Innholdsmarkedsføring blir ofte definert som det å «tiltrekke seg kunder ved å produsere innhold av høy kvalitet». Ved å dekke lesernes informasjonsbehov, skapes det en kontakt mellom deg og kunde som legger til rette for salg. Men hvordan skape innhold som faktisk blir konsumert av målgruppene dine? Hva bør du fokusere på? Her er mine 5 beste tips!
Som følge av økt skjermbruk under pandemien opplever mange fremdeles det som omtales som digital utmattelse (digital fatigue). Det betyr med andre ord at terskelen for å kave seg gjennom innhold som leseren ikke kan relatere til, er høy. I tillegg ser vi at kunder ønsker å komme tettere innpå bedriftenes uformelle side. Her er et par ting du kan gjøre for å piffe opp innholdet og bygge tillit:
Eksponerer du leserne dine for innhold de ikke er interessert i over tid møter du hverken behov, skaper engasjement eller bygger relasjoner. Finn ut hva din målgruppe og personas er interessert i, og prøv å formidle det på en så genuin måte som mulig.
Les også: Innholdsstrategi: Slik lager du personas til markedsføring og salg
Kunstig intelligens har inntatt Content Marketing-verdenen for fullt. Å bruke ny teknologi til å produsere og optimalisere innhold blir utvilsomt noe av det viktigste i år, fordi det kan hjelpe deg med å:
Med så mye spennende på AI-fronten åpnes mange dører. Men, du bør ta utviklingen med en klype salt, i alle fall til å begynne med. Husk for eksempel at tjenesten ChatGPT kun er en modell som skal brukes til videre forskning og utvikling. Innholdet som produseres i dag krever mye etterarbeid og kvalitetssikring. Utover dette vil Web3 utvikle de digitale opplevelsene, blant annet med Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR) og metaverset.
Det viktigste når det kommer til nye AI-tjenester er å bruke tid på å gjøre egen research, teste ut og undersøke hvordan de kan bidra til å forbedre og forenkle arbeidet ditt. Og ikke glem – mye av det nære og personlige blir hvisket ut ved overflødig bruk av AI. Bruker vi det på en smart måte kan det heller bli en ressurs i hverdagen, samt gagne merkevaren og kundene dine.
Les også: 6 måter Chat GPT kan endre markedsføring, salg og kundedialog
Video is King - det kjente slagordet vil sannsynligvis leve videre i beste velgående i 2023. Ifølge en fersk undersøkelse fra Wyzowl bruker 91% av bedrifter video i markedsføringen sin – flere enn noen gang før! En enda større andel anser det som en viktig del av markedsmiksen og strategien for innholdsmarkedsføringen.
Korte videosnutter utmerker seg som en klar trend i år. De har mer sjanse for å lykke blant besøkende, både på blogg og hjemmesidene dine. Tenk TikTok-videoer, Instagram Reels og YouTube Shorts – der er det meste under 1 minutt.
Korte videoer er effektive blant annet fordi de:
Dette er bare toppen av isberget, for video gir deg friheten til å være så kreativ du bare vil. Uansett hvem du er eller hva bedriften din gjør, kan du bruke korte videoer til å skape engasjerende innhold. Alt du trenger er en smarttelefon og noen rimelige redigeringsapper- eller programmer, og du er klar for action!
Les også: Hvordan lage innhold tilpasset de ulike fasene i kjøpsreisen
Brukere blir stadig mer opptatt av hvordan innhold fremstår og hvor enkelt det er å konsumere det. Selv om du i utgangspunktet skaper helt banebrytende innhold, bør du ikke bli overrasket over uønskede resultater dersom brukeropplevelsen ikke er optimal.
Her er noen punkter leserne er obs på i møte med innholdet ditt:
Skal du forbedre brukeropplevelsen bør du ta en titt på punktene over og se om det er noen områder som behøver oppfriskning. Både enkeltelementer og helheten av alle elementene påvirker brukeropplevelsen. Er du usikker på hva du bør ta tak i, kan det være lurt å gjennomføre A/B-tester.
Stadig flere tester ut kundecase som et virkemiddel, og alt tyder på at det forblir en av de mest effektive måtene å tiltrekke leads og bygge merkevaren din på. Du kan enten inkludere en kundecase i PDF-form, som brukerne laster ned etter de har fylt ut et skjema, eller plassere en case direkte på nettsiden for å tiltrekke en potensiell kunde raskest mulig. Lengre kundecaser gir potensielle kunder et eksklusivt innblikk i hvordan dine produkter, tjenester eller strategier har hjulpet andre.
Les også: Har du oversikt over trendene innen markedsføring?
Det er viktigere enn noen gang å knytte det menneskelige til den digitale opplevelsen. Google oppdaterer stadig algoritmene, og de blir smartere. En av de nyeste oppdateringene fra Google sørger for at algoritmene i søkeresultatene vise frem mer høykvalitetsinnhold, laget for mennesker. Det vil fremdeles være viktig å lage innhold for søkemotorene, men det er ikke kun der skoen skal trykke. Optimaliserer du SEO for både eksisterende og nytt innhold blir det enklere å nå ut til de riktige målgruppene med innholdsmarkedsføringen din. Lykke til!