Fra å være et begrep få nordmenn hadde hørt om i 2013, og som kun et fåtall bloggere begynte å sette på dagsordenen, kom content marketing virkelig i rampelyset i 2014, godt illustrert av grafen fra Google Trends:
Både i Kampanje, Journalisten og i Dagens Næringsliv blusset det opp en livlig debatt rundt innholdsmarkedsføring, mellom journalister, PR-folk og markedsførere.
Men debatten kom skjevt ut ...
Dessverre ble debatten en gedigen avsporing før den hadde kommet i gang.
Journalistene hadde egentlig satt i gang et korstog mot reklame forkledd som redaksjonelt innhold i nettaviser (les: digitale bilag eller sponsede artikler merket med "annonse"), og ikke mot content marketing, som er nyttig kvalitetsinnhold (oppleves som verdifullt og relevant) med en tydelig avsender og som fortrinnsvis publiseres i egne kanaler, hvor søk og sosiale medier er de primære distribusjonskanalene.
Blant de mange mediefolkene som uttalte seg om temaet, var VG-journalisten, Anders Giæver, som beskrev content marketing på følgende måte:
En redaksjonell gjøkunge som er ikledd et fjollete navn fra den anglofiserte språket i PR- og konsulentbransjen, og som på norsk like godt kunne ha fått navnet reklamejournalistikk. For det er det det er, reklame maskert som journalistikk.
Jeg tror ingen markedsførere vil være uenig i at det er viktig å markere skillet mellom redaksjonelt og betalt innhold når man er en nettavis, selv om det kun er én av grunnene til at jeg og mange med meg misliker digitale bilag. Men, innholdsmarkedsføring kan eksistere helt uten nettaviser, og det er kanskje det som er det mest skremmende for pressen, som allerede opplever fallende annonsesalg.
2015 - året for å implementere content marketing
Hvis 2014 var året alle snakket om content marketing uten helt å vite hva det er, ser det ut til at 2015 blir året hvor mange bedrifter (både små og store) vil begynne å ta i bruk denne markedsføringsformen. Og hvis du fremdeles lurer på hva innholdsmarkedsføring er, last ned vår gratis e-bok her.