Jeg har ofte sagt at B2B-markedsførere har den tøffeste jobben. De skal markedsføre og selge produkter som ofte verken er pene eller spesielt spennende, og som kan skaffes hos konkurrentene til samme pris. Hvordan kan du snu denne situasjonen til din fordel?
Har du oppdatert deg på hvordan kundene dine kjøper varer og tjenester i dag? Den rivende teknologiske utviklingene bare de siste få årene har snudd opp ned på hvordan vi må tenke marketing og salg. Se bare på disse tre tallene:
Vi ser altså en tydelig dreining mot at innkjøpere bruker Google i de første fasene av kjøpsprosessen, og først kontakter salgspersoner helt på slutten. Ut fra dette er konklusjonen helt åpenbar: Kampen om de nye kundene utspiller seg på nettet - det er realiteten nå!
I lys av konklusjonen over blir neste steg å etablere (eller revidere) en digital markedsstrategi. Digital markedsføring er den mest kostnadseffektive, mest treffsikre og mest målbare formen for markedsføring og må derfor ligge i bunn i enhver markedsstrategi.
Jeg skal ikke gå så mye mer inn på strategibiten i dette innlegget, men jeg vil i de neste to avsnittene løfte frem to av virkemidlene som i 95 % av tilfellene vil være sentrale i en digital markedsstrategi: Teknologi og innhold.
> Les også: Hva CEO og styret må vite om digital markedsstrategi
Et marketing automation-system er i dag helt nødvendig for enhver bedrift som skal satse seriøst på digital markedsføring.
Systemet lar deg automatisere mange deler av markedsføringsprosessen og gir deg en plattform for å generere leads og bearbeide dem frem til de er klare til å snakke med salg. MA-systemer har også en kontaktdatabase som inneholder informasjon som kontaktene har gitt deg, samt informasjon om deres digitale atferd i dine kanaler.
> Les også: Hva er marketing automation?
Det er ikke uten grunn at content marketing har fått en renessanse, for innhold (digitalt og basert på informasjonsbehovet til målgruppen) gir virksomheten følgende fordeler:
> Les også: 5 kjennetegn på kvalitetsinnhold
Selv «kjedelige» produkter blir søkt etter på nettet. Vår jobb er å la oss bli funnet av potensielle kunder som leter etter det vi har å tilby - og gi dem den informasjonen og hjelpen de trenger for å ta en kvalifisert kjøpsbeslutning.
Ønsker du å lære mer om hvordan du kan sette digital markedsføring i system, last ned og les vår gratis e-bok Skap resultater med inbound marketing. For inspirerende casehistorier og mer kjøtt på beinet når det gjelder innholdsmarkedsføring, last ned e-boken Hvordan lykkes med content marketing.