Er det få som leser e-postene dine? Ved å sende to forskjellige versjoner til to forskjellige grupper av e-postmottakerne dine vil du kunne avdekke informasjon om den optimale e-posten. Her viser jeg deg hvordan du A/B-tester en e-post i HubSpot for å øke engasjement i form av antall ganger den åpnes og klikkes på.
Du er nødt til å være enten Professional- eller Enterprise-kunde hos HubSpot og ha en ferdig e-post (hvis ikke kan du lage en).
Husk: E-poster som brukes til RSS, bloggvarsling eller automatisk workflow vil ikke kunne A/B-testes. Sørg for at e-posten er satt til å sendes til spesifikke mottakere (under Recipients) på en spesifikk dato eller tid (under Send or schedule på e-posten).
Du er nødt til å ha to forskjellige versjoner av e-posten du ønsker å teste. Den e-posten du allerede har, er kontrollversjonen – A. Versjon B er utfordreren. Disse testes for å avdekke hvilken som har best åpningsrate og klikkrate.
Klikk her for 10 retningslinjer for effektiv A/B-testing i HubSpot.
Fra startsiden i HubSpot, gå til Content > E-post.
Hvis du ikke har en e-post allerede så følger du denne guiden. Klikk på Create new email hvis du allerede har en. Navngi e-posten og velg ønsket mal.
Etter at du har navngitt e-posten og valgt ut en mal blir du sendt til email editor. Klikk på A/B-ikonet på venstre side og velg Create A/B test.
Det vil dukke et opp et vindu hvor du navngir den nye versjonen. Klikk på OK når du er ferdig.
Følg tipsene under «Konkrete ideer for å få best mulig utbytte».
Rediger de forskjellige versjonene ved å skifte mellom A og B oppe til venstre.
Klikk på A/B-ikonet til venstre når du er fornøyd med endringene, for å bestemme innstillingene for testen.
Flytt på bryteren for å bestemme prosentandelen som skal motta variant A og B. Du har to alternativer:
Trykk på Send oppe til høyre når du er ferdig.
Du ser hvor godt hver variant har prestert underveis i testen ved å trykke på e-posten via Content > Email. Klikk så på A/B Test Results. Her kan du hente ut nyttig informasjon om hvilken e-post som presterte best, og eventuelt optimalisere ytterligere basert på endringene du gjorde.
HubSpot Academy: How to utilize A/B testing in email
HubSpot Academy: How to create an A/B test email
HubSpot Academy: How does an email A/B test work?
Inboundbloggen: 3 råd som gir din e-postmarkedsføring bedre resultater