Twitter gir deg muligheten til å forstå hva målgruppen din mener om gitte tema ved hjelp av polls (på norsk spørreundersøkelse/avstemming). Plattformen som også omtales som en mikrobloggetjeneste, lar deg følge personer og temaer ved bruk av hashtags.
Restriksjonen på 280 tegn per «tweet» tvinger forbrukere til å formidle presise og engasjerende poster. Dette gjelder også ved opprettelse av «polls» (på norsk: avstemninger). Funksjonen fungerer godt til å skape engasjement blant følgerne dine ettersom hver stemme blir hørt. Selv om responsen nok ikke gir grunnlag for beslutninger, fungerer det fint til å forstå trender og folks meninger.
Du må være logget inn på din bedrifts Twitter-konto.
TV2 Sporten er aktive brukere av Twitter. I forbindelse med fotballsendinger oppretter de ofte avstemminger for å øke engasjementet i forkant av en kamp. Her linkes det også direkte til sendingen som hjelper med å trekke trafikk til nettsiden. Dette er godt eksempel som viser hvordan ideene fra forrige avsnitt fungerer i praksis. Tv2 Sporten er «rett på sak», bruker et språk som målgruppen forstår, og avslutter med en kort URL.
For å lage en poll må du gjøre følgende:
Følger du beste praksis i din sosiale medier-strategi?
Hvilke sosiale medier bør du prioritere i din markedsføring?
Først publisert: 9. juni 2017. Oppdatert: 14. juni 2019.