Spennende HubSpot-nyheter fra april

Hva er nytt fra HubSpot

 

Sommeren banker på døren og det er på tide med en oppdatering på hvilke nyheter HubSpot kom med i april.

HubSpot kommer med så mange oppdateringer og nyheter at det kan være vanskelig å holde oversikt. Jeg jobber som digitalrådgiver og velger hver måned ut de nyhetene jeg syns er mest spennende og gir mest verdi, både for oss som jobber i HubSpot og for kundene våre. 

Meld deg på nyhetsbrev fra HubSpotbloggen.no her >

1. Configure Activity Association Defaults 

Nå kan du få full kontroll på hvordan telefonsamtaler, e-poster og andre aktiviteter logges på kontaktkortet. En ny funksjon HubSpot har lansert lar deg nemlig lage detaljerte regler for å styre dette, og dermed blant annet hindre at irrelevante aktiviteter vises på kontaktkortene

Jeg er veldig fornøyd med denne oppdateringen og det kommer til å løse en del pain points for mange av kundene våre. Før var det en ganske rigid logikk som bestemte hvordan aktiviteter ble logget. Dette førte ofte til at irrelevante aktiviteter ble vist på kontaktkortene. For eksempel hvis du brukte BCC-koden til å loggføre e-post, ble det automatisk loggført til alle assosierte objekter. Og det er ikke sikkert man vil alltid. Med denne oppdateringen får du større fleksibilitet og mer kontroll, og du sparer til på å manuelt justere hvis det er noen aktiviteter du vil skal fjernes.  

Hvordan fungerer det?  

  • Denne funksjonaliteten er tilgjengelig for Contacts, Companies, Deals (gjelder bare åpne Deals), Tickets og Custom Objects.  
  • Aktivitetene admins får muligheten til å lage regler for loggføring på er: Calls, E-poster (gjelder kun e-poster som er logget direkte på en record page), LinkedIn-meldinger, møter, notater, Postal Mail, SMS, Tasks og WhatsApp-meldinger. 
  • Loggføringsalternativene vil variere avhengig av kombinasjonen av valgte objekter og aktiviteter. Mulige loggføringsalternativer inkluderer: 
  • Loggfør til ingen 
  • Loggfør til 1 nylig tilknyttet 
  • Loggfør til 5 nylig tilknyttede 
  • Loggfør til alle 

For å konfigurere standardlogikken for tilknytning av aktiviteter i innstillinger trykker du på settings - Data Management > Objects > Activities > Associations tab. 

2. Sync property type 

Sync Properties kopierer verdier på tvers av objekter. Før måtte du sette opp en workflow for å klone verdien over på et annet object, for eksempel Owner fra Company til Contact. Nå slipper du det! Farvel, work-arounds! Dette gjør det enda enklere for kunder å ha tilgang til dataene de trenger, når de trenger dem, der de trenger dem. 

For dere som jobber med salg er dette en helt super oppdatering! Se for deg at du jobber med en kunde og trenger informasjon om denne kundens firma. Hvor mange ansatte er det? Hvor holder de til? Før måtte du navigere mellom Contact og Company for å få denne informasjonen. Det høres kanskje ikke så stress ut, men for de som gjør dette 30 – 60 ganger om dagen kommer denne oppdateringen til å spare masse tid og frustrasjon.  

3. File property  

Nå er det lettere å ha kontroll på filer på property-nivå. Nå kan du laste opp og redigere filer ved å bruke en skreddersydd File Property. For eksempel «sendte tilbud» eller «CV for jobbsøkere». Før denne oppdateringen kunne for eksempel dine potensielle arbeidstakere laste opp sin CV i skjema, men det var vanskelig for oss som jobber back-end i HubSpot og laste ned filen og holde oversikt. Det blir mye bedre nå! I tillegg kan du nå enkelt påkreve file property mellom Deal Stages eller Create Deal. Ved å gjøre det sørger du for at alle selgere alltid legger ved en kjøpsavtale til alle dealer hvor tilbud er sendt eksempelvis.  

Du finner det her: Object Settings > Properties > Create Property > File 

Verdt å nevne: 

  • Ny navigasjon i e-postredigeringsverktøyet for å forbedre tilgjengeligheten og brukervennligheten til visse verktøy og funksjoner.  
  • Customer success workspace: Eget workspace for kundeoppfølging. Utvidelse av det tilsvarende man har for salg: leads, og kundeservice: help desk 
  • AI-assistenten hjelper deg å bygge workflow-actions. Si hva du ønsker at workflowen skal gjøre så vil assistenten sette opp forslag.  

Det var alt for denne gang. Vi snakkes i juni når jeg kommer med de viktigste nyhetene fra mai. 

 

 

Tom Kristian Blix-Nilsen Hansen's photo

Av: Tom Kristian Blix-Nilsen Hansen

Tom Kristian jobber som digitalrådgiver Markedspartner. I den rollen jobber han mye i HubSpot, er HubSpot Certified Trainer, og har gjennomført flere titalls opplæringer for ulike kunder. Samtidig har Tom Kristian ofte et prosjektlederansvar på de kundeprosjekter han er en del av. Tom Kristian har fullført en mastergrad i markedsføringsledelse ved Høyskolen Kristiania i Oslo og en bachelorgrad i markedsføring og salgsledelse fra samme skole. Der er han ofte innom som både gjesteforeleser og studentmentor.