Med en kunnskapsbase gjør du det lettere for kundene dine å finne svar på ting de lurer på. Samtidig som den avlaster medarbeiderne på kundestøtte. Hvordan, spør du? Vel, ikke bare kan kundene på en intuitiv måte søke seg frem til løsninger på problemer eller spørsmål de måtte ha. Uten å måtte ringe innenfor kundeservice sin åpningstid, eller verst av alt; vente i telefonkø. Men med HubSpot sin Knowledge Base-funksjon i Service Hub, får slike selvhjelp-artikler et dedikert sted å bo på nettsiden din. Som i tillegg har egne rapporter for analyse og bruk som gir deg nøkkelinformasjon om hvordan det oppleves å være kunde hos dere.
Og ikke minst; kundeservice kan effektivt sende ut gode artikler som raskt hjelper kunder som fortsatt ringer inn, sender en e-post eller starter en chat-samtale. Og de kan sende disse rett fra kontaktkortet til kunden og logge det på historikken.
I denne artikkelen viser vi deg hvordan dette kan gjøres i HubSpot, og hva du bør tenke på for at artikkelsamlingen skal være godt rigget for SEO.
Ønsker du å analysere hvordan kunnskapsbasen din blir brukt etterhvert, gå til Service > Knowledgebase og klikk på Insights. Her kan du se hvilke artikler som blir lest, gjennomsnittlig lesetid, søkefraser som blir brukt og hvordan kundene rangerer artiklene. Dette er viktig innsikt som du kan utnytte for å gjøre kunnskapsbasen din enda bedre.
For å øke sjansen for å bli truffet på organiske søk og for at kundene skal finne artiklene dine inne i kunnskapsbasen, bør du sørge for at de er optimalisert for søkemotorene. Det hjelper jo lite om du har laget kjempegode forklaringer, hvis de er så godt gjemt at ingen finner dem.
Når du skal optimalisere en kunnskapsbase, gjelder mange av de samme rådene som for nettsider generelt:
Når du har laget kunnskapsbasen, må du legge til rette for at kundene dine skal finne informasjonen. Sett deg selv i dine kunders sko. Hvor ville du lete? Har du gjort en god jobb med søkemotoroptimaliseringen, vil mange finne veien via organiske søk, men artikkelsamlingen må selvfølgelig være synlig på nettsiden også:
Vurder også å ta i bruk verktøy som Hotjar for å finne ut hvordan brukerne beveger seg på nettsidene dine.
I tillegg bør du gå aktivt ut og fortelle om at kunnskapsbasen finnes. Det kan være i nyhetsbrev, i e-poster, sosiale medier, på sms, eller kanskje til og med på fakturaer dere sender ut. Gjør det lett for kundene dine å hjelpe seg selv. Det vil gjøre bedriftens hverdag enklere også.