Internettspråket har opplevd en markant utvikling i takt med sosiale medier i de senere årene. Hashtags er en stor del av denne utviklingen. Det som kun var en knapp på telefonen er nå en del av et viktig fenomen på sosiale medier. Denne oppskriften går gjennom hvordan du bør bruke hashtags på sosiale medier for å øke engasjement blant følgerne dine.
Du er nødt til å operere på sosiale medier og styre kontoen(e) på henholdsvis Twitter, Instagram og Facebook.
Hashtags er ord, eller en gruppe ord etter tegnet # (#hashtag). Blant markedsførere brukes tegnet til å skape engasjement mellom bedriften og dens potensielle kunder. En hashtag er synlig for alle som har en interesse i hashtagen, og øker rekkevidden mot alle som er interessert i hashtagen eller søkeordet.
Søk etter hashtagene du føler er relevante for deg på Twitter, Instagram og Facebook før du bruker de, for å finne ut av om de har stor konkurranse. Lag en oversikt over hvilke hashtags du skal bruke til kampanjene dine. Her ser du forskjellige typer hashtags, og eksempler på når du bør bruke hvilken type:
Det er ulike praksiser i bruk av hashtags på Twitter, Instagram og Facebook:
Avhengig av det sosiale mediet du er i, tilpass antall hashtags. Ikke overdriv, da dette kan oppfattes som spam. Du ønsker å lage og bruke hashtags som er unike og relevante for ditt selskap, og selskapets produkter og/eller tjenester.
TINT har skrevet en artikkel om hvordan selskaper har brukt hashtags for å skape suksessfulle markedsføringskampanjer.
HubSpot har skrevet en guide for hvordan hashtags fungerer på henholdsvis Twitter, Instagram og Facebook. Guiden viser deg i detalj hvordan du bør gå frem.
Wishpond Blog
TINT
Quicksprout
HubSpot Blog
Instagram for bedrifter: En introduksjon