En av de mest effektive måtene du kan rangere høyt på søkeord eller søkefraser er ved å opprette en ordliste med objektive og veldefinerte definisjoner. Lær målgruppen din ulike faguttrykk og termer innenfor ditt forretningsområde og bli sett på som en ekspert i din bransje. I denne oppskriften viser jeg hvordan.
Dersom du ikke kan gjøre det selv, få bistand fra utviklingsavdelingen til å sette opp et subdomene og/eller en webside hvor ordlisten skal bo.
Ved å opprette en ordliste med gode, rett på sak definisjoner vil du være hjelpsom for de som søker etter en forklaring. Videre vil de som oppfatter deg som en bransjeekspert linke til dine definisjoner. Dette vil gi bedre ranking i søkemotorer og mer trafikk.
En ordliste gir deg også muligheten til å forklare det du forsøker å formidle, uten å måtte repetere eller miste en del av målgruppen som ikke er eksperter på temaet.
Sett opp ordforklaringene som et spørsmål. Googles søkeresultater er i kontinuerlig endring og antall featured snippets fra websider har økt. Innhold som vises i slike fremhevede utdrag kan få en sterk vekst i trafikk fra organiske søk. I følge Stone Temple er det større sannsynlighet for at innhold blir fremhevet i snippets hvis søket inneholder et spørsmål. Start gjerne artiklene med Hvordan eller Hva er.
Link til ordlisten første gangen du benytter ordet. Ikke overdriv internlinkingen i innholdet. De bør komme naturlig og oppfattes som hjelpsomme for leseren. Overdreven bruk av linker vil redusere kraften i hver link.
Ta en gjennomgang av nøkkelord som du ønsker å rangere høyt på. Er disse spørsmålsbaserte? Finnes det ord eller uttrykk dine personas trenger en dypere forklaring på? Da bør disse inkluderes i ordlisten.
Ha en egen link til ordlisten på forsiden av websiden din. Dette forteller Google at ordlisten er en viktig side.
Lag en underside i ordlisten for hvert ord eller uttrykk.
I MarkedsPartner har vi opprettet en egen ordliste på ordliste.markedspartner.no. Siden inneholder en rekke «Hva er-artikler» for de ulike faguttrykkene vi ofte benytter i våre kanaler.
Et eksempel på dette er «Hva er leads?». Google har fremhevet dette i en featured snippet:
Gjør en grundig analyse av innholdet ditt for å finne ord og uttrykk som bør forklares
Skriv gode beskrivelser og gå rett på sak
Se gjennom eksisterende sider og sett opp internlinker til ordlisten
Sikre at fremtidige artikler linker til aktuelle ord i ordlisten
Inboundbloggen: Bli enda mer synlig på Google: Lag innhold til featured snippets