Kampen om de beste jobbkandidatene er hard. Har du en god strategi for å tiltrekke deg de beste kandidatene? I en tid hvor det å sikre seg de beste personene blir stadig vanskeligere, vil jeg i dette innlegget vise deg hvorfor inbound rekruttering er den beste måten å vinne «rekrutteringsspillet» på.
Er du en fast leser av bloggen vår, har du antakeligvis blitt godt kjent med fordelene forbundet med inbound marketing. Men er du klar over metodens fulle potensial? I MarkedsPartner har vi sett at inbound også fungerer godt til rekruttering. Basert på et blogginnlegg fra HubSpot, skal jeg vise deg hvordan.
Rekruttering som markedsføring
Det er lett å ansette med en kortsiktig tankegang. Faktisk er det vanlig å gjøre det så enkelt som dette:
- Utlyse en stilling.
- Gjennomføre screening av søkere.
- Fatte en beslutning.
Ser du likheten med tradisjonell markedsføring? Dette er ikke helt ulikt hvordan mange bedrifter konkurrerer om potensielle kunder. Tradisjonell markedsføring handler om å «forstyrre for å fange oppmerksomheten». Dette fungerer, ikke overraskende, dårlig i dag.
Derfor har mange fremtidsrettede markedsførere endret taktikk. De høster fordelene av en inbound marketing-strategi – en som fokuserer på å bygge solide og langvarige relasjoner, fremfor kortsiktige salgsmuligheter. Dette rammeverket kan like gjerne brukes til å tiltrekke og skape gode relasjoner med potensielle jobbkandidater. La meg vise deg hvordan, steg for steg.
Hvordan implementere inbound i rekruttering
1. Definer kandidatpersonas
Enhver målrettet markedsstrategi må fastsette bestemte egenskaper ved kjøperne. Det er grunnen til at vi lager personas. Det samme prinsippet gjelder for rekrutteringsprosessene. Du må vite hvem du er på utkikk etter. Derfor bør du utvikle kandidatpersonas. Det kan du gjøre ved hjelp av denne metoden:
- Gjennomgå nåværende prosess: Tiltrekker du deg de rette søkerne? Hvordan kommer du i kontakt med relevante kandidater? Bruker du for eksempel LinkedIn?
- Definer selskapets kultur: Hva bidrar til at ansatte lykkes i bedriften din? Hvilke ferdigheter og egenskaper verdsettes? Den enkleste måten å samle inn denne informasjonen på, er å intervjue ansatte eller andre interessenter i rekrutteringsprosessen.
- Definer idealkandidatens egenskaper: Bruk definisjonen av bedriftskulturen til å definere den ideelle arbeidstakeren. Tilpass egenskapene til hver enkelt rolle du skal ansette.
- Skap relevant innhold: Hva slags innhold er interessant for idealkandidaten din? Dette innholdet må være basert på deres ønsker, behov, verdier og utfordringer.
- Del innholdet: Finn ut hvor du kan nå kandidatene dine. Det er her du skal dele innholdet ditt. Avhengig av hvem du er på utkikk etter, kan det være riktig å bruke alt fra Twitter, facebook, til nettbaserte forum.
Målet er å tiltrekke relevante personer til nettsidene dine. Å få dem introdusert for merkevaren din er det første steget mot å få dem til søke på stillingen.
2. Begynn prospektering for å fylle trakten
Når du har definert kandidatpersonaene dine, må du finne en måte å tiltrekke deg dem på. Moderne salg og markedsføring henger nært sammen. Om et salgsteam skal lykkes, er de avhengig av en markedsavdeling som stadig fyller kjøpstrakten med interessante prospekter. Dette konseptet er også en sentral del av en effektiv rekrutteringsprosess.
Attraktive kandidater er selektive. Jobben din er å tiltrekke dem til bedriften din, og gjøre dem interessert i å lære mer. Sørg for at du har bygget relasjoner med kandidatene før de søker.
3. Skap muligheter for konvertering
Flertallet av de som besøker nettsiden din, er ikke kjøpsklare. Det samme gjelder for rekruttering. Noen vil bare finne ut mer om bedriften eller lære om relevante muligheter, så sørg for å ha denne typen informasjon lett tilgjengelig.
Selv om besøkerne dine ikke fyller ut et søknadsskjema, bør du likevel tilby dem verdifullt innhold i bytte mot kontaktinformasjonen deres. Du kan for eksempel presentere relevante blogginnlegg, lede dem til andre firmaressurser eller tilby dem muligheten til holde seg oppdatert på fremtidige stillinger.
P.S. Se en oversikt over alle ledige stillinger i MarkedsPartner her.
4. Konverter leads til søkere
Konvertering av leads til kunder kan være en tidkrevende prosess. Inbound rekruttering møter de samme utfordringene. Selv om du har sikret kontaktinformasjonen, må du fortsatt «selge» bedriften og overbevise kandidaten om å søke.
E-post er ditt sikreste kort når det gjelder nye leads. Bare sørg for at all kommunikasjon er målrettet. Salgskandidater bør kun kontaktes om salgsroller. Det høres enkelt ut, men det kan være forskjellen mellom å ivareta leads og å irritere hele kandidatbasen. Her to eksempler på effektive måter å holde kontakt med kandidater på:
- Finn noe som er verdt å sende
Er bedriften din nevnt i nyhetene? Har dere nylig lansert noe spennende? Fortell det til kandidatene. Dyktige medarbeidere ønsker ofte å jobbe i selskaper de anser som vellykkede.
- Del arbeidskulturen din
Fortell også kandidatene hva dere gjør når dere ikke jobber. 56 % anser kultur og merkevare som helt essensielt når de avgjøre hvor de vil jobbe.
5. Optimaliser og repeter rekrutteringsinnsatsen
Husk at nye tiltak sjelden lykkes med en gang. Derfor må du etablere en kultur hvor det skapes rom for å teste, justere og optimalisere innsatsen for å oppnå suksess. Du må være innstilt på å utforske ulike måter å knytte til deg potensielle ansatte på.
For å skaffe til veie de dataene du trenger, må du ha et marketing automation-system. Det vil vise deg hvordan kandidatene finner innholdet ditt, hvordan de interagerer med innholdet ditt og nettsiden din, hva slags type innhold som mest effektivt konverterer, og lignende.
Nøkkelen til å optimalisere rekrutteringsmaskinen din, er å finne en repeterbar modell. Finn ut hva slags innhold som bidrar til at talentfulle mennesker følger dere, og produser mer av dette innholdet. Da vil du kunne høste frukter av inbound rekrutteringen din.