Synlighet på Google styres ikke kun av hvordan du benytter søkeord, at du har på plass SSL eller at nettstedet ditt lastes raskt. Hvordan du har strukturert innholdet er også viktig, og kan gi deg muligheten til å få ekstra verdifull eksponering øverst i Googles søkeresultat. I denne artikkelen skal vi se på hvordan mikrodata og Google Rich Answers kan bedre synligheten din på Google.
Kildekoden er Googles teskje
Når du leter etter bøker i en nettbokhandel, kan du med et raskt blikk på forsiden oppfatte hva som er tittelen på en bok, og hvem som er forfatteren. En søkemotor derimot trenger å få slik informasjon inn med teskje, altså ved at innholdet er strukturert. Denne strukturen er kun synlig i kildekoden på nettstedet ditt og er en nyttig funksjon for at søkemotorene skal forstå innholdet.
Mikrodata er et eksempel på et kodevokabular som kan brukes til å beskrive innholdet på nettstedet ditt mer detaljert for søkemotorer, slik at de enklere kan forstå innholdet. Du kan for eksempel ta i bruk mikrodata dersom du ønsker å promotere kommende arrangementer.
Ved å strukturere arrangementene dine med mikrodata, vil de dukke opp i søkeresultatet, slik eksempelet under viser:
Dette eksempelet er satt opp basert på mikrodata via schema.org. Det er flere kodevokabularer man kan velge mellom for å strukturere data. På schema.org kan du hente ferdig kodede malverk for innholdet du ønsker å strukturere. På den måten kan du på egenhånd strukturere innholdet via malverket, uten å måtte kunne programmere.
Google Rich Answers/Snippets
Du har kanskje lagt merke til at Google på enkelte søk viser informasjonen du søker etter øverst i søkeresultatet, uten at du trenger å klikke deg videre. Dette er hva vi kaller Google Rich Answers. Lurer du for eksempel på hvor mye «3 feet» er, så oversetter Google det til meter. Søker du etter «været», får du dagens værmelding for stedet du søker fra:
Til og med sangtekster får du opp i søkeresultatet på denne måten:
Også definisjoner hentes frem på denne måten. Et søk på «hva er inbound marketing», for eksempel, viser en definisjon fra et blogginnlegg av MarkedsPartner:
Google Rich Answers gir altså «berikede» søkeresultater, så du ikke trenger å klikke deg videre for å finne det du leter etter. Googles algoritmer skjønner hva du er ute etter og henter enkelt og greit ut informasjon fra det nettstedet de mener svarer best på søket ditt.
For brukerne er dette en fantastisk feature, da det sparer dem for ett eller flere klikk. For oss markedsførere blir kampen om oppmerksomhet og klikk enda hardere.
For å gjøre det litt enklere for deg, har jeg skrevet en guide om SEO som tar for seg dette og andre temaer. Men om du vil ha input rett i foret, så har du her fire steg til å gjøre nettstedet ditt litt mer Google Rich Answers-vennlig: