Hvordan kan du tiltrekke deg de beste talentene og unngå at de havner hos konkurrentene? I dette innlegget gir jeg deg en introduksjon til begrepet Employer Branding, samt noen råd til hvor du kan begynne.
Hva er employer branding?
Jeg synes at Dr. Karl Erik Sveiby sier det utrolig godt: «Organisasjoner konkurrerer i to markeder, de konkurrerer om kunder og om begavede mennesker.»
En sterk merkevare vil naturligvis tiltrekke begge deler! Og en merkevare kan oppleves og bedømmes både av kunder og potensielle (og eksisterende) medarbeidere.
Employer branding er et fagområde i skjæringspunktet mellom HR og markedsføring. I rapporten Employer Brand Leadership (2010) gir forfatter Brett Minchington følgende definisjon:
«The image of your organisation as a ‘great place to work’ in the mind of current employees and key stakeholders in the external market (active and passive candidates, clients, customers and other key stakeholders).»
Så hvordan skaper man et inntrykk av at virksomheten er en attraktiv arbeidsplass?
Hvordan fremstå som en attraktiv arbeidsgiver?
Richard Mosley antyder i Harvard Business Review i mai 2015 at hovedansvaret for dette arbeidet ligger hos CEO - et syn som deles av 60% av respondentene i studiet 2020 Outlook, the Future of Employer Branding.
I samme artikkel deler han også fire ting du bør gjøre for å fremstå som en mer attraktiv arbeidsgiver:
- Evaluer kjennskapen og omdømmet til ditt nåværende employer brand, gjennom undersøkelser målrettet mot dine eksterne hovedmålgrupper
- Definer hvordan du ønsker å bli oppfattet som arbeidsgiver, basert på en realistisk evaluering av bedriftens særegne styrker, og oversett dette til en tydelig og overbevisende Employee Value Proposition
- Vær mer proaktiv i bruk av sosiale medier og del historier fra innsiden, som belyser selskapets styrker og bygger et mer autentisk og engasjerende merkevareomdømme
- Sikre at alle funksjoner i organisasjonen forstår verdien av et sterkt employer brand og hvordan det bidrar til virksomhetens fremgang, og rollen de må spille for å opprettholde en konsistent merkevareopplevelse og omdømme
LES OGSÅ: 6 tips til å benytte inbound marketing i din rekrutteringsstrategi »
Dine medarbeidere kan være dine beste ambassadører!
Punkt 4 er svært viktig. Dine medarbeidere har i snitt 10X så mange følgere som merkevarens offisielle kanaler har, og oppnår i snitt 561% større spredning på sine oppdateringer, i følge MSLGroup.
Ikke bare vil du gjennom dine medarbeidere få langt større REACH, men også en langt større EFFEKT, for folk stoler mye mer på mennesker enn på merkevarer (go figure!).
32% sier de stoler mer på en fremmed persons uttalelser i nettbaserte forum eller blogger, enn på en merkevares reklame elller annet markedsmateriell (Forbes). 83% sier de har full eller delvis tillit til famile og venners anbefalinger (Nielsen).
Disse dataene burde tale til fordel for at enhver seriøs bedrift burde sette i verk tiltak for å engasjere sine medarbeidere mer og legge til rette for at ambassadørvirksomhet kan skje. Men hvordan komme i gang?
LES OGSÅ: Hvordan bli en tankeleder innen ditt felt eller i din bransje »
Hint: Ledergruppen er rollemodeller
En god start kan være å gå foran som et godt eksempel. I rapporten CEOs, Social Media, & Brand Reputation (Brandfog, 2016) er 93% av respondentene enige i at CEOer som aktivt deltar i sosiale medier kan bygge bedre relasjoner med kunder, ansatte og investorer.
Er ledergruppen aktive i sosiale medier? Det burde de være, i alle fall hvis det er viktig for virksomheten å formidle kunnskap og vise fram humankapital. 75% av respondentene i Brandfog-undersøkelsen var enige i påstanden om at ledergruppens deltagelse i sosiale medier får virksomheten til å fremstå som mer ærlig og troverdig.
En leder som er tilstede på Twitter, LinkedIn eller andre relevante sosiale nettverk, gjør seg tilgjengelig og åpen, og gir med det virksomheten et ansikt utad. Samtidig sender han eller hun signaler til sine medarbeidere som gjør det enkelt for dem å følge etter.
LES OGSÅ: 21 Twitter-tips for ledere og CMOer »
Tilstedeværelse i sosiale medier innebærer selvsagt at man har noe å tilføre i den offentlige diskursen - enten det er i form av kommentarer til aktuelle nyhetssaker, toveis dialog med interessenter (åpne samtaler som er synlige og mulig å delta i for alle) eller i form av publisering av egne tanker, enten i video, lyd eller det skrevne ord.
For mange virksomheter vil det være fornuftig å etablere en firmablogg, hvor dine medarbeidere kan skinne litt med sin ekspertise. Veien trenger ikke være lang fra ekspert til tankeleder, og dine kunder og prospects vil sette pris på nyttig innhold som enten er inspirerende, underholdende, lærerikt eller forteller dem noe nytt.
Vinnerne i den digitale økonomien er de som deler sin kunnskap uten å be om noe i gjengjeld, og slike virksomheter tiltrekker seg (og bevarer) både attraktive kunder og talentfulle medarbeidere.