Å utvikle personas er en viktig del av det å etablere en vellykket inbound marketing-strategi. Disse kan hjelpe deg bedre å forstå dine nåværende og potensielle kunder, hva deres utfordringer er, hva slags informasjon de trenger, og hvordan du kan plassere ditt tilbud for å møte deres behov.
Uten klart definerte personas kan viktige inbound marketing-oppgaver som det å lage engasjerende innhold bli en utfordring. Ettersom det å skape engasjerende innhold er en av de største utfordringene for markedsførere, er det en god grunn til å investere tid og ressurser på å utvikle dine personas.
Her har jeg listet noen av de vanligste feilene folk gjør – og hvordan du kan unngå å gjøre dem selv.
1) For mange personas
Du tenker kanskje at du gjør deg selv og teamet ditt en tjeneste ved å definere en haug med personas, men det å ha for mange kan være problematisk. Farene med å bruke mange personas er at det ikke vil være et klart nok skille mellom dem. Det gjør det vanskeligere å tiltrekke, konvertere, selge og begeistre.
Start med en kjerne-persona. Når du begynner å analysere data, basert på de mest lønnsomme kundene, vil du etterhvert se hvor en personlighet slutter og en annen begynner. Det bør være klare forskjeller mellom hver – hele ideen med å lage personas er å skape en opplevelse som responderer til hver av dem. Dette gir deg et langt klarere bilde av hvilke personligheter markedsføringen din bør ha som målgruppe.
Tips: Vær nådeløs når du oppretter personas. Hvis du ikke har nok informasjon om en bestemt personlighet, fjern den. Ikke vær redd for å legge til eller å fjerne en av disse over tid.
2) Å overse negative personas
Det finnes folk som du ikke ønsker å treffe – dette kan være studenter, bedrifter som ikke har stort nok budsjett, eller de som er altfor kostbare. For å identifisere og forstå disse må du opprette en negativ (eller ekskluderende) persona. Det kan virke mot sin hensikt å bruke tid på å bli kjent med folk som aldri vil bli en kunde, men dette sparer deg for både tid og penger i det lange løp.
Tips: En av de største utfordringene når du oppretter personas er å vite hvordan du skal finne informasjon om dem. For negative personas kan du starte med å intervjue et utvalg kunder som har gitt fortjeneste under snitt. Du kan også snakke med kunder med lave kundetilfredshetsmålinger.
3) Å tenke at en persona er et levende menneske
Personas er generaliseringer av ideelle klienter – de er ikke virkelige mennesker.
Dette betyr at du kan gruppere flere stillingstitler eller roller i én persona. Vår egen Markedsfører Marianne kan for eksempel være enten markedssjef eller markedsdirektør. Marianne er en fiktiv representasjon og kan derfor okkupere begge roller.
Tips: Et godt startpunkt er å gruppere dine personas basert på individuelle mål og utfordringer. Det kan hjelpe både innholdet og strategien din å gå inn i detaljer.
4) Å beskrive drømmekunden
I stedet for å identifisere hvilken type person eller virksomhet du tjener penger på i dag, er en vanlig feil å beskrive den du drømmer om å tjene penger på. Prøv å være realistisk og beskrive den personen du betjener.
Du kan selvsagt opprette drømmepersonaen og håpe at du får bruk for den i fremtiden. Når du har det rette produktet, tjenesten eller kapasiteten, kan du ta denne i bruk.
Tips: Snarere enn å stole på interne meninger og holdninger, la personas være data-drevet. Grav i CRM, se etter trender og kartlegg dine nåværende eller tidligere kunder.
5) Å basere dine personas på gammeldags demografi
Jada, demografisk informasjon er viktig å ta med, men det er ikke den informasjonen som gjør en persona unik. Tenk mer på hva dine personas gjør, hvordan dagen deres ser ut, hvordan de bruker media, hvilke utfordringer de har og hvordan de måler suksess – og definer personlighetene rundt denne informasjonen.
Tips: Legg vekt på hvordan en typisk dag ser ut for din persona, og bruk dette som kjernen i dokumentet ditt.
Ved å følge disse 5 punktene unngår du noen enkle feil som gjøres under utforming av personas. Les gjerne dette innlegget hvis du ønsker en komplett oppskrift på hvordan du kan utvikle en persona til virksomheten din. Lykke til!