I denne oppskriften viser jeg hvordan du lykkes med å holde en Instagram takeover. Dette er en form for influencer marketing. En takeover kan ha kortsiktige mål, men likevel gi langsiktig effekt i form av økt engasjement og merkekjennskap til bedriften din.
Du må være innlogget på Instagram-kontoen til bedriften.
1. Sett mål for hva du ønsker å oppnå: Beslutt hva du ønsker å få ut av en Instagram takeover før du velger gjest og gjennomføring. Et primært mål for begivenheten vil hjelpe deg å fastslå hvilken type gjeste-instagrammer du bør invitere.
Eksempler på mål kan være å
2. Velg en gjeste-instagrammer som reflekterer og forsterker merkevaren din: Det finnes tre vanlige former for gjeste-instagrammere du kan velge mellom:
3. Fastslå hvordan overtakelsen skal gå til: Her er noen eksempler på hva du bør tenke på før lansering:
4. Bestem hvilke nøkkeltall som skal spores under overtakelsen: Nøkkeltallene du bør spore er avhengig av hvilke mål du har satt for kampanjen. Noen beregninger vil derfor være viktigere enn andre. Eksempel på nøkkeltall er antall
5. Promoter overtakelsen på tvers av flere plattformer: Markedsfør og spre ordet om den kommende overtakelsen i sosiale medier en eller to dager før (dette gjelder både deg som er vert og gjest). Hvis du har planlagt å benytte konkurranser, giveaways eller andre incitamenter bør du promotere dette for å øke engasjementet.
6. Overvåk på lanseringsdagen: Sørg for at du har et team som overvåker kommentarer, og et annet team som laster opp innholdet (hvis det er aktuelt). Kommuniser også når overtakelsen starter og slutter. Dette bør noteres i bildeteksten på første og siste innlegg.
7. Analyser resultatene: Mål resultatene etter du har fullført overtakelsen. Bruk erfaringene til å fastslå hva du kan gjøre annerledes neste gang. Her er eksempler på spørsmål du kan stille deg i etterkant:
Selv om begivenheten ikke har en kraftig innvirkning på bedriftens bunnlinje, er takeovers autentiske og integrerer merkevaren med innholdet.
Nedenfor ser du et eksempel på en takeover i form av et samarbeid med en influencer:
Bildene nedenfor viser et eksempel på en overtakelse på Instagram-kontoen til Nordstrom:
Buffer: How to Host a Takeover in 6 Simple Steps
HubSpot: How to Host an Instagram Takeover in 7 Easy Steps
Inboundbloggen: Du har sannsynligvis ikke brukt sosiale medier på denne måten tidligere
Vekstoppskrifter: Økt engasjement med bildekonkurranser på Instagram
Først publisert 10. oktober 2017. Oppdatert 27. juli 2018.