Først publisert: 30. april 2015
Oppdatert: 1. november 2018
Siste oppdatering: 15. desember 2020
Marketing automation er et begrep som omfatter teknologi og markedsføringsmetoder som hjelper deg å skalere markedsføringsinnsatsen, men også standardiserte oppgaver og aktiviteter i hele kundereisen
Hvis jeg skal forsøke meg på en definisjon av marketing automation, må det bli noe slikt:
«Marketing automation er teknologi og programvare som hjelper virksomheter å skalere, strømlinjeforme og automatisere salgs- og markedsaktiviteter.»
Det er mye kundekommunikasjon som i dag gjøres automatisk ved hjelp av marketing automation. Området ble i starten i stor grad drevet fram av teknologileverandører som Eloqua, Pardot og Marketo. Da HubSpot kom på banen i 2006, begynte de å snakke om inbound marketing, som riktignok omfatter marketing automation, men som også omfatter metode og filosofi.
Marketing automation (MA) gjør det altså mulig å automatisere markedsaktiviteter du tidligere måtte gjøre manuelt. For eksempel:
*ADVARSEL: Brukes varsomt, så du ikke irriterer mottaker. Er du ordentlig god, vil ikke mottakerne merke at du bruker marketing automation, fordi det virker naturlig, relevant og verdifullt for dem.
Det ligger i navnet at marketing automation hører hjemme i markedsføringen (det vi kaller kjøpsreisen). Likevel kan prinsippene i marketing automation anvendes i alle bedriftens kjerneprosesser: markedsføring, salg, leveranse, kundeservice og kundeoppfølging. Altså ikke bare i kjøpsreisen, men i hele kundereisen:
Eksempler på automasjon i øvrige deler av kundereisen omfatter:
Hvis du allerede produserer digitalt kvalitetsinnhold og genererer en jevn strøm av nye leads fra potensielle kunder som finner deg på nettet, og du føler deg klar for å skalere innsatsen din, vil det å investere i et godt marketing automation-system og etablere en digital markedsstrategi være et fornuftig steg. Også hvis du har begynt å jobbe systematisk og strategisk med de andre kjerneprosessene i kundereisen (se kartet over).
Hvis du derimot ikke passer inn i den beskrivelsen, bør du først av alt etablere en digital markedsføringsstrategi (last ned denne guiden), som tar utgangspunkt i din virksomhet, bransje, målgruppe og hvilke kanaler og verktøy som vil gi de beste resultatene på den mest kostnadseffektive måten.
I utarbeidelsen av en slik digital markedsføringsstrategi kan det hende at du konkluderer med at bedriften trenger et marketing automation-system. Det var det vi selv fant ut vi måtte ha, da vi gikk gjennom denne prosessen. Det er nemlig svært vanskelig å sikre kvalitet i hele salgsprosessen fra rykende ferskt lead til fornøyd og lojal kunde uten å ha et MA-system i bunn.
Husk at et marketing automation-system ikke gjør markedsføringen for deg, men det vil kunne hjelpe deg å skalere resultatene dine til et helt nytt nivå, noe vi selv har erfart og noe vi selv gjør for våre egne kunder.
Først publisert: 30. april 2015
Oppdatert: 1. november 2018
Siste oppdatering: 15. desember 2020