Har du vært fristet til å begi deg ut på betalt annonsering eller det vi kaller Performance-marketing, men du er ikke helt sikker på hvor du skal starte? Du er ikke alene!
Det finnes utallige artikler om tips og triks rundt Performance-marketing. Noen forteller om hvor effektivt det er, mens andre forteller om hvor enkelt det er å ta i bruk. Med andre ord er Performance-marketing, ifølge det store internettet, noe alle både bør og kan ta i bruk med stor suksess. Men, det er noe artiklene glemmer. De glemmer å fortelle deg om alle mulighetene, og ikke minst fallgruvene som følger disse mulighetene. Det er her en Performance-spesialist kommer inn i bildet.
Hva er en Performance-spesialist?
Så, hva er egentlig en Performance-spesialist og hva gjør vi? Performance-marketing er en form for digital annonsering hvor aktivitetene baserer seg på løpende måling og analyse, både via automatiske algoritmer og løpende optimalisering. En Performance-spesialist sin jobb er derfor å generere mest mulig verdi for kunden via annonsering, ved hjelp av måling og analyse. Dette gjør vi ved å hele tiden teste og eksperimentere via ulike kanaler, budsjett og annonseutforming. Vi samler inn datagrunnlag og sammenligner, slik at vi kan gjøre helhetlige vurderinger og hjelpe kunden med å prioritere riktig for å skape mest mulig verdi.
Som Performance-spesialist jobber vi «ned i grøten». Vi sitter med disse verktøyene dag ut og dag inn og har erfaring man ikke kan lese seg til. Denne erfaringen er gull verdt og kan kun oppnås ved å jobbe med verktøyene over lang tid. Fordi vi kjenner kanalene så godt kjenner vi til både muligheter og begrensninger, og kan derfor veilede dere så dere slipper sure feilvurderinger.
En Performance-spesialist kan blant annet bistå med:
-
Riktig valg av målgruppe
Å finne ut hvem målgruppen din er og hvordan du kan treffe den i praksis kan være svært krevende. Når du samarbeider med en Performance-spesialist hjelper vi deg med en strategisk segmentering og sørger for å treffe den riktige målgruppen.
-
Strategisk annonseringsløp sammen med valg av mål
Når du skal annonsere er det veldig viktig å ha et strategisk mål med annonseringen. Vi kan bistå med å sette mål og konverteringspunkter, samt hvilke annonser du skal sette til hvilken tid, til hvilken målgruppe og i hvilke kanaler.
-
Riktig bruk av budsjett
Et av spørsmålene jeg får mest som Performance-spesialist er hvordan det er lurest å bruke pengene sine. Det er vanskelig å svare på og kommer selvfølgelig an på ting som størrelsen på målgruppen og hvor lenge annonsene skal kjøre. Ved å samarbeide med en Performance-spesialist setter vi budsjettet for dere og sørger for best mulig ROI (return on investment). Ved å kontinuerlig optimalisere ut ifra resultater, kan du være sikker på at pengene dine alltid blir brukt på best mulig vis.
-
Prioritering av kanal
Å vite hvilke kanaler målgruppen din befinner seg i kan også være en utfordring. Når du samarbeider med en Performance-spesialist velger vi riktig kanal for deg. Det gjør vi ved å teste og analysere resultater, slik at du får mest verdi og kan prioritere riktig kanal for fremtidig annonsering.
Noen typiske fallgruver
Til slutt vil jeg nevne noen fallgruver det er enkelt å falle ned i hvis du kun har lest om Performance-marketing på nett uten å gjøre det i praksis.
-
Sponset innlegg
På Facebook er det en skinnende blå knapp det står «spons» på. Denne er svært fristende for mange og virker som en enkel og rimelig løsning for å nå ut til mange. Ved å bruke denne knappen går dere glipp av mange av mulighetene som finnes i annonseringverktøyet og det kan fort ende med at du går glipp av mange i målgruppen din.
-
Ikke følge opp
Etter du har trykket på sponsknappen er det bare å lene seg tilbake og la Facebook gjøre jobben, ikke sant? Det stemmer dessverre ikke. Du må hele tiden følge med på kampanjene, oppdatere og optimalisere når du ser hva som fungerer og ikke.
-
Feil bruk av budsjett
Denne har jeg allerede snakket litt om, men det er så viktig. Når det kommer til budsjett er det fort gjort å lage for store målgrupper med for lite budsjett, eller for liten målgruppe med alt for høyt budsjett.
Det er ikke meningen å skremme deg fra å prøve Performance-marketing med dette innlegget, men det er greit å ha i bakhodet hva som kan gå galt – og hvor mye smidigere det kan gå med en spesialist med på laget.