som følger vloggere på daglig basis via mobilen.
I en videokommentar på Facebook sier Thomas Moen at han tror sluttstrategien til Facebook er å vise samme story og IGTV-videoer på Instagram, Facebook og Whatsapp. Det høres ut som en realistisk spådom.
YouTube ligger imidlertid ikke på latsiden, og har omtrent samtidig lansert YouTube Music og YouTube Premium.
Muligheter for markedsførere
Som alltid er det store muligheter for pionerene, de bedriftene som tidlig begynner å eksperimentere med IGTV, og ikke minst, skaffer seg et fotfeste på en plattform med en potensiell rekkevidde på over 1 milliard brukere.
Markedsførere som jobber i forbrukermarkedet mot yngre segmenter (B2C) bør definitivt vurdere å etablere seg på IGTV. Jobber du innen B2B, kan IGTV også være en interessant kanal, for webinarer, explainer-videoer, demoer eller foredrag.
Så installer og lek deg, og ser du muligheten, så grip den. (Sjekk også ut denne guiden til IGTV, og denne.)