Vekstoppskrifter - en kokebok for digital vekst fra Markedspartner

Gratis trafikk, leads og kunder med Google Min Bedrift

Skrevet av Hanne Sofie Hammer | 11. mai 2018

 

Tid: 30 minutter
Vanskelighetsgrad: 1 av 5

Visste du at du kan markedsføre bedriften din helt gratis i Google? Ved å benytte deg av Google Min Bedrift, tidligere kjent som Google Steder, kan du enkelt fortelle folk om dine åpningstider, gi en enkel vei til ditt nettsted eller la folk ringe deg direkte fra Google-resultat. Tjenesten bringer utelukkende med seg fordeler i form av trafikk, leads og kunder - og det beste: det er helt gratis. 

Tekniske forberedelser

Gå til https://www.google.no/business

Slik går du frem

Google ser konstant etter måter å forbedre sine lokale søk på, derfor må du helt enkelt gjøre krav på din bedrift. Deretter kan bedriften din vises i søk og i Google Maps for lokale søk.

Eksempel på konkret anvendelse

Tenk at du søker på «pizzarestaurant Grünerløkka». Søkeresultatet i Google viser tre restauranter i en fremhevet listevisning under kartet med utvidet informasjon, som skiller seg fra de øvrige resultatene på førstesiden: 

Trykker jeg på det øverste treffet, som også har best vurdering, Villa Paradiso Grünerløkka, kommer jeg inn på en informasjonsside om denne pizzarestauranten. Her vises åpningstid, adresse, telefonnummer, kart, link til nettside og ikke minst kundeomtaler og bilder fra besøkende. Denne informajsonen kan være avgjørende for om en person velger å spise eller bestille fra nettopp denne restauranten. 

Google Min bedrift er fordelaktig for alle typer bedrifter, enten de har en besøksadresse eller ikke. Et annet eksempel er fra søket «pr byrå oslo».

Trykker jeg videre på Trigger AS, sendes jeg igjen til en informasjonsside om bedriften. 

Detaljert fremgangsmåte

  1. Gå til Google Min bedrift og trykk på Kom i gang øverst i høyre hjørne. 
  2. Søk på din bedrift og se om det finnes en oppføring av den allerede. Du kan gjøre krav på bedriften, dersom den ikke er registrert på deg. 
  3. Du kan endre informasjonen som står om bedriften din når som helst.
  4. Fyll ut informasjon om lokasjonen til bedriften din og følg veiledningen til Google ved å trykke på Fortsett.
  5. Tips: oppfordre kundene dine til å gi deg en vurdering på Google! Kanskje kan du inkludere en forespørsel om dette i dine ordrebekreftelser, på kvitteringer eller i nyhetsbrevet deres. 

Kilder

HubSpot: Free Advertising on Google

Relatert innhold

Vekstoppskrifter: Slik øker du trafikken til firmabloggen din ved hjelp av Google AMP
Vekstoppskrifter: Generer flere leads ved å mobiltilpasse Google AdWords-annonsene dine
Vekstoppskrifter: YouTube SEO: Hvordan få videoen synlig på Google søk