For å finne de rette målgruppene for dine annonser i Google sitt display nettverk kan du velge å benytte deg av Google sine predefinerte målgrupper, eller du kan bygge dine egne målgrupper og det som heter «tilpassede intensjonsmålgrupper». Tilpassede intensjonsmålgrupper lar deg nå ut til din ideelle målgruppe ved å segmentere annonsegruppene ut i fra søkeord og landingssidene du vil målrette deg mot. I denne oppskriften vil jeg vise deg hvordan du kan bygge en slik målgruppe.
Oppskriften krever at du har en Google Ads konto.
Du trenger konkrete søkeord og landingssider som du ønsker å målrette deg mot, så det kan være nyttig å ha bygget en liste over dette før du setter i gang med å bygge de tilpassede intensjonsmålgruppene. Hvis du har mulighet, benytt data fra andre kampanjer som forteller noe om hvilke søkeord målgruppene dine benytter for å finne ditt innhold.
Du vil da få opp denne menyen:
Du vil da få opp denne siden hvor du har valget mellom å klikke på «Remarketing» og «Tilpassede målgrupper»
Du vil da få valget om å opprette en «Tilpasset interessegruppe» eller «Tilpasset intensjonsmålgruppe» I dette tilfellet velger vi sistnevnte.
Etter hvert som du legger til søkeord og nettadresser vil du få forslag fra Google på søkeord du kan legge til.
Du vil også få et anslag på størrelse på den tilpassede intensjonsmålgruppen og demografi.
Pass på at du velger de rette innstillingene på land, språk og kampanjetype, slik at du også får rette anslag på målgruppen.
Når du har gjort dette skal alt være klart, og du kan nå opprette den tilpassede intensjonsmålgruppen og benytte den i dine annonsegrupper.
https://support.google.com/google-ads/answer/9069938?hl=no
https://www.youtube.com/watch?v=3q7_w6Ed0Tc
https://marketingland.com/heres-how-to-use-custom-intent-audiences-in-your-gdn-campaigns-243108