Sliter du med lave besøkstall på nettsiden eller bloggen din? Gjesteblogging kan være et effektivt botemiddel for det – så lenge du går frem på riktig måte. Mange har gjort det før deg med stort hell. Du kan gjøre det samme, bare følg den oppskriften her.
Ingen.
1. Finn en blogg du ønsker å skrive for
Før du skriver noe som helst må du finne ut hvem du vil gjesteblogge hos. Jo mer research du gjør før du skriver selve innlegget, desto større er sjansen for at du får napp når du først tar kontakt. Bruk ditt eksisterende kontaktnettverk, let rundt på Google, sjekk hvor konkurrentene dine gjesteblogger, følg med i sosiale medier eller bli med i bloggeforumer.
Still deg selv følgende spørsmål for å kvalifisere eller diskvalifisere bloggene du har funnet frem til:
Er svaret ja på disse spørsmålene, er sjansen stor for at det kan være en aktuell arena for deg å gjesteblogge på.
2. Sett deg inn i innholdet på bloggen
For å øke sjansen for at innlegget ditt blir tatt godt imot, både av bloggen du vil skrive for og av leserne deres, bør du sette deg inn og forstå hva slags innhold de selv produserer. Jo nærere innholdet ditt er det de allerede publiserer, desto større er sjansen for at de er villig til å publisere teksten din. Bruk disse spørsmålene som hjelpemiddel:
Når du vet hvem du skal henvende deg til, hvem leserne av bloggen er og hvordan innholdet bloggen er utformet, kan du begynne å utforme selve teksten. Hva som utgjør et godt blogginnlegg varierer fra blogg til blogg. Likevel er det noen konkrete ting du kan gjøre for å øke sjansen for at innlegget ditt blir tatt godt imot både av leserne og eieren av bloggen:
Biografien står helt sentralt i gjestebloggingpraksisen. Her har du en unik mulighet til å profilere deg selv og virksomheten din, og lede folk tilbake til ditt eget nettsted ved hjelp av linker. Hvis blogginnlegget ditt tar opp en aktuell problemstilling, er det her du bør formidle at virksomheten din sitter på løsningen. Men hold det kort. Ingen vil lese en biografi så langt som et essay.
Ha klart for deg nøyaktig hvor du vil lede trafikken. Vil du at leserne skal dirigeres til en landingsside med et skjema de kan fylle ut for å laste ned et mer omfattende innholdstilbud, som en e-bok? Eller vil du lede dem direkte til et spesifikt produkt eller en tjeneste?
5. Kontakt eieren av bloggen
Dette er et kritisk punkt i prosessen. Sørg for at du gjør den nødvendige researchen før du tar kontakt med eieren av bloggen. Husk at mange bloggere får mange henvendelser på en jevnlig basis. Følger du disse rådene, øker du sjansen for suksess:
6. Gjør deg selv tilgjengelig etter publisering
Ikke slipp mikrofonen og gå av scenen når innlegget ditt har blitt publisert. Vær tilstede og følg opp eventuelle kommentarer, spørsmål, kritikk og ros, både på bloggen og i sosiale medier. Det bygger autoritet og tankelederskap.
7. Analyser effekten av gjestebloggingen
Sørg for at du overvåker trafikken gjesteinnlegget ditt genererer inn til nettsiden din. Det er den eneste måten du kan se om gjestebloggingen gir deg de resultatene du ønsker. Google Analytics eller Clicky er gode verktøy i den sammenhengen.
Leo Widrich, med-grunnleggeren av BufferApp, klarte å sanke inn 100 000 brukere i løpet av ni måneder gjennom gjesteblogging. Du kan lese mer om hvordan han fikk til det her.
Wordtracker: How to be a successful guest blogger
Neil Patel: The Ultimate Guide to Guest Blogging
Moz: Putting Guest Post Outreach Theories to the Test
Digital marketing institute: The Ultimate Guide for Guest Blogging
Inboundbloggen: Hvordan bli en tankeleder innen ditt felt eller i din bransje
Inboundbloggen: 5 statistiske fakta om blogging enhver bedriftsleder bør vite om
Vekstoppskrifter: Skriv gode delingstekster i sosiale medier og få økt trafikk til nettsiden din
Først publisert 13. juni 2017. Oppdatert 17. august 2018.