5 måter du kan bruke AI på i din markedsføring akkurat nå

AI

«Alle» bruker AI om dagen, og det lanseres nye verktøy i en voldsom hastighet. Det kan være overveldende å se på hvor mye du kan bruke AI til. Derfor har jeg trukket frem 5 bruksområder med forslag til verktøy du kan begynne med. Det viktigste å tenke på når du bruker AI-verktøy er at du ikke bør fokusere på hvordan AI kan gjøre hele jobben for deg, men hvordan AI kan bidra til at du kan jobbe mer effektivt og produktivt!

Som nevnt har AI-teknologien tatt verden med storm, og utvikles i en voldsom hastighet. Derfor vil nok dette innlegget bli utdatert ganske fort, så pass på å utforsk videre hele tiden.


 

1. Generative AI-assistenter

Det kanskje mest åpenbare er å ta i bruk AI-assistenter som ChatGPT, Gemini og Copilot.

Men det kan brukes til så mye at det nesten blir vanskelig å vite hva, så la meg liste opp noen scenarioer jeg synes dette verktøyet er nyttige til.

Jeg ville begynt med innhold. Fra blogginnlegg og tekster på nettsiden til sosiale medier. Men her er det viktig å trå litt varsomt. Leserne dine vil fort se om et innlegg er skrevet av ChatGPT eller ikke, og språket får en litt enklere, og tidvis rar, formulering. Derfor vil jeg anbefale å bruke en AI-assistent til å lage disposisjoner og å finne poenger du kan ta med i tekstene dine, fremfor å få GPT til å skrive en hel tekst for deg.

Men det er ikke bare innhold AI-assistenter kan brukes til. Er det vanskelig å angripe en oppgave? Spør en assistent om hvordan du skal gå frem, så får du en step-by-step beskrivelse. Du kan også få hjelp til å analysere rapporter eller formatere excel-ark. Mulighetene er mange, så her er det bare fantasien som setter grenser.

Les også: GPT-er: Personlige AI-assistenter alle kan lage

2. Bilder

Å bruke AI til å generere bilder kan være nyttig for å spare tid og å få mer skreddersydd innhold. Enten om bilder skal genereres fra tekst, om du vil lage et banner eller om du vil «fikse litt» på et du har, finnes det garantert et AI-verktøy for det.

Midjourney er et godt verktøy å bruke til å generere bilder fra tekst, mens Canva fungerer godt for bannere. De fleste bildebehandlingsprogrammer, som Photoshop, har også AI-funksjoner i seg nå slik at du kan forbedre bilder ved å fjerne enkeltelementer fra bildet eller endre bakgrunn. Du kan også generere bilder med ChatGPT.

3. Video

Video er et svært nyttig virkemiddel på sosiale medier, men det kan være tidkrevende å lage videoer. Du kan for eksempel bruke et AI-verktøy til å generere en video for deg basert på en tekst, eller filme en video selv og bruke AI til å forbedre kvaliteten.

Det jeg opplever som mest nyttig er AI-verktøy som kan fjerne bakgrunnsstøy i videoene dine. Har du for eksempel filmet et intervju med noen i en messehall, vil det være mye prat og musikk i bakgrunnen. Dette er det flere videoredigeringsprogrammer som nå tilbyr, for eksempel Adobe Podcast AI. Et annet nyttig scenario er om du vil endre språk på videoene dine, noe HeyGen kan gjøre for deg.

Bruker du programmer som Premiere Pro og Final Cut, vil du se at det finnes masse AI-funksjonalitet som skal forenkle videoredigeringsprosessen. Her er det bare å teste seg frem og finne mulighetene.

4. Transkribering

Webinar er ofte tidkrevende å lage, så selv om man får mange påmeldte ønsker man gjerne å kunne bruke innholdet videre. Det er ikke så lett å få folk til å se på webinar i opptak, derfor er det nyttig å bruke innholdet fra webinaret til å lage annet innhold, gjerne skriftlig. Dette kan dog være veldig tidkrevende, og da er det mye tid å spare på å la AI gjøre jobben for deg. Hvis du bruker et verktøy for transkribering, får du en ferdig tekst du kan bearbeide selv. Denne teksten kan du jo gi videre til ChatGPT, sammen med en disposisjon, så kanskje du får en hel e-bok i retur?

Det finnes mange verktøy på markedet for transkribering, og de vi har best erfaring med er det norske programmet Jojo (gratis, men bare for Mac) og Good Tape.

5. HubSpot

De aller fleste softwares kommer med AI-verktøy i sine løsninger nå, ta de i bruk! HubSpot gjør også dette, som alle andre, og her er det mange funksjoner som kan spare deg mye tid. Her finner du en oversikt og forklaring over de fleste verktøyene. Vær nysgjerrig og prøv deg frem, så finner du fort dine favoritter!

Les også: AI-drevne verktøy i HubSpot

Håper du har fått noen ideer til nye AI-verktøy du kan teste ut som kan være med å gjøre arbeidshverdagen enklere. Men husk at teknologien er best brukt sammen med menneskelig kreativitet og dømmekraft. Utforsk ulike verktøy, prøv deg frem og se hvordan AI kan hjelpe deg å jobbe mer effektivt og produktivt. Og husk at verktøyene kontinuerlig forbedres så alltid hold deg oppdatert på de nyeste utviklingene og mulighetene!

 

 

Sandra Benrud's photo

Av: Sandra Benrud

Sandra jobber som digitalrådgiver i Markedspartner. Hun har en bachelorgrad i Reklame, PR og Media fra Middelsex University, og en master i Markedsføringsledelse fra Høyskolen Kristiania. Hun har erfaring fra reklamebyrå, men har de siste årene jobbet i flere stillinger i Pedab, senest som Markedssjef. Sandra er en dyktig HubSpotbruker og jobber som HUG-advisor i HubSpot User Group Oslo.