7 trinn til en LinkedIn-profil i toppklasse [Infografikk]

7 trinn til en LinkedIn-profil i toppklasse med infografikk-079168-edited.jpg

 

For mange er LinkedIn-profilen første kontaktpunkt med en potensiell kunde. Du har kanskje selv brukt LinkedIn til å søke opp personer du skal i møte med, eller allerede har vært i møte med? Husk at andre også gjør det samme med deg. Derfor bør du sørge for at din egen profil befinner seg i «toppklassen» av LinkedIn-profiler.

Å bruke sosiale nettverk til å finne, forstå og samhandle med potensielle kunder, kalles social selling. For de fleste fagfolk innen B2B-segmentet er LinkedIn den viktigste sosiale kanalen for samhandling, skriver Lars Hansen i et blogginnlegg om social selling.

Jo større grad av kundekontakt du har, desto viktigere er det å presentere seg med en velinformert og profesjonell LinkedIn-profil. I dette innlegget skal jeg hjelpe deg med nettopp det. Et fint sted å starte er å utvikle en profil som presterer i «toppklassen».

Last ned gratis e-bok: Influencer marketing - vinn markedsandeler i sosiale  medier

«Toppklassen»

Kjært barn har mange navn. «Toppligaen» eller «Toppklassen» på norsk, «All Star» på engelsk og «Stjerne» på dansk. Dette er navn på det øverste nivået i profilstyrkemåleren til LinkedIn.

Måleren viser hvor robust profilen din er. Profilens styrke øker når du legger til mer innhold. Så snart måleren er full og alle trinn er fullført, kvalifiserer profilen din for «Toppklassen». Her kan du se hvor du finner profilstyrkemåleren på profilen din.

En av grunnene til at du bør ta profilstyrken på alvor, er at LinkedIn prioriterer komplette profiler ved søk. Vil du bli funnet av samarbeidspartnere, tidligere kollegaer eller potensielle kunder og arbeidsgivere, bør du optimalisere profilen din.

7 trinn til «Toppklasse»-status

Å bygge en profil med toppklassestatus er ikke så komplisert som det høres ut. Du har helt sikkert flere av kriteriene på plass allerede. I alt er det sju kriterier du må oppfylle:

Linkedin profil toppklassen.png

Åpne infografikken som pdf-fil.

Del relevant innhold

Nå, som du har en funksjonell profil, må du sørge for å bruke den. Vær aktiv! Del faglig innhold som interesserer deg og målgruppen din, enten fra eide medier (eksempelvis web og blogg) eller fra tankeledere i bransjen din, og følg grupper som er som er aktuelle for fagområdet ditt. Her er et eksempel på en slik LinkedIn-gruppe. Denne er for markedsførere og ledere som ønsker å lære mer om inbound marketing. Husk også at du bør være aktiv på LinkedIn regelmessig (kommentere, like, dele eller publisere).

Konklusjon

Oppfyller du de sju ovennevnte kriteriene, deler relevant innhold og følger relevante grupper, er du et godt stykke på vei til å utnytte potensialet som ligger i LinkedIn. Det finnes langt flere rubrikker du kan redigere i profilen din, hvis du ønsker det. (I linken finner du fremgangsmåte for å legge til/endre kriteriene ovenfor). Disse vil ikke gi deg høyere score på profilstyrkemåleren, men de vil definitivt tilføre verdi til profilen din.

Lykke til!Gratis ebok:  Influencer marketing Markedsdirektøren som ble en av Norges største influencere

Katrine Valhammer's photo

Av: Katrine Valhammer

Katrine jobbet tidligere som Leveranse- og kvalitetsansvarlig i MarkedsPartner. Hennes mål var å levere kundeverdi over forventning - alltid! I tillegg til rollen som leveranse- og kvalitetsansvarlig jobbet Katrine som salgsutvikler, hvor hun hadde ansvar for å generere og utvikle kvalitative leads for selskapet.