I 2019 ble 58% av alle e-poster åpnet på mobilen og trenden er økende ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB). Nyhetsbrev er en svært effektiv måte å nå ut til kundene dine på. I dette innlegget deler jeg tre råd til god bruk av e-postmarkedsføring.
Et godt e-postverktøy kan gi deg verdifull innsikt i blant annet antall klikk og åpnede e-poster for hver utsendelse. Men dette er ikke nødvendigvis indikatorer på suksess. Tenk heller på e-postmarkedsføring som en motor for vekst! Hver utsendelse er en mulighet for å få flere leads, begeistre prospects med nyttig informasjon, vinne flere kunder og rose dine ambassadører.
Les også: Hva er et lead, og hva er et prospect?
Gjennom e-postmarkedsføring kan du flytte leseren fra innboksen over til dine digitale kanaler (blogg, nettside eller kampanjeside) for å lese mer, abonnere, melde seg på et seminar eller kjøpe dine produkter eller tjenester. Dette bør du benytte deg av.
Her er tre råd til hvordan du planlegger og lager en god e-postutsendelse som gir resultater.
1. Sett et mål for hver e-post du skal sende ut
Det høres kanskje banalt og enkelt ut, men det første du må gjøre er å sette et mål for e-posten du skal sende. Mange bedrifter sender ut den månedlige e-posten fordi «det er noe vi bare gjør». Slutt med det. Hvis du ikke vet hvorfor e-posten skal sendes og hva du ønsker å oppnå med den - hvordan kan leseren da bli engasjert og interessert?
Her er noen spørsmål du bør stille deg når du skal konkretisere mål for utsendelsen:
- Hvem: Spør deg selv hvem du skal sende e-posten til. Bare når du vet hvem du sender til, er du i stand til å vurdere om e-posten har riktig innhold. Dårlig innhold er det ingen som orker å lese uansett, men sender du godt innhold som ikke er relevant for den leseren du henvender deg til, så blir ikke det godt mottatt heller.
- Hva: Hva ønsker du at mottakeren skal gjøre når de får e-posten fra deg? Mange tror at bare mottakeren klikker og åpner e-posten, så er det bra! Men åpning og klikk er ikke mål i seg selv. Det er indikatorer på at e-posten er tatt imot og at emnefeltet var godt. Men hva er det egentlige målet med e-posten? Mål kan for eksempel være påmeldinger til et seminar, laste ned en e-bok eller abonnere på bloggen din.
- Når: Når er det smart å sende ut e-posten? Her menes ikke tidspunkt på dagen, for det varierer, og det er ingen regel som fungerer like godt for alle. Spørsmålet du bør stille deg er: Hvor er mottakeren i sin kjøpsprosess? Det å sende riktig innhold til rett person på feil tidspunkt, er ikke oppskriften på suksess. Tenk deg selv: Hvis du vurderer å kjøpe nye klær og bare er ute for å kikke, er det ikke noe som er mer slitsomt enn en overivrig butikkansatt. Like ille er det med en tom butikk hvis du er klar for å finne deg et antrekk til en spesiell anledning.
- Hvor: Hvor er mottakeren når han leser e-posten din? Noen leser e-post på telefonen om morgenen, noen sjekker den på jobb fra PCen, og noen på nettbrettet om kvelden foran TVen. E-posten din må se bra ut uavhengig av hvilken plattform mottakeren leser den på. Sørg derfor for at den er responsiv (Dvs. at e-posten tilpasser seg skjermstørrelsen den vises på).
2. Sørg for at e-posten blir åpnet (Hint: Den må optimaliseres)
Optimaliser e-posten for å øke sannsynligheten for at den blir åpnet, lest og agert på. Det gjør du følgende måte:
- Skriv et godt emnefelt. Det bør være på mellom 6-10 ord. Studier viser at åpningsraten synker ved mer enn 60 tegn.
- Unngå selgende språk.
- Vær saklig og rett frem.
- Personaliser når det passer seg («Hei Per», «Som kvinne i 40-årene er du …» eller «Kjære kunde»
- Prøv deg frem over tid og se hva som fungerer/ikke fungerer
Sørg i tillegg for å ha en tydelig avsender med navn (person- og/eller firmanavn) og e-postadresse. Slik får du tillit hos leseren, i og med at navn og avsender er det første de ser i innboksen sin. Sender du e-post til leads, er det ikke sikkert de husker firmanavnet. Bruk derfor ditt fulle navn og den e-postadressen du har i firmaet.
Formuler også en god tekst som kan vises i forhåndsvisningen av e-posten. Den er viktig. Denne teksten er som regel et utdrag av det du har skrevet i selve e-posten. Det er det første leseren ser når han for eksempel leser e-post på mobil.
Ønsker du flere åpninger av dine e-poster kan du prøve med å forbedre og gjøre emnefeltet ditt mer interessant. Er du usikker på hvilke ord og uttrykk du bør bruke, kan du teste emnefeltet ditt her.
3. Trigg leseren til å utføre en ønsket handling
Hvordan bør teksten utformes for at den skal «provosere» fram en handling?
- Den må være oversiktlig og lett å lese ("skannbar"). Ingen orker å lese lange tekster i en e-post
- Bruk et språk som målgruppen forstår og kjenner seg igjen i. Jo bedre du kjenner dine personas, jo bedre vil du treffe med språket ditt også
- Personaliser når det er riktig. I blogginnlegg og oppdateringer i sosiale medier må du skrive det samme til alle. I en e-post kan du tillate deg å være mer personlig ved å flette inn navn, firma, lokasjon, interesser eller henvise til handlinger leseren har utført tidligere. Gjort riktig, føles dette mer som en samtale, og ikke bare «ren markedsføring»
- Les korrektur og send tester. Ikke glem å teste at e-posten også fungerer på mobil før du sender ut til alle på kontaktlisten din! Ønsker du å teste emnefeltet av dine e-poster, kan du gjøre det her.
For at leseren faktisk skal utføre noe, må du ha en CTA (Call-To-Action), som er en handlingsutløsende lenke eller knapp i e-posten som leseren kan klikke på for å lese, se, høre eller laste ned noe. Når du skal lage en CTA, still deg følgende spørsmål:
- Hva ønsker jeg at leseren skal gjøre?
- Hvorfor skal de gjøre det?
- Hvordan skal de gjøre det?
Istedenfor å lage en lenke eller knapp som sier «Klikk her» eller «Les mer», legg inn en lenketekst som sier noe om gevinsten leser oppnår ved å klikke. For eksempel: «Slik kan du forbedre dine konverteringsrater» eller «Jeg vil gjerne melde meg på seminar nå».
Først publisert: 29. september 2016. Oppdatert: 23. mars 2021.