Leser du igjennom alle innleggene du kommer over på nettet fra A-Å? Nei, sier du? Antok det. Da er du en del av majoriteten. Faktisk leser de fleste av oss sjelden mer enn 60 % av en artikkel på nett. Det er litt krise hvis du har plassert linken eller CTA-en til det fantastiske innholdstilbudet ditt på slutten av innlegget – nesten ingen ser det. Heldigvis er det enkelt å gjøre noe med. Her lærer du hvordan.
Ingen.
HubSpot har implementert ankertekst CTA-er i en rekke av sine blogginnlegg, og analysert resultatene de har generert. Det viser seg at CTA-ene i slutten av innleggene kun står for 6 % av blogginnleggenes gjennomsnittlige leadsgenerering, og at ankertekst CTA-ene står for mellom 47 % og 93 %. Tar man med internlink CTA-ene (som du kan lese mer om i den detaljerte fremgangsmåten under) i betraktningen, er tallet enda høyere: 83-93 %.
1. Finn URL-en til landingssiden din
Gå til landingssiden din og klipp ut URL-en du skal bruke i ankerteksten din.
2. Legg inn ankertekst CTA-er i blogginnlegget ditt
Gå til blogginnlegget eller artikkelen din, og plasser ankertekst CTA-en tidlig i teksten, gjerne i nærheten av introduksjonen. Gi den H3- eller H4-format (heading) slik at den skiller seg ut fra resten av teksten, og sørg for at du formulerer teksten som en handlingsoppfordring, for eksempel «Last ned gratis e-bok: Hvordan lykkes med content marketing».
Men ikke stopp der. Let etter andre steder i teksten din du kan plassere tekstbaserte CTA-er:
HubSpot: How the HubSpot Marketing Blog Actually Generates Leads (Hint: It’s Not How You Think)
HubSpot: Reality Check: 40% of Your Article Goes Right Down the Drain
Vekstoppskrifter: Øk konverteringsraten på landingssiden din med heatmap
Vekstoppskrifter: Øk konverteringer med skjema i stedet for CTA i bunnen av blogginnlegg